روانشناسی

‌کودک خود را وادار به غذا خوردن نکنید

کودککارشناس کودکان حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: مادران کودک خود را وادار به غذا خوردن نکنند و صبر داشته باشند تا هر موقع فرزند اشتها به غذا خوردن داشت به او غذا بدهند.

فرزانه حاجی‌زاده”، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، با بیان این مطلب افزود: بعضی از مادران در مورد غذا نخوردن کودک از روش‌های التماس، انحراف فکر، پاداش، تهدید کردن، اجباری و کودک سالاری استفاده می‌کنند که هیچکدام صحیح نیست.

وی تصریح کرد: در روش اجباری کودک حالت دفاعی به خود می‌گیرد و با بیرون ریختن غذا از خوردن امتناع می‌کند.

حاجی‌زاده گفت: بعضی از کودکان 11 تا 30 ماهه که همیشه قبل از آن که گرسنه شوند و غذا به آنان داده می‌شود، معمولاً با غذا بازی می‌کنند یا غذا را دوروبرشان می‌ریزند که باید توجه داشت چون کودکان درک درستی از زمان ندارند، در بسیاری اوقات عجله‌ای هم در غذا خوردن ندارند‌.

کارشناس کودکان حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: اگر به کودک فرصت لازم جهت استفاده از مهارت‌های جدید مثل گرفتن فنجان یا قاشق داده نشود، سبب خشم او می‌شود.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه کودکان با یکدیگر تفاوت دارند، افزود: حجم غذای دریافتی در هر کودک متفاوت است و بستگی به شخصیت کودک دارد.

وی تصریح کرد: کودکان آرام، بیشتر می‌خورند، ولی همین کودکان هم ممکن است در یک وعده کمتر و در وعده دیگر بیشتر بخورند، بنابراین ممکن است چند قاشق یا حتی 2 یا 3 قاشق غذا در هر وعده، برای یک شیرخوار 6 تا 8 ماهه کافی باشد.

وی افزود: کودکان فعال به دلیل توجه بیشتر به محیط اطراف خود، به حجم کم، ولی دفعات بیشتر غذا نیاز دارند و گاهی کودکان مانند بزرگسالان ممکن است نسبت به غذای مختلف یا اوقات مختلف غذا، اشتهای متفاوت داشته باشند.

کارشناس کودکان حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: مادران کودک خود را وادار به غذا خوردن نکنند و صبر داشته باشند تا هر موقع فرزند اشتها به غذا خوردن داشت، به او غذا بدهند.

منبع: ایسنا

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا