پزشکی و سلامت

جراحی آندوسکوپی افتادگی ابرو و پیشانی / دکتر حسین ابدالی

جراحی آندوسکوپی افتادگی ابرو و پیشانی / دکتر حسین ابدالی

جراحی آندوسکوپی افتادگی ابرو و پیشانی / دکتر حسین ابدالی

شکل و محل قرارگرفتن ابروها یکی از مهم‌ترین عوامل در ظاهر صورت و تعیین‌کننده زیبایی و جذابیت صورت و چشم‌ها است که باتوجه به سن، جنس و نژاد متفاوت است. از زمان‌های قدیم ابروی کمانی در نقاشی‌ها و وصف شاعران در توصیف زیبارویان اهمیت خاص داشته است.یکی از تغییرات درصورت به‌دنبال افزایش سن و پیری، افتادگی ابروها و تغییرشکل کمانی آن است که همراه با تغییرات در پیشانی و افزایش چین‌های پوستی در پیشانی و حد فاصل بین دو چشم باعث ایجاد چهره‌ای گرفته، غیرشاداب و مسن می‌شود. روش سنتی و قدیمی، عمل جراحی اصلاح افتادگی ابرو و چین‌های پیشانی با استفاده از برش جراحی بسیار بزرگی در ناحیه سر حدفاصل دوگوش است که عمل بسیار سنگین و بزرگی است و نتایج خیلی خوبی برای اصلاح وضعیت ابروها و پیشانی دارد؛ ولی باقی‌ماندن خط عمل جراحی بسیار بزرگ از مشکلات عمده آن است که در کسانی که موی سر کم داشته باشند، مسئله‌ساز است. از حدود سال 1992روش آندوسکوپی برای اصلاح این مسئله توضیح داده شدو امروزه به‌صورت روتین در بسیاری از مراکز جراحی پلاستیک انجام می‌شود. برای انجام آن نیاز به امکانات و وسایل جراحی و ویدئوسکوپی خاص و ظریف است و بایستی جراح پلاستیک آموزش‌دیده، باتجربه کافی آن را انجام دهد.

جراحی آندوسکوپی افتادگی ابرو و پیشانی / دکتر حسین ابدالی

این عمل در بیمارستان یا کلینیک مجهز و تحت بی‌هوشی عمومی صورت می‌گیرد و به‌جای برش طولانی حدود 25-30سانتیمتر با استفاده از سه تا پنج سوراخ حدود نیم‌سانتیمتری و بااستفاده از دوربین و عدسی‌هایی با بزرگ‌نمایی چندبرابر انجام می‌شود. از محاسن این روش می‌توان به کم‌بودن اسکار، عوارض کمتر آسیب به اعصاب و عروق و احتمال کمتر ریزش مو در محل عمل جراحی و عمل جراحی با دید بهتر و بزرگ‌تر اشاره کرد.
برای این‌که نتیجه عمل بهتر باشد، علاوه‌بر آن‌که باید تجهیزات کافی وجود داشته باشد و جراح پلاستیک متبحر آن را انجام دهد، بایستی انتخاب بیمار نیز به‌خوبی صورت گیرد.
بهترین نتیجه در بیمارانی است که پیشانی کوتاه و صاف داشته باشند و چین‌های پوستی، متوسط و پوست نیز نازک باشد؛ همچنین بعد از عمل از سایر روش‌ها مانند تزریق بوتاکس نیز استفاده شود؛ البته بایستی بیماران قبل از عمل کاملا توجیه شوند و آنالیز دقیق وضعیت ابرو و پیشانی برای آن‌ها صورت گیرد.

جراحی آندوسکوپی افتادگی ابرو و پیشانی / دکتر حسین ابدالی
عوارض این روش جراحی کم است؛ ولی به‌هرحال مانند سایر اعمال جراحی نمی‌تواند بدون عوارض باشد.از عوارض این عمل می‌توان تجمع خون، کبودی موقت و در موارد بسیار نادر، عفونت را نام برد. بی‌حسی محل عمل نیز ممکن است به‌صورت موقتی تا چندماه دیده شود. حداکثر زمان بستری حدود 24ساعت است و بعد از عمل بایستی بیماران به‌صورت نیمه‌نشسته قرار گیرند و تا حدود سه‌هفته از انجام ورزش و فعالیت سنگین پرهیز کنند. ورم و کبودی نیز ممکن است حدود دو تا سه‌هفته باقی بماند.

جراحی آندوسکوپی افتادگی ابرو و پیشانی / دکتر حسین ابدالی

نویسنده : دکتر حسین ابدالی| فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی فک و صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا