پزشکی و سلامت

۳ هزار اصفهانی تحت بررسی بیماریهای مزمن کلیه قرار می گیرند

مجری طرح بررسی اپیدمیولوژی شیوع بیماریهای مزمن کلیه در اصفهان گفت: در قالب اجرای این طرح ۳ هزار نفر از مردم شهر اصفهان مورد آزمایش و تست بیماریهای مزمن کلیه قرار می گیرند.
دکتر فیروزه معین زاده اظهار داشت: با اجرای طرح بررسی اپیدمیولوژِی شیوع بیماریهای مزمن کلیه در اصفهان بدنبال شناسایی این رسته از بیماری در افراد بالای ۱۸ سال هستیم که از یک ماه و نیم پیش این طرح در شهر اصفهان کلید خورد.وی با بیان اینکه این طرح به درخواست مرکز تحقیقات بیماریهای کلیه به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داده شد که پس از موافقت آنها با حمایت و همکاری معاونت بهداشتی استان اصفهان توانستیم طرح را به اجرا در آوریم،‌ادامه داد: همچنین در این طرح مرکز خیریه حضرت ابوالفضل که ویژه بیماران کلیوی است، همکاریهای خوبی کردند.
مجری طرح بررسی اپیدمیولوژی شیوع بیماریهای مزمن کلیه در اصفهان با اعلام اینکه این بیماری خط انتهای بیماریهای همچون فشارخون بالا و دیابت است، گفت: بیماریهای مزمن کلیه یک بیماری خاموش هست که زمانی علامت‌دار میشود که بسیار در بدن پیشرفت کند و در این زمان انجام درمان برای بیمار موثر نخواهد بود.
وی گفت: بیماریهای مزمن کلیه همواره آسیب های روحی و روانی زیادی بدنبال دارد و هزینه های زیادی را به خانواده های بیماران تحمیل میکند.
معین زاده با اشاره به اینکه آماری از شیوع بیماری های مزمن کلیه در شهر اصفهان نداریم، گفت: در قالب اجرای طرح شناسایی فراگیری بیماریهای مزمن کلیه در افراد بالای ۱۸ سال شهر اصفهان‌، سطح کراتینین خون، میزان پروتئین در ادرارو تست قند و چربی و فشارخون و قد و وزن افراد گرفته میشود و در صورتی که افراد در معرض خطر شناسایی شدند برای بار دوم از آنها آزمایش گرفته میشود و پس از محرز شدن بیماری مزمن کلیه در آنها برای مباحث درمان و کنترل بیماری معرفی میشوند.
وی گفت: تمام افراد با دادن آزمایش کراتینین خون میتوانند نسبت به وجود بیماری مزمن کلیه خود مطلع شوند زیرا که در حالت عادی در حد طبیعی کراتینین در بدن هست و زمانی که عملکرد کلیه مختل شود و نتوان کراتین را دفع کند و میزان آن در بدن بالا رود نشانه بیماری مزمن کلیه است.
وی با اعلام اینکه تاکنون ۲۰۰ شهروند اصفهانی تحت آزمایش بیماری مزمن کلیه قرار گرفتند، گفت: کارشناسان ما در مراکز بهداشت مناطق مختلف شهر اصفهان مستقر می شوند و با آگاه سازی مردم به صورت داوطلبانه از آنها آزمایش گرفته میشود که تاکنون استقبال بسیاری خوبی شده است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا