پزشکی و سلامت

چرا واژن خشک می شود؟

اگر شما هم به خشکی واژن مبتلا هستید به یائسگی فکر کنید. خشکی واژن از نشانه ها و علائم یائسگی زودرس می باشد که قابل درمان می باشد. در زیر توصیه های پزشکان را آورده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

به گفته  یک متخصص زنان و زایمان:

خشکی واژن از رایج ترین نشانه های یائسگی در زنان میباشد. این متخصص زنان و زایمان و فوق‌تخصص نازایی در گفتگو با خبرنگاران گفت: خشکی واژن چون از نشانه های یائسگی است معمولا در سنین یائسگی و به طور ناگهانی اتفاق می افتد.

خاصیت ارتجاعی واژن و عملکرد درست آن به خاطر وجود رطوبت در واژن است که خانمهای یائسه واژنشان دیگر رطوبت ندارد و خشکی واژن آنها را غافلگیر میکند. پس باید خانمها را از این مسئله آگاه کرد تا وقتی در سنین بالا به آن دچار میشوند با این موضوع کنار بیایند و درک کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد:

خشکی واژن معمولا در سن 40 تا 65 سالگی رخ میدهد که در این سن خانمها به یائسگی دچار میشوند. خشکی واژن میتواند در اثر عوامل دیگر هم ایجاد شود از جمله عفونتهای واژینال که میتواند در همه سنی ایجاد شود.

عفونت مجاری ادراری و عفونت‌های واژینال میتواند در اثر خشکی واژن ایجاد شود. خشکتر شدن بافت های واژن باعث کاهش خاصیت اسیدی آن میشود. ترشحات واژن هم خاصیت لوبریکاسیون و لغزندگی را برای واژن فراهم میکند هم برای محافطت واژن در برابر عفونتها محیطی اسیدی را در واژن ایجاد میکند.

طبق مطالب ذکر شده هر ماده ای که باعث کاهش خاصیت اسیدی واژن شود واژن را در برابر عفونتها حساستر میکند. از جمله موارد کاهش دهنده خاصیت اسیدی واژن دوش واژینال است.

خشک شدن واژن چند روز قبل از پریود:

این مورد به علت تغییرات هورمونی ایجاد میشود و طبیعی میباشد.

چه عواملی باعث خشکی واژن می شوند؟

زایمان

 زایمان و شیر دادن باعث تغییرات در اندام های جنسی زنان میشود که این اتفاق به دلیل کاهش میزان استروژن است. این هورمون در بدن خانمها هورمون مهمی است که باعث حفظ خاصیت لغزندگی واژن میشود. بعد از زایمان با گذشت چند ماه پریود به حالت اول برمیگردد و شیردهی قطع میشود در نتیجه میزان استروژن بالا میرود.

داروهای سرماخوردگی

داروهایی مثل داروهای آلرژی و سرماخوردگی به علت داشتن آنتی هیستامین واژن را خشک میکنند زیرا آنتی هیستامین ضمن خشک کردن غشاهای مخاطی داخل بینی باعث خشکی واژن هم میشوند. البته در همه خانم ها این اتفاق نمی افتد. با قطع این قرصها واژن رطوبتش را به دست می آورد.

 قرص های جلوگیری از بارداری

از عوارض مصرف قرص های جلوگیری از بارداری کم شدن رطوبت واژن است. معمولا اکثر عوارض قرص های جلوگیری با شروع استفاده از آنها بروز پیدا میکنند و مدتی بعد از بین میروند. در اثر مصرف قرص های جلوگیری خشکی واژن ممکن است تا چندماه در فرد باقی بماند.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا