بانوان

ارتباط بین درمان‌های هورمونی برای یائسگی و خطر زوال عقل

درمان هورمونی یائسگی و خطر زوال عقل | طبق نتایج حاصل از یک تحقیق جدید، رابطه‌ای بین درمان‌های هورمونی برای یائسگی و خطر زوال عقل وجود دارد، اما کارشناسان چیزی فراتر از این برای گفتن دارند.

نتایج تحقیقات بزرگی که در دانمارک انجام شده است نشان می‌دهد که درمان‌های هورمونی که برخی زنان برای کاهش و درمان علائم یائسگی استفاده می‌کنند رابطه مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل دارد. حتی زنانی که در سن 55 سالگی یا سنین کمتر چنین درمان‌هایی را شروع کرده‌اند و حتی افرادی که در کوتاه مدت تحت چنین درمان‌هایی قرار گرفته‌اند نیز در معرض چنین خطری قرار دارند.

طی تحقیق و بررسی محققان دانمارکی، گروهی از زنان که دچار زوال عقل بودند با گروه دیگری که مبتلا به چنین مشکلی نبودند مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج بدست آمده اینگونه بود که زنانی که از درمان‌های هورمونی استفاده می‌کردند، 24 درصد بیشتر از زنانی که از چنین درمان‌هایی استفاده نمی‌کردند مبتلا به زوال عقل (از جمله آلزایمر) بودند.

بعلاوه، در سال 2003 مجموعه ابتکار سلامت زنان در ایالات متحده به این موضوع دست یافت که زنان 65 ساله و بالاتر که از درمان‌های هورمونی استفاده می‌کنند در مقایسه با زنانی که دارونما مصرف می‌کنند، در معرض افزایش خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

قبل از یائسگی و یائسگی به چه دورانی گفته می‌شود؟

زنان بعد از یک سنی به سمت آخرین سالهای باروی و در واقع پایان دوران قاعدگی و یائسگی نزدیک می‌شوند. معمولا زمانی که 1 سال از آخرین دوره‌ی قائدگی زن می‌گذر می‌توان گفت که فرد یائسه شده است.

علائم یائسگی چگونه هستند؟

ممکن است برخی زنان پیش از یائسگی دچار علائم یائسگی شده و تا سالها با این علائم دست و پنجه نرم کنند. از جمله رایج‌ترین علائم یائسگی می‌توان به این موارد اشاره کرد: گرگرفتگی، افسردگی، مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی و ادراری، مه مغزی و مشکلات پوست و مو.

چگونه می‌توان این علائم را کاهش یا تسکین داد؟

با استفاده از قرص ضدبارداری با دوز کم می‌توان تا حدودی خونریزی و تعریق شبانه را در دوران قبل از یائسگی کنترل کرد. برای کاهش گرگرفتگی نیز باید مصرف کافئین را به حداقل برسانید، و برای قابل تحمل‌تر کردن عوارض می‌توانید از درمان شناختی رفتاری و مدیتیشن نیز استفاده کنید. استفاده از درمان‌های هورمونی برای یائسگی و مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین پاروکستین نیز باعث کاهش برخی علائم خواهد شد.

Veozah چیست

Veozah چیست؟

Veozah اولین داروی غیر هورمونی است که برای درمان گرگرفتگی ناشی از یائسگی در زنان مورد استفاده قرار گرفته و مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا می‌باشد. این دارو با هدف قرار دادن یک نورون در مغز سطح استروژن نامتعادل را کاهش می‌دهد؛ و به خصوص برای خانم‌های بالای 60 سال مناسب و مفید است، چراکه شروع درمان‌های هورمونی برای زنان در این سن بسیار خطرناک‌تر است.

دوران پیش از یائسگی چقدر زمان می‌برد؟

معمولا زنان در دهه‌ی 40 زندگی وارد دوران پیش از یائسگی شده و ممکن است این دوران حدود 4 تا 8 سال به طول بی‌انجامد. معمولا متوسط سن یائسگی 51 سالگی است، اما برخی زنان ممکن است زودتر یا حتی دیرتر یائسه شوند. ممکن است زنان حتی 1 دهه یا بیشتر درگیر علائم یائسگی باشند و برخی علائم از جمله خشکی واژن ممکن است تا آخر عمر همچنان باقی بماند.

خشکی واژن

چگونه می‌توان خشکی واژن را درمان کرد؟

برای کاهش خشکی واژن می‌توانید از روان‌کننده، مرطوب کننده (حدود 3 بار در هفته) و یا استروژن برای حجیم کردن دیواره واژن استفاده کنید. اما این را در نظر بگیرید که خیلی از زنان حتی با انجام این درمان‌ها نیز به طور کامل تسکین پیدا نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید

نارسایی اولیه تخمدان به چه معنی‌ست؟

زمانی که تخمدان‌ها زودتر از آنچه که باید (یعنی زودتر از 40 سالگی) از کار می‌افتند فرد دچار نارسایی اولیه تخمدان می‌شود. این عارضه ممکن است زنان بسیار جوان یا حتی دختران در سنین 20 سالگی را نیز تحت شعاع قرار دهد. گاهی افرادی که دچار نارسایی اولیه تخمدان هستند ممکن است هر از گاهی تخمدان‌هایشان فعال شوند و حتی با وجود مبتلا بودن به این عارضه می‌توانند باردار شوند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا