فرهنگ و هنر

فرسایش فرسنگی / تحلیل عملکرد شبکه اصفهان در نوروز

فرسایش فرسنگی / تحلیل عملکرد شبکه اصفهان در نوروز

فرسایش فرسنگی / تحلیل عملکرد شبکه اصفهان در نوروز

اگر چه انتظار برای دیدن یک برنامه خوب در تلوزیون ایران یک دغدغه همگانی شده است اما آنچه شبکه های استانی مانند اصفهان را توجیه می کند فرسایش صد در صدی تولیدات صدا و سیمای کشور است . البته باید این گونه برداشت کرد که کارگردانانی همچون مجید کاشی فروشان تنها خاصیتی که برای بینندگان امروزی شبکه های استانی دارند بازسازی نوستالژیک کمدین های تاریخ ساز بومی و جالب تر از آن می توان برنامه های اینگونه رو بدون داستان و بدون صحنه هم تحمل کرد چراکه بازیگرانی چون قدرت الله ایزدی به خودی خود دارای چهره و شاخصه های خنده داری هستند که بیننده را متحول می کند . مجید کاشی فروشان در کارنامه خود کارگردانی فیلم لوک خوش شانس را دارد که یک اثر بسیار ضعیف در قالب سینمایی که در اصفهان وجود ندارد می باشد و از این رو باید به این کارگردان سفارش کرد که به جای رفتن به سراغ ساخت یک اثر سینمایی باید در خانه خود بنشیند و سیگارش را برای تماشای آثار اسکورسیزی روشن نگاه دارد .

فرسایش فرسنگی / تحلیل عملکرد شبکه اصفهان در نوروز

*متن هایی برای هیچ

دغدغه قصه گویی در صدا و سیمای اصفهان سالیان سال است که از بین رفته از زمانی که تولیدات این رسانه در مقیاس فرهنگ سازی قابل گنجانده شدن نبود و همه ، اصفهانی ها را با رشید غیر حرفه ای می شناسند . قصه را می توان با بیانی ساده و بی آلایش هم تعریف کرد اما هرگز نمی توان آن را با ضرب و زور و به بصری به مخاطب خوراند . از سوی دیگر جای تعجب دارد که چطور بازیگر با تجربه ای مانند قدرت الله ایزدی که البته متد بازیگری وی باید بیشتر از سوی اساتید بازیگری بررسی شود بدون در نظر گرفتن فیلمنامه می پذیرد که در چنین آثار سطح پایینی بازی کند . مطمئنا کسی که از دانشگاه فارق التحصیل می شود و فیلم می سازد و فیلمنامه می نویسد سینما را خوب می شناسد اما دلیل نمی شود که بتواند برای جامعه فرهنگ سازی کند و حتی ساده تر بگوییم آنها را سرگرم خنده ها و بعضا گریه های فرومایه و مضحک کند . ریشه تمام این مسائل هنری – فرهنگی اصقهان در تئاتر شهر دیده می شود تئاتری که این روزها هرکسی از راه می رسد در باره اش می نویسد و نقد می کند . جالب تر اینکه مجید کاشی فروشان چندی پیش تئاتری را نیز روی صحنه برد که به مراتب از این کارهای دسته پایین تلوزیونی بهتر و با کیفیت تر بود .

فرسایش فرسنگی / تحلیل عملکرد شبکه اصفهان در نوروز

*فرسایش فرسنگی

صدا و سیمای اصفهان نه تنها در ایام نوروز بلکه در تمامی ایام سال هیچ برنامه مدون متقنی برای جذب مخاطب و گسترش اندیشه در میان جامعه ندارد اگر می خواهیم جامعه را درگیر مسائل روز نکنیم و اندیشه آنان را به سمت و سوی برنامه های جُنگی غربی سوق ندهیم باید برنامه ای به مراتب قدرتمند تر و تاثیر گذار تر به آنان ارائه دهیم . اگرچه اینم روزها شبکه اصفهان تنها جایی است که می توانیم به آن گیر بدهیم چراکه همه ما بدون تعارف برنامه های جذاب ماهواره را دیده ایم و لذت هم برده ایم اما اینکه این شبکه ها و در کل صدا و سیمای کشور چه کاری باید انجام دهد تا مخاطب اندیشمند ایرانی پای تولیدات داخلی صدا و سیما بنشیند را نه من می دانم و نه مسئولان دلسوز کشوری ؟ فرسایش هنگامی در یک رسانه به وجود می آید که عوامل موثر در آن دور هم جمع می شوند تا تصمیم بگیرند و هیچ خروجی در آخر حاصل نمی شود . فرسنگ ها باید در انتظار ماند تا فرجی شود و کسی بیاید که دلسوزانه رسانه را هدایت کند و با اندیشه ای از دل مردم برخاسته باشد . در هر صورت تلوزیون در شبکه اصفهان در برنامه های زنده و ماه عسلی گونه خلاصه می شود که بینننده را هم تا حدودی راضی نگاه می دارد . مسئله این روزهای مخاطب برای شبکه های استانی تماشای سریال های هیجان انگیز و جذابی مانند 24 نیست ، مخاطب امروزی صدا و سیمای اصفهان منطق می خواهد تماشای یک اثر هنری را می طلبد که بار فرهنگی داشته باشد و از همه مهم تر اینکه سوژه های بومی را به دوش بکشد . نسل فردا تنها جایی است که باید منتظر تکامل اندیشه – فرهنگ و هنر در جامعه باشد چراکه ما در حال حاضر میراث بزرگی را در این زمینه به دوش نمی کشیم و فقط پُز توخالی مثلا بازیگرانی مانند قدرت الله ایزدی را در زمینه کمدی می دهیم .

فرسایش فرسنگی / تحلیل عملکرد شبکه اصفهان در نوروز

فرسایش فرسنگی / تحلیل عملکرد شبکه اصفهان در نوروز

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا