کسب و کار

 چند درس مدیریت کسب‌وکار از مربیان فوتبال

مربیان بزرگ دنیای فوتبال، همگی استراتژی‌های ویژه و منحصربه‌فردی برای هدایت تیم دارند که باعث موفقیت‌های بزرگ در جام جهانی برایشان می‌شد.

تکنیک‌های مدیریتی آنها می‌تواند درس‌های جالبی نیز برای مدیران کسب‌وکار یا کسانی که کارمندان زیادی برایشان کار می‌کنند، داشته باشد. چند تکنیک ساده از مربیان مطرح فوتبال در سطح جهانی را در ادامه برایتان مرور می‌کنیم. با زندگی سالم همراه باشید:

پپ گواردیولا

روابط ساده و صمیمی

پپ گواردیولا رابطه گرم و صمیمی با اعضای تیمش دارد. هیچ‌وقت به بازیکنان دستور نمی‌دهد؛ بلکه فقط برایشان وقت می‌گذارد و استراتژی‌ها و ایده‌هایش را با زبانی ساده به آنها می‌گوید. در حرف‌هایش هم خبری از کلمات قلمبه‌سلمبه نیست.

اعتقاد به پیروزی

فرگوسن به بازیکنان تیمش آموزش می‌داد تا لحظات آخر امید را از دست ندهند. فرگوسن اعتقاد داشت که معجزه همین اطراف است و تیمش در لحظات آخر بازی هم می‌تواند برنده بود. برای همین تیم‌های فرگوسن در تغییر نتیجه در لحظات پایانی حرفه‌ای بودند و به چند دقیقه آخر فوتبال می‌گفتند فرگی تایم یعنی زمان فرگوسن.

کارلتو

سازگاری

کارلتو از آن دست مربی‌هایی است که قدرت سازگاری بالایی در رهبری تیم‌ها دارد.

آنجلوتی در هر تیمی با کمک هوش بالا و اراده پولادینش استراتژی‌هایش را به‌گونه‌ای اجرا می‌کند که بافرهنگ تیمش سازگار باشد و این رمز موفقیتش است. چه با بازیکنان درجه یک و چه با بازیکنان معمولی.

آرسن ونگر

دادن اختیار

آرسن ونگر همیشه در تیمش از آنالیزورها و کمک‌مربیان باهوش و باتجربه کمک می‌گرفت.

برخلاف بقیه سرمربیان ونگر اعتقاد ندارد که کمک‌مربی باید پایین‌تر از سرمربی باشد. بلکه همیشه باید افرادی را استخدام کرد که از خودت باهوش‌تر باشند و به آنها اختیارات لازم را داد.

مورینیو

تحقق چشم‌انداز

مورینیو دائماً تیمش را به چالش می‌کشد تا بتواند به چشم‌اندازی که برای تیمش ترسیم کرده است برسد.

زمانی که وی سرمربی تیم پورتو پرتغال بود چشم‌انداز بسیار بزرگی برای تیمش در نظر گرفت: قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و درست وقتی که اکثر علاقه‌مندان درصد قهرمانی پورتو را روبه‌پایین می‌دانستند توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

تزریق امید و انگیزه

کارلوس کی‌روش همیشه حواسش به شرایط روحی بازیکنان تیم ملی بود. در بزنگاه‌هایی که بازیکنان ناراحت بودند با چند جمله چنان موجی از امید و علاقه را به آنها منتقل می‌کرد که انگار هیچ ناراحتی ای وجود نداشته است.

کی‌روش هم همه تلاشش را می‌کرد که تیم سرحال و پرانگیزه نگه دارد و اجازه ندهد بازیکنان روحیه خود را از دست بدهند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا