فرهنگ و هنر

یک بام و دو هوا / بررسی برنامه ماه عسل از زبان مجله زندگی سالم

یک بام و دو هوا / بررسی برنامه ماه عسل از زبان مجله زندگی سالم

یک بام و دو هوا / بررسی برنامه ماه عسل از زبان مجله زندگی سالم

در برخورد با عملکرد رسانه ای یک برنامه قراردادی ، نکته ای که بسیار حائز اهمیت است نوع نگاه مخاطبین با سوژه انتخابی از سوی مجری است . در یک برنامه عامه پسند مجری می تواند شناخت و مهارت خود را از احساسات جامعه به رخ رقیبان بکشد و این نکته ایرادی در ساختار مهندسی برنامه سازی وارد نمی کند . اما اگر رویکرد برنامه ساز بازی با احساسات و سو استفاده از گرایش عاطفی جامعه باشد باید زنگ خطر را به صدا در آورد . برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی یک برنامه راهبردی در برخورد با سوژه های نوستالژیک و نیازمند حمایت است . این برنامه که با همه ابعاد رسانه ای خود توانایی به نمایش گذاشتن چهره واقعی از یک فرهنگ ایرانی – اسلامی را ندارد سعی می کند با پوششی عوام فریبانه ، مددجوی میهمانان خود باشد . البته در ذات عملی که علیخانی و دوستانش انجام می دهند هیچ جای تردیدی نیست اما باید این نکته را به آنان یاد آور شد که رسانه ملی جای خودنمایی فردی و یا جمعی گروه ها و دیگر انجمن های مددجویی در جامعه نیست و چنین رویکردی هرگز نمی تواند بازخورد مثبت فرهنگی به دنبال داشته باشد .

یک بام و دو هوا / بررسی برنامه ماه عسل از زبان مجله زندگی سالم

*دل بهم خوردگی

باید اعتراف کرد که ساختار برنامه «ماه عسل» یک فرم جذاب و متفاوت در قالب رسانه ملی است . اما این فرم جذاب تنها با اجرای علیخانی است که مخاطب را پای گیرنده ها میخکوب نگاه می دارد و هرگز مجری دیگری نمی تواند جای علیخانی را در ماه عسل پر کند . اما نوع روایتی که علیخانی برای قصه میهمانان برنامه خود به کار می گیرد تکراری شده و مخاطب فورا پس از تماشای ابتدای گفت و گو با خود می گوید : در آخر او به خواسته اش خواهد رسید . این نتیجه گیری زود هنگام برای علیخانی و برنامه اش خیلی گران تمام می شود و بیننده می تواند پایان قصه ای را که با ضرب و زور چریکی قهرمان آن پیدا شده حدس بزند . در چنین شرایطی به نظر می رسد روایت در بستر یک برنامه زنده گفت و گو محور نباید ساختار فیلمنامه ای پیچیده ای داشته باشد بلکه باید از تعلیق درونی بهره مند شوند . مسلما نه «ماه عسل» جایی برای عرض اندام در برابر سینما و تلوزیون است و نه میهمانانی که به این برنامه دعوت می شوند می توانند راوی کل نا محدود زندگی خود باشند . به همین جهت باید این گونه نوشت که : برنامه ماه عسل باید به صورتی قصه را روایت کند که سه عامل شخصیتی درگیر ماجرا شوند . اول شخص مجری که وظیفه سنگین هدایت را نیز بر عهده دارد . دوم میهمان برنامه که با تعریف داستان زندگی اش می خواهد به مخاطب پند و اندرز بدهد و در آخر مخاطب که وظیفه قضاوت و نتیجه گیری درست را از آنچه تا پایان روایت دیده و نشیده است به دوش می کشد . به این صورت اگر برنامه ماه عسل کماکان مطابق گذشته روایت داستان زندگی قهرمانان خود را پیش گیرد به طور فرسایشی مخاطبان خود را از دست می دهد .

یک بام و دو هوا / بررسی برنامه ماه عسل از زبان مجله زندگی سالم

*یک بام و دو هوا

در یکی از شب های ماه رمضان ، تابستان هرآنچه در عضلات خورشید پنهان کرده بود را به نمایش گذاشت . آفتاب گرمی که دیگر سایه ای بیش از آن نمانده بود باعث شد تا پیرمرد با آسودگی خاطر کولر را خاموش کند و به تماشای برنامه «ماه عسل» بنشیند . پیرمرد گذر زمان را متوجه نشد و هنگامی که اهل خانه سفره افطاری را پهن می کردند به حیاط رفت و به آسمان خیره شد و بغض خورد را شکست . اگر خوب به همه رفتارهای روانشناسانه و عاطفی علیخانی در برخورد با سوژه خود دقت کنیم می بینیم که هدف از خلقت برنامه چیزی فراتر از ترکاندن بغض مخاطب پای سفره افطاری نیست ، چرا که حداقل رویکرد عامه جامعه به چنین دیالوگ های احساسی و پر بغضی چیزی به جز همدردی و شیون و زاری نخواهد بود . صدا و سیما در این زمینه ناچار به ادامه تولید چنین برنامه هایی است چراکه علیخانی به قدرتی فرای نازی ها در تلوزیون تبدیل شده و تنها به این شیوه می تواند به رقابت با شبکه های ماهواره ای بپردازد . این که علیخانی را برای ویژه برنامه های دیگری مانند ، سه ستاره و جشن نوروز انتخاب کنیم تنها رویکرد سیاست مدارانه صدا سیما در رقابت با شبکه های ماهواره ای را نشان می دهد . به همین دلیل نه صدا و سیما دوست دارد برنامه ای پرطرفدار در مقیاس «ماه عسل» را از دست بدهد و نه ماه عسل دوست دارد حامی خود را برنجاند . پس تنها گروهی که در این بین ضرر می کنند مخاطبانی هستند که با ذوق و شوق برای دیدن قسمت جدید این برنامه اوقات پر ارزش نزدیک به افطار خود را تلف می کنند . بهتر است به جای در نظر گرفتن منفعت و هویت شخصی خود در برنامه هایی مانند «ماه عسل» کمی به آنچه قرار است این برنامه ها به فرهنگ جامعه ایرانی اضافه کند فکر کنیم تا بلکه نسل فردایی بهتر داشته باشیم .

یک بام و دو هوا / بررسی برنامه ماه عسل از زبان مجله زندگی سالم

یک بام و دو هوا / بررسی برنامه ماه عسل از زبان مجله زندگی سالم

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا