پزشکی و سلامت

بروز دردهای خطرناک در لباس دردهای شکم

مثل نقل‌ونبات مسکن نخور

درد شکم، دردی است که همه افراد آن را تجربه می‌کنند.  در این میان دردهایی هم هستند که  به‌صورت درد شکم بروز می‌کنند و حتی می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

یک فوق تخصص گوارش در این باره گفت: اگر درد شکم خیلی حاد باشد و فرد را نگران کند دلیل بر این نیست که این درد از آپاندیس  بوده و بیمار به جراحی نیاز داشته باشد. برعکس اگر برخی اوقات فردی دردهای خفیفی را احساس می‌کند دلیل بر بی‌اهمیتی درد نیست.

دکتر مهران بابایی افزود:برخی افراد به‌محض شروع درد به سراغ قرص‌های راینیتیدین می‌روند که نباید به‌طور مکرر این‌طور باشد چراکه پس از مدتی آن‌قدر وضعیت فرد حاد می‌شود که وی را راهی بیمارستان می‌کند آنجاست که تشخیص وجود نوعی سرطان در دستگاه گوارش برای وی داده  و باید جراحی شود. حتی در مواردی به علت دیر مراجعه کردن بیمار به پزشک و پشت گوش انداختن درد، وی فوت می‌کند.

دردهای ناشی از عضوهای داخل شکم

 وی خاطرنشان کرد: اینکه درد شکمی حاد باشد یا از مدت‌ها قبل  وجود داشته باشد می‌تواند ناشی از عضوهای داخلی شکمی باشد یا اینکه ارتباطی به این عضوها نداشته باشد.

دکتر بابایی ضمن اشاره به تشخیص اشتباه بیمار از علت درد تصریح کرد: افراد معمولاً وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند می‌گویند معده‌مان درد می‌کند و با گفتن و تأکید این جمله و نشان دادن ناحیه‌ای از معده به‌عنوان نقطه درد ممکن است خودشان و پزشک را به‌ اشتباه بیندازند. مثلاً درد آپاندیس که معمولاً با درد اطراف ناف شروع می‌شود یا دردهای ناشی از لگن که با درد شکم اشتباه گرفته می‌شود.

فوق تخصص گوارش افزود: یکی از مواردی که در اورژانس با آن مواجه هستیم این است که فرد با درد شکمی مراجعه می‌کند اما با دقت درمی‌یابیم که وی سکته قلبی کرده است. این یعنی اینکه درد انفکتوس قلبی می‌تواند با درد شکمی خودش را نشان دهد. دردهای ناشی از عفونت ریوی یا ستون فقرات هم به شکل درد شکمی خود را نشان می‌دهند.

علت متابولیک درد شکم

 فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه برخی اوقات درد شکم، علل متابولیک دارد افزود: در افرادی که دچار افزایش چربی خون یا بیماری قند هستند افزایش این دو فاکتور ممکن است به‌صورت درد شکمی بروز کند به عبارتی درد شکمی ممکن است از ارگان‌های خارج از بدن که علت متابولیکی دارد ایجاد شود و یکی از علل این نوع دردها، عضوهای داخلی شکمی است مثل دردهای گوارشی شامل زخم معده یا ناراحتی معده که اگر این زخم سوراخ شود ممکن است به شکل یک درد حاد خود را نشان دهد اینجاست که فرد فوراً به پزشک مراجعه می‌کند.

لازم به یادآوری است: حتی درد سنگ کیسه صفرا یا انسداد مجاری صفراوی نیز ممکن است به شکل درد شکم بروز کند.

دکتر بابایی  درباره ارتباط درد شکم با درد لوزالمعده تصریح کرد: درد لوزالمعده هم به شکل درد شکم ظاهر می‌شود . چند روز پیش فردی به علت درد شدید قفسه سینه در CCU بستری‌شده بود که در مورد وی مشکوک به انفکتوس قلبی بودند ولی با معاینه دقیق متوجه شدیم که ورم لوزالمعده دارد. ورم لوزالمعده می‌تواند دردش را هم در شکم و هم در قفسه سینه نشان دهد.

تسکین درد از طریق درمان خانگی

 فوق تخصص گوارش ضمن بیان اینکه درد به‌شدت، محل، مدت، بیماری زمینه‌ای و علائم همراه بستگی دارد گفت: امکان دارد درد علائمی مثل تب و لرز، تهوع و استفراغ، بی‌حالی به دنبال داشته باشد که به‌خودی‌خود بیمار را مجبور به مراجعه به مراکز درمانی می‌کند.

دکتر بابایی در پاسخ به این سؤال که آیا به‌محض بروز دردهای شکمی مجاز هستیم از قرص‌های ضد درد استفاده کنیم یا نه افزود: قبلاً می‌گفتند به‌محض درد از مسکن و آنتی‌بیوتیک استفاده نکنید و تا زمانی که به پزشک مراجعه شود درد را تحمل‌کنید. اما حال می‌گوییم باید درد را تا آنجایی که ممکن است تسکین دهیم این کار مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما نوع مسکنی که استفاده می‌کنیم مهم است به‌عنوان‌مثال اگر برای درد معده از بروفن استفاده کنیم نه‌تنها تسکین پیدا نمی‌کند بلکه زمینه برای شدت درد فراهم می‌شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا