پزشکی و سلامت

شکستگی استخوان لگن

شکستگی استخوان لگن | لگن یک حلقه محکم استخوانی است که در پایه ستون فقرات قرار دارد. شکستگی‌های لگن خاصره شایع نیست. حدود 3 درصد از کل شکستگی‌های بزرگسالان را شامل می‌شود. بیشتر شکستگی‌های لگن به دلیل برخی از ضربات، اتفاقات با شدت بالا مانند تصادف خودرو رخ می‌دهد. چون لگن خاصره در مجاورت رگ‌های خونی و اندام‌های مهم  قرار دارد، شکستگی لگن می‌تواند منجر به خونریزی شدید و جراحات دیگر شود که نیاز به درمان فوری خواهد داشت. در برخی موارد ، یک اتفاق با تاثیر کم می‌تواند– مانند زمین خوردن ساده – برای شکستگی لگن در افراد مسنی که استخوان‌های ضعیفی دارند، کافی باشد. درمان برای شکستگی لگن بسته به شدت آن متفاوت است. در حالی که شکستگی‌های با تاثیر کم اغلب می‌تواند با درمان‌های غیرجراحی درمان شود، اما درمان شکستگی‌های شدید معمولاً نیاز به فیزیوتراپی یا درمان جراحی دارد تا   لگن را بازسازی کرده و ثبات را به این ناحیه برگرداند تا بیمار بتواند فعالیت‌های روزانه خود از سر بگیرد.

علت شکستگی استخوان لگن

ضربه با شدت بالا

شکستگی لگن ممکن است ناشی از یک فشار با نیروی بالا باشد مانند نیرویی که در طول موارد زیر به بدن وارد می‌شود

  • تصادف ماشین یا موتورسیکلت
  • تصادفات با شدت بالا
  • افتادن از ارتفاع زیاد (مانند نردبان)

بسته به جهت و اندازه نیرو، این آسیب‌ها می‌تواند بسیار خطرناک و نیاز به درمان جراحی دارد.

نارسایی استخوان 

شکستگی لگن ممکن است به دلیل ضعف یا نارسایی استخوان نیز رخ دهد. این مشکل در افراد مسنی که استخوان‌های آنها به دلیل پوکی استخوان ضعیف شده است، شایع‌تر است. در این بیماران ، شکستگی می‌تواند حتی در طول یک زمین خوردن ساده در حین ایستادن یا یک فعالیت عادی مانند بیرون آمدن از وان حمام یا پایین آمدن از پله رخ دهد. این آسیب‌ها عمدتاً شکستگی پایدار است که آسیبی به کلیت ساختاری حلقه لگن وارد نمی‌کند، اما ممکن است استخوان فرد شکسته شود.

علل دیگر

شکستگی ممکن است هنگامی رخ دهد که تکه‌ای از استخوان نشیمنگاهی از جایی که عضلات همسترینگ به استخوان متصل هستند جابجا شود، اما شیوع کمی دارد. این نوع از شکستگی، شکستگی از جا کنده شده نامیده می‌شود و در افراد جوان ورزشکار که هنوز در حال رشد هستند به طور متداول رخ می‌دهد. شکستگی از جا کنده شده معمولاً باعث ناپایداری لگن یا آسیب به اندام‌های داخلی شود.

شکستگی استخوان لگن
درمان شکستگی استخوان لگن

علائم و نشانههای شکستگی استخوان لگن چیست؟

لگن شکسته تقریباً همیشه دردناک است. این درد با حرکت لگن یا تلاش برای راه رفتن شدیدتر می‌شود. اغلب بیماران تلاش می‌کنند که لگن یا زانوی خود را در حالتی خاص کج نگه دارند، تا از شدت درد جلوگیری کنند. برخی از بیماران ممکن است در ناحیه لگن دچار ورم یا کبودی شوند.

تشخیص پزشک

تثبیت اضطراری

بیمارانی با شکستگی‌های با شدت بالا، تقریباً همیشه به مرکز درمانی اورژانس یا اتاق اضطراری برای درمان اولیه  به دلیل شدت علائم آنها انتقال داده می‌شوند. این بیماران ممکن است آسیب‌های بیشتری به سر، سینه، شکم یا پاها داشته باشند. اگر آسیب‌های آنها باعث کاهش شدید خون شده باشد، می‌تواند منجر به شوک شود. یک مشکل خطرناک که می‌تواند باعث از کار افتادن اندام بدن شود. مراقبت از بیماران با شکستگی لگن با شدت بالا، نیاز به روش‌های چندگانه با تعدادی متخصصین پزشکی داشته باشد. در برخی موارد، پزشکان باید قبل از درمان شکستگی و دیگر آسیب‌ها به مشکلات راه هوایی، تنفس و جریان خون  توجه کنند.

معاینات فیزیکی

پزشک به دقت لگن خاصره، مفصل ران و پاها را معاینه می‌کند. او همچنین آسیب به عصب را با ارزیابی اینکه می‌توانید مچ پا و انگشتان خود را حرکت دهید و حس در انتهای پای شما وجود داشته باشد، بررسی می‌کند. پزشک به دقت، دیگر اندام‌های بدن را معاینه کرده تا مشخص کند که آیا آسیب دیگری وجود دارد.

آزمایشات تصویر

  • تصویربرداری اشعه ایکس
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری
  • اسکن تصاویر رزونانس مغناطیسی (ام آر آی)

بهترین روش‌های درمان شکستگی لگن کدامند؟

درمان بر اساس عوامل متعدد عبارت است از:

  • الگوی خاص شکستگی
  • مقدار جابجایی استخوان‌ها
  • شرایط کلی شما و آسیب‌های مرتبط

درمان غیرجراحی

پزشک ممکن است درمان جراحی یا غیر جراحی را برای شکستگی‌های پایدار پیشنهاد دهد که در آن استخوان جابجا نشده یا مقدار کمی جابجا شده است. درمان‌های غیرجراحی شامل موارد زیر است:

وسایل کمکی راه رفتن- برای جلوگیری از ایجاد فشار روی پاها، پزشک ممکن است پیشنهاد دهد که از عصا یا واکر به مدت سه ماه استفاده کنید- یا تازمانی که استخوان‌های شما بطور کامل درمان می‌شوند. اگر هردو پای شما آسیب دیده است، ممکن است نیاز داشته باشید که تا مدتی از ویلچر استفاده کنید و از این رو از وارد کردن فشار به پاها جلوگیری می‌شود.

داروها- پزشک ممکن است داروهایی را برای تسکین درد و همچنین ضدانعقاد یا رقیق کننده خون تجویز کند، تا خطر لخته شدن خون را در رگ‌های پا و لگن کاهش دهد.

درمان جراحی

 بیمارانی که دچار شکستگی ناپایدار لگن هستند، ممکن است به یک یا چند عمل جراحی نیاز داشته باشند.

عوارض

خطرات مرتبط با هر روش جراحی وجود دارد. قبل از جراحی، پزشک درباره هر یک از این خطرات با شما صحبت خواهد کرد و اقدامات خاصی را برای جلوگیری از عوارض احتمالی انجام خواهد داد.

عوارض احتمالی شامل این موارد است:

  • مشکلات بهبود زخم، از جمله عفونت
  • آسیب به اعصاب یا رگ‌های خونی
  • لخته‌های خون
  • آمبولی ریوی- لخته شدن خون در ریه‌ها

بهبود

مدیریت درد

حرکت زودهنگام

فیزیوتراپی

پیشگیری از لخته شدن خون

تحمل وزن

دسترسی به منبع :A pelvic fracture

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا