معرفی کتاب

فرانی و زویی بخوانید

فرانی و زویی

معرفی کتاب این هفته  : فرانی و زویی کتابی از جی دی سالینجر است که حتی اگر قبلا خوانده اید باید دوباره و دوباره آن را بخوانید.

فرانی و زویی کتابی است که داریوش مهرجویی دستمایه فیلم « پری » با بازی نیکی کریمی و علی مصفا کرد و اقتباس او سر و صدای زیادی هم برای کتاب و هم برای فیلم به پا کرد.

فیلم پری اثر داریوش مهرجویی اقتباسی از فرانی و زویی
فرانی و زویی

کتاب نخستین بار در بوستون، انتشارات لیتل براون، در سال 1961 منتشر شد و چاپ نخست کتاب بسیار خوب به فروش رسید.

چاپ جدید فرانی و زویی شامل دو داستان بر اساس نوشته های قبلی منتشر شده از سلینجر است که شامل خانواده تخیلی گلس است. فرانی، یک داستان کوتاه و رمان زویی، ابتدا به ترتیب در سال 1955 و 1957 در مجله نیویورکر منتشر شدند.

آن طور که bookrags درباره کتاب می نویسد، شخصیت های فرانی و زویی هر دو در بیست سالگی خود هستند و جوانترین اعضای یک خانواده مهاجر در نیویورک هستند. درهر دو روایت، فرانی از تجزیه عاطفی رنج می برد و دچار دلسردی با محیط اطرافش است، در همین حال او تلاش می کند به زویی که از دیدگاه شخصیت زویی گلس روایت می شود، توصیه و پشتیبانی برادرانه ای را ارائه کند.

رمان فرانی و زویی
رمان فرانی و زویی

رمان فرانی و زویی

رمان فرانی و زویی ذهن متضاد و مشکل آفرین جوانترین اعضای خانواده گلس، یک خواهر و برادر با تحصیلات و عقل پیشرفته را روایت می کند. اگرچه این تحصیلات به جای کمک به زندگی آنها، به دلیل درک بالای این خواهر و برادر؛ منجر به مشکلاتی در برخورد با افراد در طول زندگیشان می شود چون سطح فکری آنها از اطرافیان بالاتر است.

نظرات منفی فرانی در مورد همه چیز منجر به خراب شدن تحصیلات او در کالج می شود. زویی نیز بازیگر موفقی است که با دلهره به خودش می نگرد به خاطرعدم تمایل به مردم ومنزوی بودن به عنوان بازیگر به مشکل بر می خورد.

با وجود مشکلات مشترک آنها، این برادر در بحرانها به خواهرش کمک می کند. بعد از صحبت طولانی و پرتحرک و گاه معنادار با خواهر سرانجام حرف درست را می گوید.

او به خواهرش می گوید که از خطاهای مردم نگران نباشد و اجازه ندهد دیگران او را پایین بیاورند یا جلوی راه او را بگیرند.

او استدلال می کند در دنیا هیچ چیز دیگری مهمتر از خود زویی نیست، او باید تلاش کند تا تمام تلاش خود را برای رسیدن به خدا انجام دهد. درپایان خوشحال و راضی، فرانی رمان را با خوابیدن با لبخندی بر چهره اش پایان می دهد.

فرانی و زویی نماد دو شخصیت جوان، جذاب و باهوش دهه پنجاه

فرانی و زویی درواقع نماد دو شخصیت جوان، جذاب و باهوش دهه پنجاه میلادی نیویورک هستند. آنها از یک خانواده موفق آمده اند. با این حال، هیچ یک از اینها مانع از ایجاد نگرش ترسناک و بدبینانه نسبت به جهان نمی شود که ثبات روانی آنها را تهدید می کند.

فرانی که نام واقعی وی فرانسیس است و زویی که نام واقعی وی زاپاری است به ترتیب 20 و 25 سال سن دارند. آنها جوانترین اعضای هفت فرزند خانواده گلس هستند. این هفت نفر در یک برنامه رادیویی طولانی با نام این کودک خردمند است که کودکان فوق العاده باهوش حضور داشتند. به نظر می رسد به جای خوشنود بودن از تیزهوشی بزرگترین و جوانترین اعضای خانواده از باهوش بودن خود رنج می برند.

در زمان رمان، بزرگترین برادر، سیمور، خودکشی کرده است. دومین برادر به نام بادی، نویسنده ای است که به تنهایی در نیویورک زندگی می کند. یکی از دوقلوها والت، هنگام جنگ در یک تصادف درگذشته و پسر دیگر یک کشیش کاتولیک است. بو بو، دختر دیگر، مادر سه فرزند است.

نظرات منفی فرانی در مورد همه چیز منجر به خراب شدن تحصیلات او در کالج می شود. زویی نیز بازیگر موفقی است که با دلهره به خودش می نگرد به خاطرعدم تمایل به مردم ومنزوی بودن به عنوان بازیگر به مشکل بر می خورد.ماجراهای این خواهر وبرادر رمان خوش ساختی را رقم می زند.

زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا