تغذیه سالم

خواص لبنیات برای سلامتی

لبنیات ارزش غذایی بالایی دارند | می‌خواهیم در خصوص خواص بی‌نظیر لبنیات برای سلامتی و داشتن یک زندگی سالم مطالبی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

بسیاری از مردم می‌دانند که غذاهای لبنی منبع مهمی از مواد مغذی برای کودکان و نوجوانان در حال رشد است. با این حال، شیر و سایر غذاهای لبنی منابع زیادی از پروتئین، کلسیم و ویتامین‌ها برای افراد در تمام اقشار از جمله بزرگسالان، سالمندان و ورزشکاران است. محصولات لبنی مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از جمله کربوهیدرات‌ها، پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین‌های A ، D  ، B12، ریبوفلاوین و نیاسین هستند.

فقط یک وعده 230 گرمی شیر دارای 8 گرم پروتئین است که باعث ساخت و ترمیم بافت عضلانی می‌شود (شیر بادام فقط یک گرم پروتئین دارد).

لبنیات برای زندگی سالم

خواص لبنیات برای سلامتی و زندگی سالم

یک وعده شیر همچنین مقادیر روزانه (DV) مواد مغذی زیر را (براساس دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو) برآورده می‌کند :

  • کلسیم (25 درصد): به ساخت و حفظ استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.
  • ریبوفلاوین (35 درصد): از رشد بدن، تولید گلبول‌های قرمز و متابولیسم پشتیبانی می‌کند.
  • فسفر (20 درصد): استخوان‌ها را تقویت می‌کند.
  • ویتامین D (15 درصد): به جذب کلسیم کمک می‌کند.
  • اسید پانتوتنیک (20 درصد): به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند.
  • پتاسیم (8 درصد): تعادل مایعات را تنظیم می‌کند و به حفظ فشار خون طبیعی کمک می‌کند.
  • ویتامین A  (15 درصد): باعث تقویت بینایی و سلامت پوست می‌شود.
  • نیاسین (10 درصد): گردش خون مناسب را تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید : مواد لبنی‌ای که جایگزین گوشت و ماهی است

انواع شیر لبنی

با استفاده از تکنیک‌های مختلف صافی و مخلوط کردن، می‌توان انواع مختلفی از شیر را تولید کرد. قبل از اینکه شیر در بطری بسته‌بندی شود، تمام چربی‌ها برداشته می‌شوند (سرشیر) و دوباره در سطوح مشخص اضافه می‌شوند تا تغییرات مختلف درصد چربی در شیر ایجاد شود. مهم نیست که چه درصدی چربی شیر را انتخاب کنید، همه آنها حاوی مواد مغذی ضروری یکسانی از جمله پروتئین، ویتامین D و کلسیم هستند.

فواید سلامتی ویتامین غالب در لبنیات

سلامت استخوان

امروزه، 10 میلیون آمریکایی مبتلا به پوکی استخوان و 43 میلیون نفر دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. زنان چهار برابر بیشتر در معرض این بیماری هستند، اما مردان مسن نیز مستعد هستند. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک نقش پروتئین در رژیم غذایی در سلامت استخوان لازم است، مطالعات نشان می‌دهد پروتئین و کلسیم موجود در شیر ممکن است نقشی اساسی در سلامت و تراکم استخوان داشته باشد، در نتیجه خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. سه وعده روزانه لبنیات کم چرب یا فاقد چربی، مواد مغذی ضروری را ایجاد می‌کند که با هم کار می‌کنند تا استخوان‌های محکم ساخته شوند.

محققان همچنین دریافتند :

  • زنان یائسه‌ای که رژیم کم پروتئین و یا کم کلسیم مصرف می‌کنند در معرض خطر شکستگی پوکی استخوان قرار دارند.
  • رژیم‌های کم پروتئین ممکن است جذب کلسیم روده را کاهش دهند و در اکثر مطالعات مشاهده‌ای با کاهش توده استخوان همراه است.
  • خوردن غذاهای غنی از کلسیم ممکن است رابطه احتمالی از دست دادن پروتئین و کلسیم را جبران کند و سلامت کلی استخوان را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: موقع افزایش آلودگی هوا بیشتر لبنیات بخورید

سلامت قلب/ کنترل فشار خون/ دیابت

کلسیم، پتاسیم و منیزیم– مواد معدنی موجود در غذاهای لبنی– ممکن است نقش مهمی در حفظ فشار خون سالم داشته باشد. به ویژه پتاسیم برای تنظیم فشار خون سالم به تنظیم مایعات و تعادل مواد معدنی در بدن کمک می‌کند. این نقش مهمی است، با توجه به اینکه از هر سه آمریکایی یک نفر با فشار خون بالا زندگی می‌کند.

بدون مصرف روزانه سه وعده غذای لبنی، تأمین نیاز به پتاسیم دشوار است. دستورالعمل‌های رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها کودکان و بزرگسالان را ترغیب می‌کند هر روز از سه وعده شیر، پنیر یا ماست کم چرب یا بدون چربی استفاده کنند.

پتاسیم نقش مهمی در تنظیم فشار خون و پیشگیری از سکته مغزی دارد بطوریکه سازمان غذا و دارو تأیید کرده است استفاده از این ادعای بهداشتی برای غذاهایی که به طور طبیعی دارای سدیم، چربی و کلسترول کم هستند و حداقل 350 میلی گرم پتاسیم در هر وعده فراهم می‌کنند.

سه وعده غذای لبنی در مجموع حدود 1200 میلی گرم پتاسیم دارد. یک تحقیق در حال رشد نشان می‌دهد که مصرف غذای لبنی با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

فواید شیر شکلات برای یک ورزشکار

تغذیه لبنی به ورزشکاران در هر سطح و سنی کمک می‌کند تا تعادل کامل مواد مغذی را برای بهبود عملکرد و سلامت کلی بدست آورند. از استخوان‌سازی تا تقویت عضلات ، مواد مغذی لبنی در شیر طعم‌دار انواع مزایای مثبت سلامتی را فراهم می‌کند. به چند دلیل شیر شکلات کم چرب نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از ورزشکاران است.

شیر شکلات کم چرب :

  • منبع خوشمزه‌ای از پروتئین با کیفیت بالا برای ساخت عضله لاغر، بدون افزودن قند بیشتر نوشیدنی‌های ورزشی است.
  • از نظر علمی، نسبت مناسب کربوهیدرات به پروتئین برای سوخت رسانی و بازسازی عضلات فرسوده اثبات شده است.
  • یک منبع عالی از ویتامین A برای حمایت از سیستم ایمنی سالم و بینایی طبیعی است.
  • یک منبع عالی از الکترولیت‌هاست، از جمله کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم برای کمک به دوباره پر کردن آنچه در عرق از بین رفته است.
  • منبع ویتامین‌های گروه B برای تأمین انرژی.
  • منبع عالی مایعات برای آبرسانی به بدن.
  • منبع کلسیم، ویتامین D، فسفر، پروتئین و پتاسیم برای ساخت و حفظ استخوان های قوی و کمک به کاهش خطر شکستگی‌های استرس.

شیر شکلات کم چرب همچنین می‌تواند بخشی از یک میان وعده خوشمزه برای کودکان و بزرگسالان باشد. وقتی شیر شکلات کم چرب و سایر محصولات لبنی را از این قبیل در روش‌های سرگرم کننده قرار می‌دهید، می‌توانید تغذیه لبنیات خانواده خود را بهبود بخشیده و در نهایت سلامت استخوان را بهتر تضمین کنید.

دسترسی به منبع : Health Benefits of Dairy

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا