حکمت های نهج البلاغه

حکمت سی نهج البلاغه : مغرور نشدن از ستارالعیوبی خداوند

حکمت ۳۰ نهج البلاغه : مغرور نشدن از ستارالعیوبی خداوند ، پرهيز از غفلت زدگى (اخلاقى، اعتقادى):

💎وَ قَالَ (علیه السلام): الْحَذَرَ الْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ.

و درود خدا بر او، فرمود: هشدار هشدار، به خدا سوگند، چنان پرده پوشى كرده كه پندارى تو را بخشيده است.

شرح و تفسیر حکمت ۳۰ نهج البلاغه : مغرور نشدن از ستارالعیوبی خداوند ، پرهيز از غفلت زدگى و غفلت از گناه (اخلاقى، اعتقادى):

امام علی (ع) در این حکمت حکیمانه خود به گناهکاران هشدار می‌دهد که از تحمل و عنایت خداوند، در مقابل گناهانی که مرتکب شده اند، مغرور نشوند. دلیل بیان این مطلب به ستار العیوبی خداوند برمی گردد.

پروردگار مهربان با بخشش بی کرانش، معصیت های بندگانش را هویدا نمی‌کند، تا آبرو و اعتبار آنها نزد دوستان و دشمنانشان مخدوش نشود، تا بلکه با این عیب پوشی، پشیمان شده، از خواب غفلت بیدار شوند و به راه درست باز گردند، و از گناهان خویش استغفار کنند.

اما متأسفانه برخی افراد از این مرحمت الهی، سو استفاده مي‌کنند، تا جایی که می پندارند اصلا گناهی مرتکب نشده اند یا اینکه به اشتباه فکر می کنند که خدای رحمان آنها را مورد بخشش و عفو خویش قرار داده، بدون توبه و اصلاح خویش.

این حکمت هشداری است به مردم که هم فریب رحمت بی کران خدا را نخورند و از خود غافل نشوند هم اینکه با پوشاندن گناهان مؤمنان، آبروی آنها را حفظ کنند و از این ویژگی خدا عبرت بگیرند.

در ضمن اين سخن درسى است براى بندگان که آنها هم ستار العيوب باشند و به محض اطلاع از گناهان پنهانى کسى، به افشاگرى برنخيزند و آبرويش را نريزند و به او مجال اصلاح خويشتن و توبه دهند.

فایل صوتی قسمت اول حکمت 30 نهج البلاغه :

فایل صوتی قسمت دوم :

فایل صوتی قسمت سوم :

مجله زندگی سالم / فایل صوتی شرح و ترجمه حکمت های نهج البلاغه

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا