تغذیه سالم

افزایش وزن در قرنطینه

نگران افزایش وزن در قرنطینه هستید؟

مشکلات قرنطینه

زندگی در دوره ویروس کرونا، قلمروی از چالش‌های جدید برای زندگی روزمره میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را به وجود آورده است و به هم ریختن برنامه‌های روزمره و انزوا، به‌ سلامت روحی و جسمی ما آسیب‌زده است. یکی از این آسیب ها و مشکلات قرنطینه افزایش وزن است. پس اگر شما هم نگران افزایش وزن در قرنطینه هستید این مطلب را از دست ندهید.

با بسته شدن سالن‌های بدن‌سازی و ورزشگاه‌های بدن‌سازی،گ رایش به دستورالعمل‌های غذایی و معاینات پزشکی به تعویق می‌افتد و بسیاری از ما وزن اضافه کرده‌ایم.

اگر اضافه‌ وزن دارید، در معرض خطر عوارض شدید و حتی مرگ ناشی از COVID-19 قرار می‌گیرید. داشتن ابزارهایی برای مقابله با افزایش وزن قرنطینه بسیار مهم است.

ما در ادامه برخی از فاکتورهای اصلی مرتبط با افزایش وزن در قرنطینه را بررسی می‌کنیم، روش‌هایی را برای اصلاح برنامه روزمره پیشنهاد می‌دهیم و نکات و استراتژی‌های مدیریت وزن را به اشتراک می‌گذاریم:

چه عواملی باعث افزایش وزن قرنطینه می‌شود؟

تنها دلیل افزایش وزن قرنطینه نیست. همچنین این تنها یکی از مشکلات قرنطینه به حساب می آید. در تحقیقات منتشر شده، رایج‌ ترین علائم روان‌ شناختی مربوط به چاغی شامل افسردگی، استرس، کم خلقی، تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، عصبانیت و خستگی عاطفی است.

تغییرات فیزیولوژیکی که درنتیجه این علائم رخ می‌دهد، زیاد است. به‌عنوان‌ مثال، افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول می تواند اشتیاق به غذاهای چرب و شیرین را افزایش دهد و در عین حال سرعت متابولیسم بدن شما را کاهش می‌دهد.

تنهایی

قرنطینه همچنین نحوه تعامل ما با دیگران را تغییر داد و باعث کاهش تماس فیزیکی با دیگران و افزایش احساس انزوای اجتماعی شد. برخی از افراد سعی می کنند با پرخوری برای ایجاد حس کامل بودن، با پریشانی عاطفی خود مبارزه کنند. علاوه بر این، افراد تنها بعد از خوردن غذا سطح بالاتری از گردش هورمون تحریک کننده اشتها گرلین را دارند که باعث می‌شود آنها زودتر احساس گرسنگی کنند.

فعالیت بدنی بیشتر

بسیاری از مردم هنگام قرنطینه، به یک سبک زندگی کم تحرک تر عادت کردند، نه فقط به این دلیل که سالن‌های ورزشی محلی تعطیل بود. بخش عمده ای از فعالیت های ما کم شد. رفت و آمد، رفتن به  دفتر کار، نهار خوردن و  این به معنی سوزاندن کالری کمتری در روز است.

غذاهای فراوری شده بیشتر

منابع غذایی ناکافی در حین قرنطینه مسئله ای مداوم بود. بسیاری از افراد ترجیح دادند تغذیه خود را از غذاهای منجمد و فرآوری شده با ماندگاری بیشتر كه غالباً نمك، شكر و چربی اشباع شده زیادی دارند تهیه كنند و از میوه ها و سبزیجات تازه خودداری كنند تا رفتن غیر ضروری به سوپر ماركت را قطع كنند. علاوه بر این، گذراندن وقت زیاد در خانه نیز می تواند شما را به دلیل استرس یا کسل شدن در خوردن بیسکویت غرق کند.

نکاتی برای مقابله با افزایش وزن قرنطینه

اگر نگران افزایش وزن در قرنطینه هستید، نکات و استراتژی‌های زیر ابزارهایی برای مدیریت پایدار وزن به شما می‌دهد. تمرکز خود را بر ایجاد تغییرات در چهار رکن: رژیم غذایی، ورزش، خواب و مدیریت استرس قرار دهید.

پروتئین بیشتری بخورید

مصرف پروتئین بیشتر باعث لاغری می‌شود . این منجر به کاهش کل کالری دریافتی شما می‌شود. خوردن پروتئین بیشتر به احساس سیری بعد از غذا کمک می کند و به حفظ حجم عضلات کمک می کند.

حرکات ورزشی انجام دهید

برای سوزاندن حداکثر کالری، تمریناتی را انجام دهید که به چندین گروه عضلانی نیاز دارد تا همزمان کار کنند. تمرین هایی که شامل مفاصل و ماهیچه ها هستند، نیاز به انرژی بیشتری برای انجام و ایجاد قدرت برای آماده سازی شما برای زندگی روزمره دارند. تمرین های قدرتی همچنین منجر به افزایش توده عضلانی می‌شود که به نوبه خود باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود.

به مقدار کافی بخوابید

اهمیت استراحت و بهبودی کافی قابل چشم پوشی نیست. نه تنها انرژی بیشتری برای تمرین ورزشی خواهید داشت، خوابیدن با کیفیت باعث افزایش تولید هورمون رشد شده وشما را قوی تر و لاغر می کند. حداقل یک ساعت قبل از خواب وسایل الکترونیکی خود رارا خاموش کنید و بین هفت تا نه ساعت بخوابید تا انرژی خود را بالا نگه دارید.

مجله زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا