روانشناسی

تاثیر تربیت و پرورش در ارتکاب به جرم

تربیت و پرورش تاثیر عمده ای در ارتکاب به جرم دارد

چرا ژاپن کشوری موفق است؟

برای پاسخ به این پرسش که چرا ژاپن کشوری موفق است؟ باید گفت جامعه ژاپن یکی از کشورهایی است که هم از نظر آموزشی و هم پرورشی جزو نمونه ای موفق در جهان محسوب می شود

بنفشه حیرت نگاری روانشناس: حتما همه ما در زندگی به انسانهایی که در زندگی سخت کوش هستند و یا بر عکس با کوچکترین مانعی دلسرد می شوند و به جای اینکه برای رسیدن به هدف، مسیرشان را تغییر دهند هدف خود را تغییر می دهند. یا افرادی که همیشه جنبه منفی امور را مورد توجه قرار می دهند مواجه بوده ایم.

آنچه موجب این تنوع در دیدگاه و عملکرد می شود تفاوتی است که از نظر نوع روش پرورشی افراد در خانواده و جوامع وجود دارد. برای درک بهتر اهمیت تربیت و پرورش و نقش این دو در نوع عملکرد افراد به نمونه ای اشاره می شود.

به طور مثال جامعه ژاپن یکی از کشورهایی است که هم از نظر آموزشی ( تلفیق سنت و مدرنیته ) و هم پرورشی ( پایبندی به ضوابط و اصول انسانی و تلاشگری و سخت کوشی ) جزو نمونه ای موفق در جهان محسوب می شود. در این جامعه فرزندان از همان اوائل کودکی با مسئولیت پذیری و تعهد لازم و با هدفمندی و تلاش و سخت کوشی، آرامش و امنیت و نظم و پاکیزگی پرورش می یابند.

چرا ژاپن کشوری موفق است؟
چرا ژاپن کشوری موفق است؟

این کشور با وجود فجایع جنگ جهانی دوم باز کشوری است که از کمترین آمار قتل برخوردار است و در حقیقت میزان جرم و جنایت در ژاپن طی 60 سال گذشته به شکلی ثابت کاهش یافته است. پژوهشهای متعدد نشان می دهد چندین عامل از جمله گرایش قدرتمند فرهنگی در انفعال و عدم خشونت موثراست.

در جامعه ژاپنی خشم و خشونت رفتاری خجالت آور محسوب می شود. برخی متخصصان معتقدند در جامعه ژاپن پس از جنگ جهانی دوم و مواجهه با عواقب جنگ، افراد از خشونت فاصله گرفنتد.

به نظر می رسد پس از فاجعه هیروشیما و ناکازاکی جامعه ژاپن به طور عمیقی دریافت که هیچ چیزی ارزشمندتر از جان و زندگی افراد جامعه شان نیست و هیچ خطری نباید از آن پس جان شهروندان آن کشور را تهدید کرده و یا به خطر بیندازد.

لذا در برابر اشاعه خشونت به سختی ایستادگی کرده و ایجاد امنیت و آرامش و حفظ جان و زندگی انسانها را سرلوحه برنامه های خرد و کلان خود قرار دادند. این نگاه ارزشمندانه نسبت به جان و زندگی انسانها حتی در حیطه اقتصاد و تولید ژاپن نیز به خوبی قابل درک و مشاهده است و به نظر می رسد همین دیدگاه موجب پیشرفت چشمگیر اقتصادی و موفقیت عظیم اجتماعی در این کشور شده است.

زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا