پزشکی و سلامت

رژیم لاغری در دوران بلوغ باعث اختلال در رشد می‌شود

 

رژیم غذایی غلط خطر ابتلا به سنگ صفرا را افزایش می‌دهد

رژیم لاغری در دوران بلوغ سبب کاهش توده عضلانی به جای توده چربی می‌شود و در رشد نوجوانان اختلال ایجاد می‌کند.

سمیه خیاط مقدس کارشناس تغذیه در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه رژیم لاغری در دوران بلوغ سبب کاهش توده عضلانی بجای توده چربی می‌شود، عنوان کرد: اخیرا بعضی از نوجوانان دختر و پسر که هیچگونه اضافه وزنی ندارند دریافت کالری خود را به شدت محدود کرده و در معرض عوارض این نوع رژیم‌های غیر اصولی قرار می‌گیرند.
وی گفت: در این نوع رژیم غذایی که با محدود کردن وعده‌های غذایی همراه است، کاهش سریع وزن بدن به علت از دست رفتن آب و توان عضلانی بدن مشاهده می‌شود.
خیاط مقدس تصریح کرد: آثار رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن که از سوی افراد غیرمتخصص تجویز می‌شود و شامل حذف وعده‌های اصلی غذایی از قبیل صبحانه و شام، حذف یک نوع ماده غذایی خاص مانند برنج نان و … است، آسیب زیادی به بدن می‌زند.
رژیم غذایی غلط آسیب زیادی به بدن می‌زند
وی این آسیب را علاوه بر اختلال رشد و اختلالات قاعدگی، سبب ضعف، خستگی، گیجی، افسردگی و تحریک‌پذیری فرد عنوان کرد و افزود: از دیگر عوارض این رژیم‌ها که ممکن است چند سال بعد ظاهر شود، عدم تمرکز حواس، اشکال در خوابیدن، یبوست و خطر ابتلا به سنگ صفراست.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه کم وزنی شدید در موارد رژیم‌های سخت غذایی موجب بهم خوردن نظم قاعدگی یا حتی قطع قاعدگی می‌شود، افزود: همچنین در بزرگسالی ممکن است در تراکم و استحکام استخوان‌ها کافی نباشد.
وی بیان داشت: در دوران بلوغ توجه دختران به حفظ ظاهر و تناسب اندام بیشتر جلب می‌شود و این عوامل رفتارهای غذایی نوجوانان را به شدت تغییر می‌دهد.
۵۰ درصد نوجوانان دختر و پسر صبحانه نمی‌خورند
خیاط مقدس مصرف تنقلات، غذا خوردن خارج منزل و علاقه به مصرف غذاهای غیرخانگی را از ویژگی‌های عادت غذایی دوران نوجوانی که متاثر از خانواده، دوستان و رسانه‌های جمعی است، ذکر کرد و گفت: مطالعات نشان داده که ۵۰ درصد نوجوانان دختر و پسر صبحانه نمی‌خورند که این امر با دریافت کم مواد مغذی همراه بوده است.
وی افزود: مشکل نخوردن صبحانه در دختران بیشتر از پسران مشاهده می‌شود.
انتخاب صحیح تنقلات در دریافت موادمغذی برای نوجوان تاثیر مثبتی دارد
این کارشناس تغذیه بخش مهمی از رفتارهای غذایی نوجوانان را مصرف بی‌رویه تنقلات دانست و یادآور شد: این تنقلات معمولا کم فیبر هستند و از نظر ویتامین A، کلسیم و آهن که برای رشد ضروری هستند، فقیرند.
وی تاکید کرد: انتخاب صحیح تنقلات بعنوان میان وعده می‌تواند در دریافت مواد مغذی مورد نیاز نوجوان اثر مثبت داشته باشد.
مصرف غذاهای آماده در نوجوانان عوارض بدی در بزرگسالی آنها خواهد داشت
خیاط مقدس گفت: استفاده از غذاهای آماده بخصوص در نوجوانانی که وقت کافی ندارند معمول است و در غذاهای آماده میزان چربی، کلسترول و سدیم بالاست که این خود در بزرگسالی عوارض بدی را به دنبال دارد.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا