گزارش

اختلالات خواب شوخی‌بردار نیست (ویدئو مصاحبه)

نهمین کنگره بین‌المللی اختلالات خواب پس از چهار سال وقفه کرونایی،در بیمارستان میلاد تهران به مدت سه روز در حال برگزاری است. گردهمایی علمی که علوم مختلف پزشکی را در برمی‌گیرد و به‌نوعی با آن در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم است.

به گفته دکتر لیلا امامی دبیر اجرایی این سمینار قرار است در فرصت به‌دست‌آمده، آخرین دستاوردهای جهانی علم خواب با حضور متخصصان و پژوهشگران برجسته داخلی و خارجیِ این شاخه از علوم پزشکی، باهدف تشخیص و درمان بهتر به اشتراک گذاشته شود.

وی در توضیحات بیشتر به خبرنگار زندگی سالم گفت: برگزاری همایش‌های سالیانه انجمن علمی خواب ایران به دلیل پاندمی کرونا چهار سال متوقف شده بود. اکنون این سمینار با شرکت اساتید مطرح ایران و کشورهایی چون: کانادا – استرالیا – آمریکا – اسپانیا – ایتالیا – آلمان – عربستان سعودی – آفریقا (به‌صورت مجازی و حقیقی)، از امروز سیزدهم، لغایت پانزدهم اردیبهشت در حال اجرا است.

دبیراجرایی همایش اختلالات خواب در خصوص دستاوردهای این کنگره و ادوار گذشته نیز بیان داشت: در واقع همایش‌های قبلی باعث ساخته‌شدن ستون‌های محکم رشته علم خواب شد تا بتوانیم بنای این رشته را درست بالا ببریم. همچنین از دیگر تأثیرات مهم چنین گردهمایی‌هایی می‌توان به آگاه‌سازی مشاغل پرخطر از جمله رانندگان نسبت به مسئله خواب و خواب‌آلودگی و پیامدهای پرخطر ناشی از آن اشاره کرد.

امامی با بیان اینکه امیدواریم رشته علم خواب درایران به رشد و بالندگی بیشتری برسد، گفت: این کنگره می‌تواند کمک کند تا بتوانیم در این رشته از طب، هم‌سطح با سایر کشورها کار تشخیص و درمان را برای بیماران انجام دهیم.

شان طب خواب در ایران این نیست

بابک امرا، دبیرعلمی این همایش هم در گفتگو با ما از کم‌لطفی متصدیان حوزه بهداشت و درمان نسبت به طب خواب انتقاد کرد و گفت: درحالی‌که اهمیت خواب به‌اندازه‌ای است که یک‌سوم زندگی هر فرد را تشکیل می‌دهد؛ اما متأسفانه حق این رشته پزشکی چه در وزارت بهداشت و چه در بین پزشکان و مردم نادیده گرفته شده است.

او ادامه داد: خواب جزو مسائلی است که معمولاً بیماران از آن حرفی نمی‌زنند و پزشک هم از او درباره کم‌وکیف خوابش چیزی نمی‌پرسد. درحالی‌که وقتی از مریض راجع به وضع خوابش می‌پرسیم آن وقت است که خیلی از مشکلات آشکار می‌شود.

امرا به توجه سایر نقاط دنیا به مسئله خواب و عوارض آن اشاره کرد و افزود: آن‌قدر اختلالات خواب شایع و زیاد است که خیلی از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که نوع‌های شدیدش تحت درمان و پوشش بیمه‌ای قرار گیرد. مانند کشور سوئد که برای ارائه درمان، انواع شدید و مبتلایان جوان را در اولویت قرار داده است.

دبیرعلمی نهمین کنگره بین‌المللی اختلالات خواب با تأکید بر اینکه شان طب خواب در ایران آن چیزی نیست که الان می‌بینیم، یادآور شد در ایران اصلاً صورت‌مسئله وجود ندارد تا بیمه هم حمایت دستگاهی از مبتلایان به اختلالات خواب انجام دهد. متأسفانه با طب خواب مانند برخی از جراحی‌های لوکس که بیمه پولش را نمی‌دهد برخورد می‌شود، درحالی‌که علم خواب یک شاخه بسیار مهم از طب است.

اختلالات خواب شوخی‌بردار نیست

رئیس انجمن پزشکی خواب ایران نیز پیرامون ضرورت شکل‌گیری چنین انجمنی توضیح داد: این انجمن حدود بیست سال پیش باهدف پایه‌گذاری علم خواب در کشور با حضور اساتیدی از رشته‌های مختلف علوم پزشکی پایه‌گذاری شد و با کسب مجوز از وزارت بهداشت و بر اساس استانداردهای جهانی فعالیتش را شروع کرد. تا کنون نیز پژوهش‌های متعدد و گوناگونی در این زمینه انجام شده که ایران را به‌عنوان برترین‌های علم خواب در منطقه قرار داده است.

دکتر خسرو صادق نیت، ادامه داد: چنین شرایطی مهیا شده تا مردم بتوانند خدمات مطلوبی را در حد استانداردهای جهانی برای اختلال خواب دریافت کنند؛ اما بعضاً شاهدیم افرادی که صلاحیتشان توسط وزارت بهداشت تأیید نشده و نباید در این حوزه دخالت کنند، ورود کرده و از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند. درحالی‌که پزشکان دارای مدرک فلوشیپ طب خواب بهترین گزینه برای مراجعه هستند و پیداکردن مراکز تخصصی دارای مجوز نیز چندان کار سختی نیست.

رئیس انجمن پزشکی خواب ایران با تأکید بر مراجعه به موقع مبتلایانِ اختلالات خواب به متخصصان مربوطه، خاطرنشان کرد: اختلالات خواب بسیار پرعارضه است، از جمله ابتلا به فشارخون – دیابت – سکته‌های قلبی و مغزی – تصادفات مرگبار – عدم تمرکز و فراموشی – اختلال در حافظه و یادگیری؛ بنابراین مراجعه به مراکزی که فاقد صلاحیت هستند می‌تواند تشخیص و درمان صحیح را به تأخیر انداخته و با درمان‌های اشتباه حتی باعث فوت فرد شود.

دریاوفایی،زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا