پزشکی و سلامت

مصرف آرامبخش های مرگبار

مصرف خودسرانه آرامبخش های می تواند مرگبار باشد

قطع ناگهانی داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب ممنوع. بسیاری بر این باورند که مصرف داروهای ضد افسردگی در حقیقت با ایجاد وابستگی باعث عدم درمان بیماری و حتی تشدید آن می شود. به همین منظور به سراغ یک داروساز رفتیم تا صحت و سقم این تصور عمومی از منظر علمی بررسی شود.

نفیسه ایزدی داروساز در گفتگو با زندگی سالم ابتدا درباره مخاطرات توقف ناگهانی داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب هشدار داد: باید توجه داشت قطع ناگهانی این داروها مشکل زا و بعضا می تواند خطرناک باشد زیرا بایستی به بدن فرصت داد تا با شرایط جدید تطابق پیدا کند و از بیش فعالی سیستم عصبی خودکار جلوگیری شود.

قطع ناگهانی داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب خطرناک است

یعنی در حقیقت بدن به این داروها dependency یا وابستگی پیدا می کند و همانند مواد مخدر که نمی توانند به طور ناگهانی قطع شوند این گروه از داروها نیز بایستی تدریجا قطع گردند.

وی در ادامه توضیح داد: داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب و خواب آور انواع واقسام مختلفی دارند و بر اساس ترکیبات شیمیایی و مکانیسم اثر به گروههای مختلف تقسیم بندی می شوند ولی وجه مشترک اکثر آنها این است که برروی پایانه های عصبی تاثیر گذاشته و از باز جذب یا آزاد شدن واسطه های عصبی جلوگیری کرده و باعث می شوند که علایم عصبی و روحی بیمار که ناشی از زیاد شدن یا کم شدن این واسطه های شیمیایی مثل نوراپی نفرین و اپی نفرین و سروتونین و… است تعدیل گردد.

ایزدی ادامه داد: این داروها در وهله ی اول که بدن هنوز با شرایط جدید تطابق پیدا نکرده ممکن است ایجاد عوارضی مثل سرگیجه و بدتر شدن حال بیمار شود اما بعداز یکی دوهفته تاثیر مثبتشان شروع می شود.

قطع ناگهانی داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب ممنوع
مصرف آرامبخش های مرگبار – مصرف خودسرانه آرامبخش

این داروساز همچنین درباره عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و خواب آور ها بیان داشت: از آن جا که دستگاه عصبی خودکار در تمام دستگاههای بدن وجود دارد این داروها می توانند تاثیرات جانبی دیگری مثل یبوست، احتباس ادرار، خشکی دهان، تاری دید وکاهش میل جنسی و… نیز داشته باشند و پزشک معالج موظف است همه ی این موارد را به بیمار گوشزد کند.

وی درپایان خاطرنشان کرد: نکته ی مهم وبسیار قابل توجه اینکه تجویز، طول درمان، نوع دارو و روش قطع و… حتما بایستی تحت نظر پزشک متخصص روانپزشک یا مغز و اعصاب انجام شود. بدون شک تجویز بی مورد توسط افراد غیر کارشناس و انجام خود درمانی، نتایج حتی مرگباری نیز درپی خواهد داشت.

دریاوفایی – زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا