پزشکی و سلامت

آنتی بیوتیک‌ها چاق می‌کنند

هشدار درباره مصرف؛

محققان در مطالعات خود از ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک و بروز اختلالات مادام العمر متابولیکی مانند چاقی مفرط، عدم عملکرد مناسب سوخت و ساز بدن خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال های اخیر، محققان مطالعات گسترده ای را در رابطه با تاثیر آنتی بیوتیک ها بر بدن انجام داده و نتایج تحقیقات با پاسخ های قابل توجهی همراه بوده است.

مطالعات محققان نشان می دهد که تماس زودرس با آنتی بیوتیک ها با اختلالات متابولیک مادالعمر در موش ها روبرو شده است. بیش از میلیاردها میکروب در روده انسان در حال رشد و نمو هستند و آرایش و نحوه شکل گیری میکروب ها در دوره اولیه زندگی شخص و در تماس با آنتی بیوتیک دستخوش تغییرات گسترده ای می شود که یکی از تاثیرات آن می تواند اختلالات متابولیکی باشد. میکروب هایی که در روده قرار دارند، مسئول سوخت و ساز بدن هستند. در صورتی که آنتی بیوتیک ها می توانند سوخت و ساز بدن را تغییر داده و شخص را با چاقی مفرط و کاهش عملکرد مناسب بدن روبرو کنند.

“مارتین بلیزر”، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید:” زمانی که در این تحقیقات دوز آنتی بیوتیک را کاهش یا حتی متوقف کردیم اثرات موقتی آنتی بیوتیک ها نیز در موش ها از بین رفت اما تغییرات مادام العمر متابولیکی در موش ها بروز کردند. این موضوع پنجره دیگری را پیش روی ما قرار داد تا بر تاثیرات دراز مدت میکروب ها نیز مطالعه ای داشته باشیم.”

در ادامه تحقیقات آمده است:” نوزادانی که در هفته های اولیه تولد یا جنینی که در هفته های آخر بارداری بوده و دوزهای پایینی از پنی سیلین یا هر نوع آنتی بیوتیکی را دریافت کرده اند، ممکن است با اختلالات یا عملکرد نامناسب متابولیکی مواجه شوند.”

یکی دیگر از مواردی که پیش از این در رابطه با آنتی بیوتیک ها منتشر شده بود “مقاومت آنتی بیوتیکی” نام داشت. مقاومت به آنتی بیوتیک بدین معناست که برای غلبه بر میکروب های بیماری زا از آنتی بیوتیک استفاده می شود اما با جهش ژنی نسبت به این داروها روبرو شده و دیگر مصرف آنتی بیوتیک ها پاسخگوی بدن نیستند.
افزایش مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک ها نه تنها با کوچکترین عفونتی جان شخص را با خطر مرگ مواجه می کند بلکه درمان بسیاری از بیماری ها مانند پیوند اعضا، تومورهای سرطانی و … را نیز با مشکلات متعددی روبرو خواهد کرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا