تغذیه سالم

گردو سرشار از چه ویتامینی است؟

خواص مغز گردو تازه

ویتامین های موجود در گردو | گردو پروبیوتیک زیادی دارد و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.  گردو منبع خیلی خوبی برای تامین انرژی است و حاوی ویتامین های مفید، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان و مواد مغذی است.

گردو شامل مواد فیتوشیمی مانند ترکیبات پلی‌فنولیک ،اسید الاژیک، کاروتینوئید، ملاتونین و ویتامین E میباشد که مرتبط با خاصیت آنتی اکسیدانه بودن آن است.

در جلوگیری از سرطان، التهاب، بیماری‌های نورولوژیکی و پیری موثر است.

ویتامین E زیادی دارد و حاوی گاما-توکوفرول (در هر 100 گرم گردو 21 گرم گاما-توکوفرول وجود دارد.) میباشد. حاوی ویتامین E و آنتی اکسیدان محلول در چربیست که بسیار قوی میباشد که برای حفاظت از غشای سلولی غشاهای مخاطی و پوست در برابر رادیکال‌های آزاد مضر ، به اکسیژن نیاز دارد.

گردو شامل انواع ویتامین B میباشد مانند ویتامین B6 ،نیاسین، فولات، ریبوفلاوین ، تیامین و اسید پانتوتنیک است.

حاوی مواد معدنی سلنیوم، کلسیم، منیزیم، منگنز، مس، زینک، پتاسیم و آهن است.

مس کوفاکتوری در خیلی از آنزیم‌های حیاتی مانند سیتوکروم سی-اکسیداز و  سوپراکسید دیسموتاز  وجود دارد

زینک هم کوفاکتوری است که در بیشتر آنزیم های بدن که سنتز اسید نوکلئیک، رشد بدن، گوارش و هضم و تولید اسپرم را تنظیم میکنند وجود دارد.

یک ریز مغذی مهم در گردو سلنیوم میباشد که در آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانه مثل گلوتاتیون پِراکسیداز به عنوان کوفاکتور است.

اسید چرب اشباع‌ شده زیادی دارد در حدود 72% و مانند اولئیک اسید است.

اسیدهای چرب ضروری امگا 3 بدن ( مانند اسیدهای آراشیدونیک، اسید لینولئیک و  اسید آلفا لینولئیک)  را تامین میکند.

در صورت مصرف دائمی گردو کلسترول کلی بدن کاهش میابد، کلسترول خوب (HDL) افزایش میابد، کلسترول بد (LDL) نیز کم میشود.

برای پیشگیری از سکته و بیماری قلبی کرونری پیشنهاد میشود در رژیم غذایی از اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب اشباع مونو استفاده کنید.

با مصرف روزانه 25 گرم گردو در روز بدن 90 درصد اسیدهای چرب امگا 3 ضروری را دریافت میکند.

اسیدهای چرب n-3 به دلیل خاصیت ضدالتهابی بودنشان باعث کاهش خطر سکته ، فشارخون، بیماری‌های قلبی کرونری و سرطان‌های پروستات، سینه و روده میشوند.

توصیه می‌شود برای حفاظت از پوست در برابر خشکی از روغن گردو استفاده شود زیرا قابض است و بوی خوبی دارد. روغن گردو در رایحه درمانی، داروسازی سنتی، صنعت آرایشی و داروسازی ، ماساژدرمانی استفاده میشود.

روزانه برای تامین  پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن خود یک مشت گردو نوش جان کنید.

گردو در بازار به شکل شیرین شده، بی پوست، با پوست و نمک زده وجود دارد. سعی کنید گردو را با پوست بخرید و از محصولات فرآوری شده استفاده نکنید.

گردو باکتری های پروبیوتیک روده را افزایش میدهد و خطر ابتلا به بیماری های سیستم گوارش ، قلبی، مغزی و سرطان را کاهش میدهد.

برای کاهش ابتلا به سرطان و سلامت گوارش روزی نصف فنجان گردو توصیه میشود. مصرف منظم و کافی گردو باکتری های مفید RUMINOCOCCACEAE، ROSEBURIA و LACTOBACILLUS را افزایش میدهد.

گردو به دلیل داشتن پروبیوتیک به سلامت دستگاه گوارشی کمک میکند و چون سلامت روده مرتبط با سلامت کل بدن است سعی کنید به خوردن گردو عادت کنید.

خواص معجزه آسای گردو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا