پزشکی و سلامت

یخ‌کردن بینی احتمال سرماخوردگی را بیشتر می‌کند

سلامت نیوز: مطالعات جدید متخصصان دانشگاه ییل نشان می‌دهد که واژه سرماخوردگی بی‌مفهوم نیست چون سرما بر دستگاه ایمنی تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، متخصصان آمریکایی می‌گویند: راینو ویروس، ویروسی که شایعترین عامل سرماخوردگی است در بینی یخ‌کرده، راحت‌تر و بیشتر تکثیر می‌شود.
آزمایشات متخصصان دانشگاه ییل نشان می‌دهد که راینو ویروس، در دمای 33 درجه بسیار بهتر از دمای طبیعی بدن یعنی 37 درجه رشد و تکثیر پیدا می کند. علت این است که سرد بودن هوا، واکنش ضد ویروس دستگاه ایمنی را تضعیف می کند و راینو ویروس شانس بیشتری برای تکثیر در بینی می یابد.
دکتر آکیکو ایواساکی، یکی از متخصصان در این مطالعه گفت: 50 سال است که می‌دانیم این ویروس در بینی بیشتر تکثیر پیدا می‌کند اما جزئیات آن هیچگاه به دقت توضیح داده نشده است.
به گفته ایواساکی، سردی بینی باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و به ویروس فرصت رشد و تکثیر می دهد. هر چه دما کمتر باشد، واکنش خودکار دستگاه ایمنی به ویروس کمتر است و این امر توضیح می دهد چرا این ویروس در فصل‌های سرد بیشتر از فصل‌های گرم ایجاد بیماری می کند.
با این حال ایواساکی تاکید کرده که توضیح کامل این پدیده بسیار پیچیده‌تر است و به عوامل دیگر از جمله رفتارهای فردی در ماه‌های گرم و سرد هم بستگی دارد.
ایواساکی گفت برای اینکه کمتر دچار سرماخوردگی شوید می‌توانید همیشه در آب و هوای گرم و حاره ای زندگی کنید یا مانع از رسیدن هوای بسیار سرد به درون بینی خود شوید.
به گزارش بی‌بی‌سی، جاناتان بل، استاد ویروس شناسی دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: می دانیم که دمای سلول هایی که داخل بینی را می‌پوشانند از دیگر جاهای بدن که در معرض سرما قرار می گیرند، کمتر است. این می‌تواند توضیح دهد که چرا راینو ویروس برخلاف ویروس آنفلوآنزا بیشتر باعث سرماخوردگی می شود تا عفونت ریه و در واقع گرم بودن دمای ریه برای راینو ویروس مناسب نیست و این ویروس هوای بینی را ترجیح می دهد.
متخصصان می‌گویند این پژوهش به خوبی نشان می‌دهد که تغییرات دما بر عملکرد دستگاه ایمنی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی بیماری‌ها مثل آسم کودکان در هوای سرد بیشتر بروز می‌کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا