پزشکی و سلامت

‌خواص چشمگیر گیاهان سِس

گیاه سسسِس، نام کلی گیاهان انگل و پیچنده‌ای است که چون کلروفیل ندارند، به‌ناچار به‌صورت مهمان بر روی گیاهان میزبان می‌پیچند و می‌چسبند تا از آب و اندوخته‌های غذایی آنها استفاده کنند.

اغلب دیده می‌شود که بر ساقه برخی از سبزی‌های خوراکی مانند ریحان، رشته‌های زردرنگ نازک و ظریفی پیچیده شده است که همان ساقه‌های سِس هستند و در خراسان به‌نام «سیم» شناخته می‌شوند.

این گیاهان، برگ ندارند و گُل‌های آنها بسیار کوچک است. نام علمی آنها Cuscuta است و از خانواده پیچک‌ها (Convolvulaceae‌)‌ هستند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه فردوسی مشهد، ‌Cuscuta epithymum در طب سنتی به نام «افتیمون» شناخته می‌شود که دارای ساقه‌های نخی‌شکل قرمز یا قرمز متمایل به زرد است و گُل‌های آن، سفید مایل به صورتی یا زردرنگ است.

گونة معروف دیگر آن، Cuscuta monogyna است که به‌نام «کشوت» معروف است. این گونه نیز دارای ساقه‌های رشته‌ای زرد یا زرد مایل به قهوه‌ای است، ولی گُل‌های آن، سفید کدر است. سِس‌ها به‌عنوان علف‌هرز و انگلِ گیاهان وحشی و زراعی، به‌خصوص جالیزها به‌شمار ‌می‌آیند، بنابراین در همه‌جا ممکن است، مشاهده شوند. انواعی از آنها را می‌توان در فضای سبزِ دست‌نخورده یا دست‌کاشت پردیس دانشگاه فردوسی هم مشاهده کرد.

ترکیبات شیمیایی

ترکیبات شیمیایی موجود در سِس‌ها، بسته به گیاه میزبان آنها متفاوت خواهد بود، به‌همین دلیل، سِس‌هایی که میزبان‌شان گیاهان دارویی هستند، می‌توانند اثرات درمانی مفیدتری داشته باشند. با ‌وجود این‌ دراکثر آنها مواد شیمیایی کوسکوتالین و کوسکوتین وجود دارد.

خواص و کاربردها

«افتیمون» و «کشوت»، هردو طبق نظر حکمای طب سنتی، طبعی نسبتا گرم و خشک دارند و عصاره آنها مخلوط با سکنجبین، برای رفع اختلالات صفراوی و درمان یرقان بسیار مؤثر است. تخم آنها مُدِرّ و قاعده‌آور بوده و به‌صورت ضماد برای کاهش درد مفاصل، مفید است.

‌افتیمون: نام گیاه Cuscuta epithymum (افتیمون رومی) از واژه یونانی اپتومون به‌معنای داروی دیوانگی گرفته شده است که برای درمان بیماری‌های عصبی و روانی به‌کار می‌رفته است. نوع دیگر این گیاه که در «مخزن‌الادویه» و برخی کتب طب سنتی ذکر شده است، Cuscuta reflexa یا افتیمون هندی یا نبطی است.

افتیمون، مسهِل سودا و بلغم است و برای رفع سردرد، کابوس، لرزش دست‌وپا و سرطان توصیه شده است. همچنین اشتهاآور، ملَین، ضد اسکوربوت، صفرابر و بادشکن است و در رفع یبوست‌های ناشی از ضعف دستگاه گوارش یا کَمیِ ترشح ‌صفرا و دفع گازهای روده‌ای مؤثر است. محلول دم‌کرده آن در آب، برای شستشوی زخم‌ها و جراحات به‌کار می‌رود.

‌کشوت: برگرفته از واژة Cuscuta می‌باشد و به‌عنوان مسهِل، مقوی و معرق، معرفی شده است. کشوت، ترشح عرق و شیر را افزایش داده و از آن در سابق، برای درمان بیماری سِل استفاده می‌کرده‌اند. دم‌کرده آن برای رفع یرقان و تقویت معده، مفید بوده و با سرکه، برای رفع سکسکه مؤثر است. آنچه به‌عنوان «افتیمون» و «کشوت» در بازار گیاهان دارویی ایران عرضه می‌شود، هیچ‌کدام از این دو گونه مفید نیستند و شامل گونه‌های دیگر آن هستند.

افراد دارای طبع گرم صفراوی نباید از این گیاهان استفاده کنند. همچنین در مواردی که تخم آن تجویز می‌شود، نباید کوبیده شود. در تهیه جوشانده آن نیز باید خیلی‌ کم جوش داده شود، زیرا جوش زیاد، خواص آن را از بین می‌برد.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا