آشپزی و آشپزخانهپزشکیدانستنی ها

سبزیجات مفید برای روماتیسم مفصلی

معرفی بهترین سبزیجات مفید برای روماتیسم مفصلی

روماتیسم یکی از بیماری هایی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. با مصرف برخی سبزیجات می توانید از مبتلا شدن به این بیماری پیشگیری کنید.

سبزیجات ضد روماتیسم

سبزیجات ضد روماتیسم موضوع مورد بحث ماست. مواد غذایی و تغذیه مناسب نقش مهمی‌ در مقابله با بیماری روماتیسم و برخی از بیماری‌ های ناشی از آن مانند روماتوئید پلی آرتریت دارند. در واقع برخی مواد غذایی خواص التهاب زدایی دارند در حالی که برخی دیگر التهاب زا هستند.

بدون شک روماتیسم بیماری دردناک و مزمنی است اما مانند هر بیماری دیگری راه‌ هایی برای مقابله و تسکین آن نیز وجود دارد. خوشبختانه برخی مواد غذایی باعث کاهش و تسکین درد مفاصل و بافت‌های همجوار می‌شوند.

خشکی اعضا، درد، تورم و غیره در مفاصل و بافت‌ های هم بند آن جزو علائمی‌ هستند که می‌ توانند نشان از ابتلا به روماتیسم باشند. این اختلالات مزمن محدود‌ کننده‌ اند و می‌ توانند برای زندگی روزمره و عادی فرد مبتلا مشکلات جدی ایجاد کنند چون درد آن گاهی شدید و غیر قابل تحمل است.

بنابراین لازم است که در گام اول مصرف مواد غذایی التهاب‌ زدا را افزایش و مصرف مواد غذایی التهاب زا را کاهش داد تا درمان روماتیسم موثر واقع شود. لازم است که مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالای سدیم (نمک) کاهش داده شود تا مشکل احتباس آب که در نتیجه دریافت کورتون بروز می‌کند کاهش یابد.

تزریق کورتون یکی از درمان‌های رایج روماتیسم است. گفتنی است که برخی عناصر مغذی برای مقابله با روماتیسم مفید هستند مانند مس و سلنیوم که اولی برای نگهداری و حفظ غضروف‌ ها و استخوان‌ ها و دومی‌ برای مقابله با دردهای مفاصل موثر هستند.

معرفی سبزیجات برای پیشگیری از روماتیسم

۱- سبزیجات ضد روماتیسم: بروکلی

بروکلی سرشار از ویتامین های K و C و ترکیبی به نام سولفورافان است که روند ایجاد استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کند می کند و از بروز علائم آن پیشگیری می نماید. همچنین بروکلی دارای کلسیم است که برای ساخت و استحکام استخوان لازم می باشد.

۲- سبزیجات ضد روماتیسم: کدو حلوایی

کدو حلوایی هم مانند سایر رفقای نارنجی رنگ خود از جمله سیب‌ زمینی شیرین، هویج و کدو تنبل، آنتی‌ اکسیدانی به نام بتاکاروتن را مدام به رخ همتایان دیگر خود می‌کشد و البته حق هم دارد چون این آنتی‌ اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می‌ کند.

کدو حلوایی می‌ تواند شما را روئین‌ تن کند. هر چند اینکه آیا واقعا ویتامین C سرماخوردگی را دور می‌کند یا نه، هنوز هم جای بحث دارد اما به هر حال کدو حلوایی سبزی است که منبع نیرومند این ویتامین و مواد مغذی ضروری به شمار می‌ رود.

همچنین کدو حلوایی دارای خواصی است که از ابتلا به بیماری روماتیسم مفصلی جلوگیری می نماید.

۳- سبزیجات ضد روماتیسم: فلفل دلمه ای

یکی دیگر از سبزیجات مفید برای روماتیسم فلفل دلمه ای است. طبیعت فلفل دلمه ای گرم و خشک است. از نظر خواص در طب سنتی معتقدند که مصرف آن بادها و گازهای غلیظ را تحلیل برده و گرفتگی‌ها و انسداد را باز می کند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروی جنسی است.

همچنین علاوه بر موارد فوق از خواص فلفل دلمه ای در گذشته برای درمان واریس پا، آسم، کوفتگی، روماتیسم، ضعف و پیشگیری از بیماری حرکت ماشین یا دریا زدگی استفاده می شده است.

۴- سبزیجات ضد روماتیسم: خیار

خیار یکی از منابع سیلیس است که برای سلامت مفاصل بسیار مفید است. از این گذشته خیار سرشار از ویتامین‌ های A، B1، B6، C و ویتامین D، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیم و پتاسیم می‌ باشد. ترکیب آب خیار با آب هویج برای تسکین نقرس و دردهای آرتریتی مفید است به خاطر اینکه میزان اسید اوریک را کاهش می‌ دهد.

۵- سبزیجات ضد روماتیسم: بادمجان

بادمجان یکی دیگر از سبزیجات ضد روماتیسم است. همچنین دارای خواصی همچون درمان خشکی پوست و جوان‌ سازی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، درمان کم خونی، درمان بیماری‌ های ویروسی، ضد سرطان بودن، تقویت مو‌ها، کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و درمان بی‌ خوابی می باشد.

۶- سبزیجات ضد روماتیسم: هویج

رژیم های غنی از کاروتن ها ممکن است اثر محافظتی بر روی بدن در برابر انواع مختلف سرطان ها داشته باشند. سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان معده از جمله سرطان هایی هستند که از خواص هویج رفع می شوند.

پیری پوست فرایندی است که به سختی می‌توانید جلوی آن را بگیرید اما می‌توانید با استفاده از راهکارهایی سرعت آن را کم کنید یا با نشانه‌های آن مقابله کنید. متخصصان در امر تغذیه و همچنین پوست به این نتیجه رسیدند که یکی از مهم‌ ترین خواص هویج، کاهش علائم پیری است.

همچنین هویج می تواند در پیشگیری از ابتلا به روماتیسم مفصلی مؤثر واقع شود.

۷- سبزیجات ضد روماتیسم: گوجه فرنگی

گوجه فرنگی عضلات را سالم نگه می‌ دارد، سلامت چشم‌ها را حفظ می‌کند، از بدن در برابر رادیکال‌ های آزاد محافظت می‌کند، از بالا رفتن وزن بدن جلوگیری می‌کند، دندان‌ ها را سالم نگه می‌ دارد.

همچنین گوجه فرنگی استخوان‌ ها را قوی و سالم نگه می‌ دارد و از ابتلا به روماتیسم جلوگیری می کند، از انباشته شدن چربی‌ ها جلوگیری می‌کند، پوستی درخشان به شما می‌ دهد.

گوجه فرنگی آکنه را درمان می‌کند، خشکی پوست را درمان می‌کند، در درمان پوست آسیب دیده موثر است، اگزما را درمان می‌کند، پوست را به طور طبیعی تمیز می‌کند، پوست را صاف می‌ کند.

توجه داشته باشید که در شروع مصرف بهتر است با گوجه فرنگی آغاز کنید چون حاوی میزان زیادی لیکوپن، فلاوونوئیدها و برخی رنگدانه‌ های کاروتنوئیدی است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند.

بعد از گوجه فرنگی کلم‌ ها از ارزش بالایی برخوردار هستند چون سرشار از آنتی اکسیدان‌ هاو همچنین ترکیباتی به نام «گلوکوزینولات»‌ها هستند که با مسدود کردن روند التهابی در مفاصل مانع از تخریب سلول‌ های غضروف‌ ها می‌ شود.

در حالت کلی زمانی که پای روماتیسم به میان می‌ آید ارزش مصرف سبزیجات پررنگ‌ تر می‌ شود چون این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ ها و در عین حال کم کالری هستند.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا