پزشکی و سلامت

مدیکال توریسم یا شیادی سلامت

تبلیغات دروغین توریسم سلامت به تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان ایران تبدیل شده است. این صحبتی است که دکتر پوریا عادلی، پژوهشگر حوزه سلامت و درمان در گفتگو با زندگی سالم بیان کرد.

او درباره چالش‌های توریسم سلامت گفت: در کنار آسیب‌های اقتصادی و دیپلماتیک، برخی از فعالیت‌ها و تبلیغات دروغین توریسم سلامت به تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان ایران تبدیل شده که با سراب تصویر شده توسط این مراکز به امید دریافت درمان‌های باکیفیت عازم این مراکز درمانی می‌شوند.

عادلی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در تبلیغ یکی از این مراکز درمانی برای تبلیغ یک روش رادیوتراپی پیشرفته از این عنوان استفاده شده (رهایی از شیمی‌درمانی) و اقدام به جلب بیماران می‌نمایند، درحالی‌که کاربرد آن روش درمانی تنها محدود به بیمارانی خاص است و به‌هیچ‌وجه جایگزین شیمی‌درمانی نیست.

این متخصص رادیو انکولوژی در توضیحات بیشتر بیان داشت: توریسم سلامت به‌عنوان فصل مشترک صنعت توریسم و سلامت سال‌هاست که موردتوجه محافل بین‌المللی قرار گرفته و دراین‌بین، کشور ایران به‌رغم داشتن عامل‌های اصلی توسعه این صنعت (خدمات باکیفیت درمانی و هزینه پایین درمان) در کشور تا امروز نتوانسته گامی اساسی برای اختصاص سهم مناسبی از این بازار به خود بردارد.

عادلی گفت: چرایی این موضوع علاوه بر عدم زیر ساخت‌های حمل‌ونقل فرودگاهی مناسب و قابل‌رقابت، مربوط به عدم تبلیغات مناسب و معرفی توانایی‌های کشور در عرصه بهداشت و درمان نیز است.

محقق حوزه درمان و سلامت کشور افزود: توریسم سلامت به‌صورت خاص و دیپلماسی سلامت به‌صورت عام امروزه به یکی از اساسی‌ترین ابزارهای دیپلماسی نرم بدل گشته که به‌خوبی توسط کشورهایی همچون: آمریکا، چین و هند و حتی برخی کشورهای کمتر شناخته شده مثل: کاستاریکا مورداستفاده قرار می‌گیرد. در سطح خاورمیانه نیز کشورهای اطراف ایران به‌رغم فقدان توان پزشکی، در سطح ایران توانسته‌اند با تبلیغات غیرواقعی، خود را به‌عنوان یک برند منطقه‌ای پزشکی مطرح کنند.

این متخصص رادیو آنکولوژی گفت: شایسته است ضمن اقدام مؤثر برای معرفی توان درمانی ایران در منطقه و جهان، با وضع قوانین مناسب، نسبت به قانونمندکردن فعالیت تبلیغاتی مراکز درمانی خارجی در داخل کشور اقدام نموده و این پروسه شیادانه را متوقف نمود.

 دریا وفایی، زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا