پزشکی و سلامت

۱۵ راهکاری که موجب افزایش کلسترول خوب می‌شود

 

HDL (کلسترول خوب) نقش مهمی در انتقال کلسترول اضافی به خارج از رگ‌ها داشته و منجر به پیشگیری از حملات قلبی می‌شود.

محمد تقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ‌کلسترول ماده موم‌ مانند شبیه به چربی است که در تمام سلول‌های بدن وجود دارد. این ماده یا در بدن ساخته می‌شده و یا از طریق مواد غذایی به بدن وارد می‌شود.

 

وی ادامه داد: کلسترول در بدن به شکل ذرات ترکیبی جابجا شده که به آن لیپوپروتئین گفته می‌شود این ذرات به ۲ نوع تقسیم می‌شود. لیپوپروتئین سبک یا LDL (نوع بد) که سبب انتقال کلسترول به جداره سرخرگ شده و موجب تشکیل پلاک می‌شود، نوع دوم، لیپو پروتئین‌های سنگین یا HdL (نوع خوب) بوده که نقش مهمی در انتقال کلسترول اضافی به خارج از رگ‌ها دارد.

 

وی تصریح کرد: HdL یا کلسترول خوب منجر به پیشگیری از حملات قلبی می‌شود. از راههای افزایش کلسترول خوب می‌توان به کاهش وزن، ورزش و عدم مصرف سیگار اشاره کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین از مصرف کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر، آرد، عصاره ذرت، برنج سفید، شکلات و نان‌های بدون سبوس باید اجتناب کرد زیرا غذاهایی که قند خون را به صورت ناگهانی افزایش می‌دهند می‌‌توانند HdL شما را کاهش دهند.

 

وی اذعان داشت: برای افزایش HdL، بهتر است از رژیم غذایی کم چربی پیروی کرده گوشت ماهی مصرف کنند.

 

گنجاندن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی موجب بالا رفتن کلسترول خوب می‌شود.

 

وی در پایان گفت: از مصرف مواد غذایی که کلسترول بالایی دارند مانند تخم مرغ، شیر و لبنیات پرچرب، ‌ خامه و کره تا حد امکان اجتناب شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا