پزشکی و سلامت

خواص توت طلایی

توت طلایی میوه ای خوشرنگ و پرتقالی است که نزدیک به تاموتیلو می باشد. مانند تاموتیلو، توت طلایی نیز در یک پوسته پرتقالی پوشیده شده که قبل از خوردن باید گرفته شود. این میوه ها کمی از گوجه فرنگی های گیلاسی کوچک تر است و طعم شیرین و گرمسیری آن تا حدی یادآور مزه آناناس و انبه است. بسیاری از افراد از پالپ خوش طعم این میوه در سالادهای خود استفاده می کنند.

آنها متعلق به خانواده بادنجانیان هستند و در مکان های گرم در سراسر جهان رشد می کنند. این مقاله به تمام پرسش های شما در مورد ازرش غذایی و خواص توت طلایی پاسخ خواهد داد. با ما همراه شوید.

توت طلایی با مواد مغذی غنی شده است

این میوه خاص دارای ارزش غذایی چشمگیری است. مقدار کالری موجود در آن ها در حد متوسط است و ۷۴ گرم کالری در هر فنجان (۱۴۰ گرم) آن وجود دارد. اکثر کالری این میوه مربوط به کربوهیدرات ها می شود. همین مقدار توت طلایی دارای ۶ گرم فیبر است که بیش از ۲۰٪ از نیاز روزانه بدن (RDI) را تامین می کند.

یک فنجان (۱۴۰ گرم) توت طلایی حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: ۷۴
  • کربوهیدرات: ۱۵٫۷ گرم
  • فیبر: ۶ گرم
  • پروتئین: ۲٫۷ گرم
  • چربی: ۱ گرم
  • ویتامین C: حدود ۲۱٪ از نیاز روزانه بدن زنان و ۱۷٪ از نیاز روزانه بدن مردان
  • تیامین: حدود ۱۴٪ از نیاز روزانه بدن زنان و ۱۳٪ از نیاز روزانه بدن مردان
  • ریبوفلاوین: حدود ۵٪ از نیاز روزانه بدن
  • نیاسین: حدود ۲۸٪ از نیاز روزانه بدن زنان و ۲۵٪ از نیاز روزانه بدن مردان
  • ویتامین A: حدود ۷٪ از نیاز روزانه بدن زنان و ۶٪ از نیاز روزانه بدن مردان
  • آهن: حدود ۸٪ از نیاز روزانه بدن زنان و ۱۸٪ از نیاز روزانه بدن مردان
  • فسفر: ۸٪ از نیاز روزانه بدن

توت طلایی مقدار زیادی بتاکاروتن و ویتامین K همراه با کمی کلسیم دارد.

خواص توت طلایی

غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد

انواع توت های طلایی حاوی ترکیبات گیاهی به نام آنتی اکسیدان ها هستند.

آنتی اکسیدان ها در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد از بدن محافظت می کنند. این آسیب های مولکولی با پیری و بیماری هایی مانند سرطان مرتبط هستند. بنابراین مصرف این میوه می تواند تا حد زیادی اثرات پیری را کاهش دهد و از ایجاد بیماری ها جلوگیری کند.

تا به امروز، مطالعات ۳۴ ترکیب منحصر به فرد را در این میوه شناسایی کرده اند که ممکن است برای سلامتی مفید باشند. علاوه بر این، ترکیبات فنلی در توت های طلایی توانسته اند رشد سلول های سرطانی سینه و کولون را در مطالعات آزمایشگاهی متوقف کنند.

در یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی مشخص شد که عصاره توت طلایی تازه و خشک شده باعث افزایش طول عمر سلول ها و جلوگیری از تشکیل ترکیباتی که سبب آسیب اکسیداتیو می شوند، خواهد شد.

پوست این میوه تقریبا سه برابر بیشتر از پالپش دارای آنتی اکسیدان است. علاوه بر این، سطح آنتی اکسیدان های آن زمانی که میوه رسیده باشد در اوج خود قرار دارد.

دارای مزایای ضد التهابی است

یکی از ترکیبات موجود در این میوه که آنولید نامیده می شود ممکن است در بدن اثرات ضد التهابی داشته باشد و به طور بالقوه از بدن در برابر سرطان کولون محافظت کند.

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف عصاره پوست توت طلایی التهاب را در بدن موش های مبتلا به بیماری التهابی روده کاهش می دهد. علاوه بر این، موش های تحت درمان با این عصاره دارای نشانگرهای التهابی کمتری در بافت های بدنشان بودند.

درست است که این مطالعات با مطالعات انسانی قابل مقایسه نیست، اما مطالعات آزمایشگاهی که بر روی سلول های انسانی انجام شده اند اثرات امیدوار کننده ای را در مورد تاثیر این میوه بر روی التهاب نشان داده اند.

می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

مطالعات انسانی در مورد تاثیر توت های طلایی بر روی عملکرد سیستم ایمنی یدن وجود ندارد، اما مطالعات آزمایشگاهی چندین مزیت را در این زمینه برای این میوه برگزیده اند.

مطالعاتی که بر روی سلول های انسانی انجام شده نشان می دهند که توت طلایی ممکن است به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کند. این میوه دارای پلی فنول های چندگانه است که انتشار برخی از نشانگرهای التهابی را در سیستم ایمنی بدن مسدود می کنند.

علاوه بر این، توت طلایی منبع خوبی از ویتامین C است. یک فنجان (۱۴۰ گرم) از این میوه ۱۵٫۴ میلی گرم از این ویتامین را برای بدن فراهم می کند. (۲۱ درصد از نیاز روزانه بدن زنان و ۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن مردان.) ویتامین C نقش مهمی در پاسخ صحیح سیستم ایمنی بدن دارد.

ممکن است سلامت استخوان را ارتقاء دهد

توت طلایی دارای ویتامین K است. این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است که در متابولیسم استخوان نقش دارد. این ویتامین یکی از اجزاء ضروری استخوان و غضروف محسوب می شود. اخیرا شواهدی کشف شده است که نشان می دهند ویتامین K باید همراه با ویتامین D مصرف شود تا سلامت استخوان ها بهینه شوند.

ممکن است قدرت بینایی را بهبود بخشد

این میوه دارای لوتئین و بتا کاروتن همراه با چندین کاروتنوئید دیگر است. رعایت رژیم غذایی حاوی کاروتنوئیدهای موجود در میوه ها و سبزیجات، ریسک ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، که علت اصلی نابینایی در افراد مسن است، را کاهش می دهد.

به طور خاص، کاروتنوئید لوتئین برای جلوگیری از بیماری های چشم مفید شناخته شده است. لوتئین و دیگر کاروتنوئید ها، از جمله زاکسنتین و لیکوپن، نیز از بدن در برابر کاهش قدرت بینایی ناشی از دیابت محافظت می کنند.

اثرات جانبی ناشی از مصرف این میوه

برخی از گونه های این میوه سمی هستند. این گونه ها حاوی سولانین می باشد. سولانین سمی است که به طور طبیعی در سبزیجاتی مثل سیب زمینی و گوجه فرنگی یافت می شود. سولانین می تواند باعث مشکلات گوارشی از جمله گرفتگی و اسهال شود و در موارد نادری ممکن است کشنده باشد.

برای اطمینان از ایمن بودن این میوه، فقط  توت های طلایی کاملا رسیده که حاوی قسمت های سبز نیست را استفاده کنید. علاوه بر این، این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف مقدار زیادی توت طلایی ممکن است خطرناک باشد.

در یک مطالعه حیوانی، مصرف دوزهای زیاد آب توت طلایی یخ زده (حدود ۲،۲۷۳ میلی گرم به ازای هر پوند وزن بدن (۵۰۰۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن))، به صورت روزانه سبب آسیب قلبی در موش های نر شد. البته به غیر از این عارضه هیچ عارضه دیگری مشاهده نشد.

مطالعاتی در مورد عوارض مصرف طولانی مدت این میوه بر روی انسان ها وجود ندارد.

نحوه مصرف توت طلایی

انواع توت های طلایی به صورت خشک شده و بدون پوست و همچنین تازه در دسترس هستند. می توانید از این میوه به طرق زیر استفاده کنید:

  • مصرف آنها به عنوان یک میان وعده خام
  • اضافه کردن آن ها به سالاد میوه
  • اضافه کردن آن ها روی سالاد فصل
  • مخلوط کردن آنها در اسموتی سبزیجات
  • غلتاندن آن ها در سس شکلات و استفاده به عنوان دسر
  • آسیاب کردن آن ها و تبدلیشان به سس
  • تهیه مربا از این میوه
  • ریختن پوره آن در ماست

توت طلایی طعم منحصر به فردی دارد که تقریبا در تمام دسرهای، پیش غذاها و میان وعده ها قابل استفاده است.

خلاصه

اگر چه میوه توت طلایی از نظر ظاهری شبیه به تاموتیلو است اما طعم شیرین، گرمسیری و مشابه با آناناس و انبه دارد. در این میوه فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفیدی یافت می شود که می توانند قدرت سیستم ایمنی بدن، قدرت بینایی و قدرت استخوان ها را افزایش دهند.

بهتر است نوع رسیده این میوه که لکه سبز ندارد را انتخاب کنید. این میوه طعم دهنده منحصر به فرد و شیرینی است که می توانید برای تهیه مربا، سس، دسر و … از آن استفاده کنید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

فرشته موسی پور

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا