روانشناسی

ویروس کرونا چگونه خواب ما را ویران کرده است

اختلال در خواب توسط ویروس کرونا

درحال حاضر شما ممکن است بیشتر چرت بزنید، این مسئله به هم ریختگی خواب است. محققان این روند را بررسی کرده اند. گزارش هایی از افزایش بی خوابی در افرادی که قبلاً خواب بهتری داشتند دیده شده و همچنین خستگی مرتبط با استرس و سایر عوامل وجود دارد.

دو ماه پس از قرنطینه ملبورن، ارین لیال دیگر قادر به بلند شدن از رختخواب نبود. او عادت داشت ساعت 7 صبح بیدار شود و در سالن ورزشی خانه اش تمرین کند. اما پس از شروع قرنطینه زندگی او کاملا دگرگون شد. لیال می گوید: من حدود ساعت 8 بیدار می شوم اما خواب خوبی نرفته ام و انگار فقط در رختخواب دراز کشیده ام و سعی می کنم انگیزه بگیرم و کمی تلفنم را چک می کنم، افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در روز را چک می کنم و سپس سعی می کنم از جای خود بلند شوم.

سارا نیز همین مشکلات را دارد. او که قبلا ساعت 7 صبح از خواب بیدار می شد و دوچرخه سواری می کرد ، اکنون برای جلسه 9 صبح ساعت 8:55 صبح از رختخواب خارج می شود. خواب او همچنین توسط رویاهای عجیب و غریب کرونا دچار به هم ریختگی شده است.

این مشکلات خواب محدود به ساکنان ملبورن نیست. جیمز مک فرسون در بریزبن زندگی می کند. او عادت داشت ساعت 4:30 صبح بیدار شود و صبح روزهای هفته 30 کیلومتر دوچرخه سواری بکند. حالا او دیرتر می خوابد و با تمام شدن کارش خسته شده است. او و همسرش هیچ انرژی ای برای پیگیری سرگرمی های خود ندارند. وی می گوید: ما باید تلاش كنیم تا انگیزه خود را برای انجام كارها بدست آوریم.”

قرنطینه و کار در منزل

اکثر مردم دنیا هنوز در خانه کار می کنند، در حالی که بچه ها نیز در خانه درس می خوانند. همه ما به طور قابل توجهی کمتر از حد گذشته مشغول کار هستیم بسیاری احساس خستگی طاقت فرسا را ​​گزارش می دهند.اما خواب ما واقعا چه شده است؟

دکتر دیوید کانینگتون، مدیر مرکز اختلالات خواب ملبورن ،می گوید نباید انتظار داشته باشیم مثل قبل بخوابیم، کرونا زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار داده است. اما خواب فرایند عادی بدن ما بوده که امسال متفاوت شده است زیرا تقریباً همه چیز متفاوت با قبل است.ما باید انتظار داشته باشیم که در این دوره خواب ما متفاوت باشد، زیرا ساعت بیداری ما هم کاملاً تغییر کرده است پس چرا باید انتظار داشته باشیم که خواب یکسان باشد؟

او می گوید این اصلا وضعیت عجیبی نیست وقتی شرایط شما تغییرمی کند، خواب شما نیز تغییر خواهد کرد و پیشنهاد می کند به همان روشی که برای بقیه کارها انجام می دهیم و جلسات و سایر روشهای کار خود را از راه دور انجام دهیم به فکر تغییر الگوهای خواب باشیم. شما باید با شرایط جدید سازگار شوید.   

تأثیر کرونا بر الگوهای خواب

پروفسور سیمون اسمیت، از انستیتوی تحقیقات علوم اجتماعی در دانشگاه کوئینزلند نیز می گوید که خیلی زود است که مدل های دقیقی از تأثیر کرونا بر الگوهای خواب داشته باشیم. اما باید بدانید که عادت هایی که امسال بسیاری از ما دچار آن شده ایم مانند عدم ورزش کافی، خوب غذا نخوردن، وقت نگذراندن کافی در خارج از خانه و گذراندن شب روی صفحه نمایش های گوشی، می توانند بر خواب تأثیر منفی بگذارند.

ورزش نکردن کافی درکرونا و روزهای زمستانی وپاییزی ممکن است باعث شده باشد که بسیاری از افراد نور طبیعی لازم برای تنظیم ساعت های داخلی بدن خود را دریافت نکنند. برای دیگرانی که مجبورند سرکار بروند، آنچه از آن به عنوان خستگی نام می بریم، در واقع خستگی است اما بر خواب ما تاثیر گذاشته است. ما زمان سوخته زیادی داریم که نمی توانیم از آن درست استفاده کنیم و بنابراین خوب هم نمی خوابیم.

استرس، سلامت روانی ضعیف و بیماری های مزمن می توانند منجر به خستگی شوند. نگرانی در مورد از دست دادن شغل و استرس اقتصادی نیز از عوامل موثر در این بی خوابی ها هستند.

با خستگی روحی فعلی شما فارغ از اینکه چند دقیقه می خوابید، همیشه احساس خستگی خواهید کرد. در کنار این که از خستگی رنج می برید همه وقت مضطرب هستیم وهمه این ها باعث بدخوابیدن ما می شود.

“آینده بچه های ما چه خواهد شد؟ برای والدین سالخورده ما چه اتفاقی می افتد؟ اینها همان مسایلی هستند که باعث می شود ما نتوانیم خوب بخوابیم.

درست است که هنوز تأثیر کرونا بر الگوهای خواب تایید نشده اما بهرحال اختلال در خواب توسط ویروس کرونا برای خیلی از ما رخ داده و باید این موضوع را جدی بگیریم.

ترجمه از روزنامه گاردین (کالا وهلکوئیست) – مجله زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا