پاسخ های ویزیت رایگان

جدیدترین درمان شقاق

از شایع ترین عللی که بیماران، به نام بواسیر مراجعه می نمایند: 

۱- شقاق یا فیشر و ۲- بواسیر داخلی میباشد:

شقاق یا فیشر (سوزش و درد و ..):

شقاق نام عربی و فیشر نام انگلیسی آن و ترک یا چاک خوردگی نام فارسی آن می باشد که در واقع همان زخم شدن لبه داخلی مقعد می باشد . از علل مهم آن عبارتند از: خروج سخت مدفوع خشک، عدم مصرف فیبر و آب کافی، مصرف بعضی از داروها، یبوست، زور زدن در هنگام دفع مدفوع، وجود استرس و …
علائم فیشر: درد یا سوزش و گاه مختصری خونریزی مقعدی در حین و گاهی بعد از اجابت مزاج که این درد مقعدی یا سوزش مقعدی ممکن است تا بعد از اجابت مزاج نیز مدتی طول بکشد.

انواع زخم فیشر:

فیشر به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد، فیشر حاد، زمانی است که از زمان به وجود آمدن تا بهبودی، شش هفته طول بکشد. در صورتی که بهبودی زخم مقعدی از شش هفته طولانی تر شود، آنگاه زخم وارد مرحله مزمن خواهد شد، از علل مزمن شدن فیشر مقعدی می توان به عدم مصرف فیبر و ملین کافی، به وجود آمدن التهاب و اسپاسم (انقباض شدید)  در دریچه داخلی مقعد و به دنبال آن کاهش شدید خونرسانی به محل فیشر(زخم) که این خود باعث بدتر شدن و عمیقتر شدن زخم فیشر خواهد شد.
در فیشر مزمن، دو لبه زخم به هم می رسند ولی به علت عدم خونرسانی مناسب، این دو لبه به هم جوش نخواهند خورد و گاهی یک زائده گوشتی به نام زائده نگهبان در ابتدای آن به صورت واکنشی به وجود خواهد آمد.

درمان های فیشر چیست؟

۱- درمان داروئی
۲- درمان با بوتاکس
۳- درمان با جراحی

جدیدترین و راحت ترین درمان  فیشر(شقاق) چیست:

۱- درمان با بوتاکس در عضله اسفنکتر داخلی مقعد که به طور کاملاً سرپائی انجام می گیرد، باعث رفع اسپاسم (اسپاسم اسفنکتر داخلی یا به عبارت دیگر، تنگ شدن و انقباض شدید عضله و کانال مقعدی، اصلی ترین عامل بهبود نیافتن فیشر یا همان شقاق می باشد زیرا این انقباض مقعدی باعث قطع خونرسانی به محل زخم شقاق می شود) و بهبود خونرسانی و ترمیم زخم فیشر با اقدامات تکمیلی به ۱۰۰% میرسد  این بهترین روش درمان سرپایی و غیر جراحی است که هیچ گونه عوارضی  ندارد.

این روش نوین درمانی که از سال ۱۹۹۳ برای شقاق یا همان فیشر انجام  می شده است هم اکنون در کلیه کتب پزشکی مربوطه توضیح داده شده است.

۲- در روش جراحی جهت رفع اسپاسم، بخشی از عضله اسفنکتر داخلی مقعد بایستی بریده شود (اسفنکتروتومی) که ممکن است باعث عوارضی همچون بی اختیاری گاز و بی اختیاری شیرابه مدفوعی خواهد شد و حداکثر ۹۰-۸۰% بهبودی دارد.

نتیجه کلی:

راحت ترین، بی عارضه ترین و سریع ترین درمان با بوتاکس، یک روش انــقــلابــی و درمان راحت  و معـجـزه درمان فیشر (شقاق) می باشد و  فقط در یک مرحله انجام می گردد. این روش به طور سرپایی انجام شده و هیچ گونه بستری و استراحتی نیاز نداشته و فرد می تواند بلافاصله به محل کار خود بر گردد. در این روش هیچ گونه عوارضی همچون بی اختیاری باد و مایع مدفوعی که در روش جراحی ممکن است بروز نماید، هرگز دیده نخواهد شد. لذا امروزه در سراسر جهان به خصوص در آمریکا و اروپا این روش انجام می شود. زیرا یک روش، کاملاً سرپایی، سریع، ارزانتر و کاملاً علمی می باشد.

سوالات رایج:

۱- آیا تمامی فیشرهای مقعدی باید جراحی شوند؟

پاسخ: خیر، درمان فیشر های تازه به وجود آمده در مراحل اولیه  معمولاً با روش هایی همچون بهبود تغذیه ای، افزایش مصرف فیبر، رفع یبوست و…. و درمان های غیر جراحی می باشد ولی در موارد مزمن  که زخم و سوزش مقعدی به همراه انقباض شدید مقعدی باشد درمان با بوتاکس در سطح جهان بسیار عالی جواب داده است.

۲- علت مقبولیت جهانی در روش غیر جراحی بوتاکس چیست؟

پاسخ: بریده نشدن عضله مقعدی، نداشتن عوارضی همچون بی اختیاری باد و شیرابه مدفوعی، انجام سریع و بدون نیاز به بیهوشی و…و ترمیم راحت تر .

 ۳- لیزر شقاق چیست؟ لیزر در درمان شقاق هیچ نقشی ندارد و همان بریدن عضله مقعد می باشد و فقط ابزار بریدن فرق دارد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دکتر دین محمدی، دارای مدرک لیزر از آکادمی لیزر مسکو – روسیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا