پزشکی و سلامت

گياهان مفيد در آلرژي

 آلرژي فصلي يكي از شايع‌ترين آلرژي‌ها است كه با التهاب مخاط بيني همراه است. اين مشكل اگرچه خطرناك نيست، ولي بسيار دردسرساز است و متأسفانه روز به روز هم اين آلرژي‌ها شايع‌تر مي‌شود. خارش بيني، گلو، التهابات پوست، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، كهير، تنگي نفس، فشارخون، ضعف غيرطبيعي، بيش‌فعالي و يبوست از مهم‌ترين واكنش‌هاي حساسيتي مي‌باشند.
طبق طب سنتي، انسان‌ها از نظر خصوصيت روحي و جسمي در چهار گروه با مزاج سرد و گرم، سرد و تر، گرم و خشك و گرم و تر طبقه‌بندي مي‌شوند. افرادي كه داراي طبيعت خشك هستند بيشتر دچار حساسيت فصلي مي‌شوند. براي جلوگيري از حساسيت فصلي بايد از خوردن ادويه‌جات، غذاهايي با طبيعت گرم و … و قرار گرفتن در هواي آلوده بپرهيزيم و از سبزيجات، سبوس گندم، نان‌هاي سبوسدار، انواع آش و خاكشير مصرف كنيم. در اين مقاله به بررسي گياهان دارويي كه از نظر طب سنتي براي رفع حساسيت مفيد هستند، اشاره مي‌نمائيم.

چاي سبز

چاي سبز، داروي مؤثر ديگري است، زيرا ويتامين C موجود در چاي سبز باعث تقويت سيستم ايمني بدن شده و بدن را در مقابل بيماري‌هاي مختلف به‌ويژه بيماري‌هاي فصلي و حساسيت‌هاي فصلي مقاوم مي‌كند. همچنين تركيبي در چاي سبز وجود دارد كه خاصيت آرامبخشي داشته و مي‌تواند حالت تنش، افسردگي، استرس و هيجان را از بين ببرد.

بادرنجبويه

يكي از اين گياهان، بادرنجبويه است كه از واژه‌اي يوناني به معناي زنبور گرفته شده است. اين گياه محبوب نوعي زنبور عسل است. وقتي زنبور مسافت زيادي از كندو دور مي‌شود، با عطر اين گياه راه بازگشت خود را پيدا مي‌كند. از نظر تركيبات شيميايي در اندام سبز اين گياه موادي مانند اسيد اولئيك، سيترال، ژرانيول و رزماري اسيد وجود دارد. اين گياه داراي اسانس تند و ليمويي است كه سيترال نام دارد و در صنعت عطرسازي كاربرد دارد. اين گياه همانند يك داروي مسكن بر روي دستگاه عصبي مركزي عمل مي‌كند و به همين دليل آرامبخش بوده و تحريكات حساسيتي را كاهش مي‌دهد.

پرتقال

مصرف روزانه يك عدد پرتقال در صبح به علت دارا بودن ويتامين C فراوان يك آنتي‌هيستامين طبيعي محسوب شده و بدن را در مقابل آلرژي مقاوم مي‌كند. در بررسي‌هاي انجام شده، موارد شبه آسم در افرادي كه مصرف گوشت قرمز در آنها بالا بود بيشتر گزارش شده بود، زيرا دريافتي اسيد الايديك آنها بالاتر مي‌باشد كه نوعي چربي ترانس است، بنابراين توصيه مي‌شود مصرف گوشت قرمز محدودتر شود.

عسل

عسل نيز يكي ديگر از موارد مفيد براي درمان حساسيت است. سعي كنيد عسل را از مقدار كم شروع كنيد و هر روز مصرف آن را بيشتر كنيد. چك كنيد ببينيد از زماني كه عسل مصرف مي‌كنيد بدن شما به حساسيت‌هاي محيط بهتر شده است يا نه؟ شايد عسل براي بعضي حساسيت‌زا باشد، ولي اگر حساسيت نداشتيد مصرف آن را ادامه دهيد. حتي مي‌توانيد قبل از شروع مشكل، عسل را براي پيشگيري بخوريد. مثلاً قبل از شروع مشكل، مصرف عسل را شروع كنيد. براي برطرف كردن خارش بدن در حساسيت‌ها يك حبه سير را رنده كنيد، آب آن را بگيريد و با 2 قاشق غذاخوري عسل و 1 قاشق چايخوري زنجفيل مخلوط كنيد و روي محل خارش بماليد. بعد از 3 ساعت اين ضماد را با آب ولرم بشوييد. خارش بدن برطرف مي‌شود.
زنجفيل، پياز، سير، فلفل سياه و قرمز در پيشگيري از بروز حساسيت مؤثر هستند، چون اين مواد غذايي سبب ترشح آنتي‌بادي «ايمونوگلوبولين» مي‌گردند و مانع بروز واكنش‌هاي حساسيت‌ در فرد مي‌شوند.
از موارد مفيد ديگر مي‌توان به نارنج، انگور، شاه‌تره و سياهدانه اشاره نمود. پيامبر گرامي، سياهدانه را دواي همه دردها مي‌دانستند و مصرف آن را به مسلمانان توصيه كردند (مصرف 1 تا 2 گرم آن روزانه بلامانع است).

دارچين و زردچوبه

دارچين و زردچوبه از گياهان معروف و پر مصرف هستند كه خاصيت ضدحساسيت بودن در آنها ثابت شده است. مصرف3 گرم براي زردچوبه و 5 گرم براي دارچين در افراد بزرگسال بلامانع است.

بابونه

يكي ديگر از سبزيجات مفيد، بابونه است كه يكي از مؤثرترين داروها در تركيبات گياهان دارويي براي درمان آلرژي است و براي دل درد، نفخ شكم و سيستم گوارشي نيز مفيد است. طب سنتي اعتقاد دارد كه بابونه داراي طبيعتي گرم و خشك است و داراي ماده ضدحساسيت طبيعي بوده و در نوسازي گلبول‌هاي سفيد خون نقش دارد. بابونه دوست كبد است و مزاج را تعادل مي‌بخشد، خون را صاف مي‌كند و انسداد مجاري طحال را برطرف مي‌كند. زنان حامله، افراد داراي فشار خون و مشكلات قلبي بايد در مصرف آن اعتدال را رعايت كنند. همچنين مصرف همزمان آن با گردو، پسته و چاي توصيه نمي‌شود.

كاهش مصرف افزودني‌هاي غذايي، چربي و قند

در خاتمه بايد به نكته بسيار مهم كه همان تغذيه سالم است اشاره نماييم كه در مورد حساسيت غذايي و فصلي بايد توجه ويژه به افزودني‌ها به خصوص بنزوات و ساير مواد داشته باشيم. متأسفانه اين ماده و كلاً افزودني‌ها در كليه محصولات غذايي فرآوري شده اعم از آبميوه‌ها، سس‌هاي سالاد، غذاهاي آماده، همبرگر و مواد غذايي بسته‌بندي وجود دارند و روزانه به مقادير فراوان وارد بدن ما مي‌شوند. حتي در بررسي انجام شده در رژيم آمريكايي‌ها دريافتند به دليل مصرف چربي و قند فراوان، فلور باكتريايي كه از بدن در مقابل اگزما محافظت مي‌كند كاهش يافته و موارد آلرژي روز به روز بيشتر مي‌شود و از اين‌رو مصرف تمام قندهاي تصفيه‌شده، غلات تصفيه‌شده، كلوچه‌ها، كيك‌ها و دسرها، سيب‌زميني سرخ‌كرده، همبرگر، هات‌داگ و … بايد تا حدامكان بسيار محدود شود. مصرف سبزيجات تازه، روغن زيتون، انار، شاه‌توت (محافظ كبد)، انواع بذرهاي ملين مثل خاكشير، اسفرزه، بارهنگ، تخم ريحان، تخم شربتي، شيرخشت، ترنجبين، سوپ جو، آش جو، نان جو، ليموترش تازه، زرشك، عسل، كشمش، توت و انجير، برگه‌هاي طبيعي، كدو، كنجد، اسطوخودوس، كاسني، آب مركبات و مغز بادام خام از مواردي هستند كه به پاكسازي كبد و كاهش حساسيت‌هاي فصلي كمك شاياني مي‌كنند.

منبع: دنیای تغذیه

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا