تغذیه سالم

آگاهانه غذا بخورید

آگاهانه غذا بخورید ( تغذیه آگاهانه )| بین برقراری تعادل بین کار، خانواده و سایر خواسته‌های زندگی روزمره، غذا خوردن گاهی اوقات بسیار عادی می‌شود. شاید هنگام پاسخ دادن به ایمیل‌ها مجبور شوید سریع لقمه خود را بگیرید یا فقط می‌خواهید در پایان یک روز طولانی آرام باشید و شام را جلوی تلویزیون بخورید. به نظر می‌رسد که غذا خوردن این روزها به یک کار بی‌فکر و خودکار تبدیل‌شده است؛ اما آیا تابه‌حال لحظه‌ای وقت صرف کرده‌اید تا سرعت غذا خوردن را کم کرده و لذت ببرید؟ اگر وقت بگذارید و قدر هر لقمه را بدانید، غذا خوردن برایتان لذت می‌شود.

با کاهش سرعت و یادگیری غذا خوردن صحیح، می‌توانید نه‌تنها گزینه‌های غذایی مغذی را پیدا کنید بلکه می‌توانید یک رابطه سالم با غذا و بدن خود را تقویت کنید. در اینجا همه مواردی را که باید درباره تسلط برخوردن ذهن آگاهانه خود بدانید و اینکه این روش با غذا خوردن بصری کمی متفاوت است، می‌خوانید.

آگاهانه غذا بخورید
آگاهانه غذا بخورید

ذهن آگاهی چیست؟

تعریف کوتاه از غذا خوردن آگاهانه شامل آگاهی در همه وعده‌های غذایی و میان وعده است. ذهن آگاهی ظرفیتی است که می‌تواند توجه و آگاهی کامل را به تجربه فرد، در لحظه و بدون قضاوت، جلب کند. آگاه بودن از غذا خوردن، ذهن را در انتخاب غذا و سبک غذا خوردن آگاه می‌کند. این روش به شما امکان می‌دهد از دانش در مورد نشانه‌های سیری و انتخاب غذا نیز آگاهی بیشتری کسب کنید.

فواید غذا خوردن با ذهن آگاه

اگرچه تغذیه آگاهانه می‌تواند سخت باشد و یک‌شبه اتفاق نیفتد، اما صرف وقت برای هوشیار غذا خوردن می‌تواند راحتی و رضایت فوق‌العاده‌ای را به شما بدهد. برخی از مزایای پیروی از این روش عبارت‌اند از:

با بدن خود هماهنگ‌تر می‌شوید: غذا خوردن آگاهانه می‌تواند به شما کمک کند تا با تمرکز کنترل غذا خوردن را به دست بگیرید و زمان واقعی گرسنگی را بدانید.

رابطه سالم با غذا را تقویت می‌کند: با اجازه دادن به خودتان برای آگاهی بیشتر از علائم گرسنگی و سیری درونی بدن، این می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری در مورد غذا خوردن کمک کند.

تجربه غذا خوردن را افزایش می‌دهد: یک مرحله مهم غذا خوردن با تمرکز بر استفاده از حواس شما است و به شما اجازه می‌دهد بیشتر در تجربه غذا خوردن غوطه‌ور شوید و بدون قضاوت پاسخ‌های غذایی را تأیید کنید.

توانمندسازی ذهنی را فعال کنید: با جلوگیری از نشانه‌ها و عوامل حواس‌پرتی بیرونی، یادگیری گوش دادن به بدن و داشتن هوشیاری می‌توانید در کنترل و قدرت در انتخاب مواد غذایی دقت کنبد.

دقت در غذا خوردن ممکن است باعث کاهش وزن سالم شود: با غذا خوردن بدون حواس‌پرتی و کاهش سرعت زمان غذا خوردن، ممکن است به مدیریت وزن کمک کنید. تحقیقات همچنان نشان می‌دهد که ارتباط مفیدی بین خوردن آگاهانه و کاهش وزن وجود دارد.

استفانی ساسوس

بیشتر بخوانید : 6 فایده آرام غذا خوردن

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا