دانستنی ها

طرز تهیه روغن رزماری و استفاده از آن

روغن دم کرده رزماری در مصارفی از جمله زیبایی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما قبل از آن با طرز تهیه روغن رزماری آشنا شوید.

می‌خواهید سریع روغن رزماری درست کنید؟

چند شاخه رزماری را درون یک روغن دلخواه ریخته و آن را گرم کنید، سپس در عرض یک هفته آن را مصرف کنید، اگر نه امکان فاسد شدن آن وجود دارد. و اما در صورتی که می‌خواهید ماندگاری روغن رزماری‌تان را بیشتر کنید می‌توانید روغن دلخواه را با رزماری خشک شده ترکیب کنید و درون یک شیشه بریزید و مقابل آفتاب قرار دهید. اینگونه رزماری به تدریج عصاره خود را به روغن داده و یک روغن رزماری با ماندگاری بالا خواهید داشت.

ترکیبات مورد نیاز برای داشتن روغن رزماری تازه:

  • سه تا چهار شاخه رزماری تازه
  • دو فنجان روغن (روغن زیتون، روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین)

ترکیبات مورد نیاز برای درست کردن روغن رزماری با رزماری خشک:

  • سه یا چهار شاخه رزماری خشک
  • یک قاشق غذاخوری پُر رزماری خشک
  • حدود دو فنجان روغن زیتون

همچنین بخوانید: یک شاخه رزماری یک دنیا خاصیت


استفاده از رزماری تازه

چند شاخه رزماری را بچینید و آن را با آب سرد بشویید تا آلودگی‌های آن از بین بروند و سپس برگ‌های رزماری را از ساقه جدا کرده و درون یک لیوان بریزید.

روغن مورد نظرتان را اندازه‌گیری کرده و به اندازه 2 پیمانه از روغن را داخل یک قابلمه کوچک بریزید. معمولا اکثرا از روغن زیتون برای مصارف خوراکی و آرایشی استفاده می‌کنند، اما می‌توانید روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین را نیز برای مصارف زیبایی جایگزین روغن زیتون کنید.

  • توجه داشته باشید که روغن جوجوبا و بادام شیرین برای مصارف خوراکی نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

روغن مورد نظر را گرم کرده و رزماری‌های چیده شده و شسته شده را به آن اضافه کنید. ترکیب مورد نظر باید به مدت 5 تا 10 دقیقه روی حرارت ملایم قرار بگیرد و در این‌بین باید مدام آن را هم بزنید. کم کم با گرم شدن روغن، بوی رزماری حس می‌شود.

  • اگر متوجه شدید که روغن در اطراف رزماری در حال جوشیدن است نشانه حرارت زیاد است. باید حرارت را کم کرده و روغن را هم بزنید.

یک کاسه فلزی را زیر و یک آبکش فلزی را روی کاسه قرار دهید. حالا روغن رزماری را صاف کنید. اضافه‌های برگ رزماری را دور ریخته و اجازه دهید روغن درون ظرف خنک شود.

استفاده از رزماری تازه
درست کردن روغن رزماری

روغن را درون بطری بریزید. زمانی که روغن خنک شد و دمای آن به دمای محیط رسید آن را درون بطری بریزید. اسم خوراکی و تاریخ تولید آن را روی بطری بنویسید. فکر اضافه کردن یک شاخه رزماری به شیشه روغن رزماری را از سرتان بیرون کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث رشد باکتری‌های مضر درون روغن شود.

روغن را باید درون یخچال قرار دهید. روغن‌های دم‌کرده‌ای که در ترکیب با گیاهان تازه به دست می‌آیند باید برای جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر و فاسد شدن درون یخچال قرار بگیرند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا