فناوری

گوگل مپ این بار برای بدن انسان !

گوگل مپ برای بدن انسان ( کشف بدن انسان با گوگل مپ )

شرکت گوگل قصد دارد با ساخت نقشه ای از بدن انسان به سبک برنامه مشهور و کاربردی نقشه های گوگل یا “گوگل مپس”(Google Maps) به کاربران امکان دهد به اکتشاف در بدن انسان بپردازد.

این پروژه جذاب توسط یک گروه بین المللی از دانشمندان در حال توسعه است و با ساخت نقشه ای از بدن انسان به سبک برنامه   نقشه های گوگل یا “گوگل مپس”(Google Maps) به کاربران امکان دهد تا سطح سلولی بدن انسان را ببینند.

کشف بدن انسان با گوگل مپ

کشف بدن انسان به هر کسی امکان می دهد به درک بیشتر  از روش اتصال، تعامل و ترتیب و تنظیم سلول ها در بافت ها و اندام های بدن برسند.

یک نقشه کامل از بدن انسان کاربردهای مختلفی در دنیای واقعی خواهد داشت. به عنوان مثال، می تواند به پزشکان در شناخت و تشخیص پیشرفت بیماری ها و درمان آنها کمک کند، همچنین به پزشکان کمک می کند بدن انسان را به طور کامل و با جزئیات برای بیماران یا دانشجویان خود به تصویر بکشند.

جاناتان سیلوراستاین استاد بخش انفورماتیک زیست پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه “پیتسبورگ” در این باره می گوید: روش های فعلی ما برای نقشه برداری کلی از بدن انسان محدود است. و در حال حاضر اطلاعات کافی برای رسیدگی به بیماری های مختلف وجود ندارد.

گوگل مپ این بار برای بدن انسان
گوگل مپ برای بدن انسان

وی ادامه داد: یک برنامه موسوم به “برنامه اطلس بیومولکولی انسان” (HuBMAP) طراحی شده که هدف آن ایجاد یک اطلس است که بتواند عمدتا توسط پزشکان استفاده شود تا به آنها کمک کند بدن انسان را با جزئیات باور نکردنی تجسم و تصویر، مطالعه و درک کنند.

“سیلوراستاین” توضیح می دهد: مقایسه سلول های طبیعی با شرایط مختلف بیماری برای توسعه استراتژی های درمان انواع بیماری ها بسیار آموزنده است. من در حرفه خود بسیاری از پروژه های بزرگ را انجام داده ام، اما این بدون شک هیجان انگیزترین پروژه است، زیرا تعداد راه هایی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد بسیار خارق العاده است. این یک منبع بزرگ و ملی برای مدتی طولانی خواهد بود.

برنامه HuBMAP

برنامه ” HuBMAP ” از 18 تیم تحقیقاتی مشترک از سراسر ایالات متحده و اروپا تشکیل شده است. محققان به منظور نقشه برداری از بدن انسان، نمونه های خون را از قسمت های مختلف بدن اهدا کنندگان می گیرند. سپس این نمونه ها به صورت دیجیتالی در هم تنیده می شوند تا یک نقشه سه بعدی از بدن انسان ایجاد شود.

این هفته دانشمندان اولین داده های ” HuBMAP ” را منتشر کردند که می توان در portal.hubmapconsortium.org آن را مشاهده کرد.

مجله زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا