آرایش و زیبایی

گفتگو با بهترین طراح حوزه مد و لباس

گفتگو با طراح لباس نمونه کشور

اگر شما به طراحی لباس علاقه مندید و میخواهید درباره آینده شغلی طراح لباس، درآمد طراح لباس و بازار کار رشته طراحی لباس بدانید بهتر است مصاحبه ای که با یکی از طراحان لباس نمونه کشور انجام شده را تا آخر بخوانید.

سمیه مختاری فرد، متولد مهرماه سال 1362 در تهران و دارای مدرک دیپلم فنی حرفه ای در رشته طراحی و دوخت است. او به عنوان صاحب و طراح برند تازه تاسیس ” آناج ” ، مدتی است در این زمینه فعالیت دارد و طرح های برندش بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. مختاری فرد در ششمین جشنواره مد و لباس که در اواخر سال 95 برگزار شد، توانست مقام اول در بخش مانتوی اجتماع بانوان را از آن خود کند. آنچه در ادامه می آید گفتگویی است با این طراح جوان.

_ چطور شد که به طراحی لباس علاقمند شدید؟
من از دوران کودکی علاقه خاصی به خیاطی و دوخت و دوز داشتم، لباس های عروسک هایم را هم خودم میدوختم. رفته رفته این علاقه باعث شد که در تحصیل هم رشته طراحی و دوخت را انتخاب کنم.

_ شروع کار طراحی تان چگونه بود؟
اولین طراحی من در دوران دبیرستان و همزمان با تحصیلم بود. معلم طراحی من مشوق اصلیم بود و به من انگیزه میداد. او شوق طراحی را در من بیدار نمود.

_ اولین لباسی را که طراحی کردید به یاد دارید؟ به مرحله اجرا هم رسید؟
بله اولین طراحی من سال 84 بود که توسط یکی از تولیدکنندگان پوشاک واقع در خیابان جمهوری مورد تولید قرار گرفت. اما متاسفانه به دلیل عدم وجود مراکز حمایت از طراحان، طرح های من بدون دستمزد به تولید رسید و اعتراض هایم هم راه به جایی نبرد. اما در حال حاضر با زحمات آقای قبادی، دبیرکارگروه بنیاد مُد ولباس، طرح ها امروز با خیال راحت و خیلی قرص و محکم میتوانند تحت عنوان کسب مالکیت معنوی، اجرا شوند.

_ برند آناج چگونه شکل گرفت؟
از آنجایی که من علاقه و استعداد طراحی داشتم، با تشویق و همفکری های اطرافیانم به این نتیجه رسیدیم که بتوانیم یک برند داشته باشیم و بتوانیم وارد حیطه کسب و کار شویم. در نهایت با حمایت اطرافیان، کمک های مالی خواهرم که شریک من در برند آناج هستند و تشویق های بی دریغ همسرم، تصمیم به راه اندازی این مجموعه گرفتیم.

_ آناج به چه معناست؟
آناج یک کلمه ترکی به معنای مجرب و باتجربه است.

_ در مزون شما کارها به صورت گروهی انجام میشود یا خودتان به تنهایی تمام مراحل از طراحی تا دوخت را برعهده دارید؟
با توجه به اینکه برند آناج با همراه داشتن سال ها تجربه، به تازگی به شکل رسمی افتتاح شده است، فعلا نیروی زیادی نداریم. اما با توجه به شروع و استارتی که داشتیم، آینده روشنی را متصور هستیم که تا آنجا که میشود کارها را به صورت گروهی انجام دهیم. در حال حاضر بخش طراجی بر عهده خودم است و هرازگاهی سعی میکنم در قسمت الگو و برش هم ریزه کاری هایی را انجام دهم. سعی کرده ایم در قسمت اجرای لباس، چه دوخت و چه برش، از نیروهای تخصصی که در ایت زمینه فعالیت دارند برای اجرا و کیفیت بهتر استفاده کنیم. از زمانی که یک طرح زده میشود تا شروع اجرای آن، بارها روی آن فکر میشود.

_ طراحی لباس و داشتن مزون، چه با علم و چه بدون علم، این روزها بسیار مُد شده است. شما چکار کرده اید که کارهایتان متفاوت باشد؟
من سعی میکنم در طرح هایم اِلمان ها و قواعد طراحی را حتما رعایت کنم و شاید ساعت ها و روزها فکرم برای به نتیجه رساندن یک طرح درگیر باشد. علاوه بر این دوست دارم به جای استفاده از پارچه های طرحداری که امروز در بازار و طراحی ها استفاده میشود، بتوانم طرحی را ارایه دهم که از برش ها و یا ایجاد طرحی از خود پارچه که به اصطلاح نوعی پارچه سازی است استفاده کنم.

_ المان هایی که در طراحی هایتان لحاظ میکنید چه چیزهایی هستند؟
این قضیه برمیگردد به نوع و روشی کاری که هر طراحی برای خودش دارد. من سعی میکنم در ترکیب رنگ ها و جنس پارچه ها دقت کنم و برش و خط و خطوطی که روی طرح ایجاد میشود به شکل اصول، مفهومی و خلاقانه باشد.

سمیه مختاری فرد

_ آیا امضای خاصی در طراحی هایتان دارید که کارهایتان با آن امضا شناخته شود؟
من بیشتر سعی میکنم از سادگی پارچه ها به نحو احسن استفاده کنم، چون اعتقاد دارم با پارچه های ساده طرح ها و برش های خاص تری میتوان ایجاد کرد که در عین سادگی خاص هم باشند. علاوه بر این در قسمت پشت سجاف، جایی که لوگوی هر برندی میخورد، یک کار خلاقانه انجام داده ایم و به صورت خطاطی با رنگ های پارچه، نام برند را می نویسیم و زیر آن اسم مشتری که لباس را سفارش داده درج میشود. فکر میکنم این کار تازه و خاصی باشد.

_ به نظر شما پوشش ایرانی باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟
به نظر من لباسی که یک بانوی ایرانی بر تن میکند باید کاملا ایرانی باشد و با توجه به مد روز دنیا ، رعایت پوشش و اسلامی بودن لباس هم در کنار شیک بودن و نوآوری باید لحاظ شود و در نهایت شایسته یک زن ایرانی باشد.

_ طراحی های برند شما لوکس و لاکچری هستند یا به سلیقه عامه مردم هم فکر میکنید؟
طرح های برند آناج، طرح های خاص و لاکچری هستند که بر اساس تقاضای مخاطبان خاص ارایه میشوند. البته گاهی نسبت به سلیقه و اندام مشتری، طراحی های مجدد انجام میشود و یا تغیراتی لحاظ میگردد.

_ آیا هنرمندان و سلبریتی ها هم مشتری شما هستند؟
_ بله تعدادی از هنرمندان هستند که باعث افتخار است که برند آناج را انخاب کرده اند و مشتری ما هستند. پیش آمده که از طرح های آماده و موجود در مزون استقبال کرده اند و یا برای تاتر یا حضور در مراسم خاصی، با توجه به فضای آن مراسم برایشان لباس طراحی شده است.

_ مجموعه کالکشن بهاره شما چه ویژگی هایی داشت و آیا مورد استقبال قرار گرفت؟
در کالکشن بهاره سعی کردیم از رنگ های شاد و بهاری و متنوع استفاده کنیم و به سلایق مختلف توجه داشته باشیم. بله این مجموعه بسیار مورد استقبال قرار گرفت و تنوع رنگ و تنوع مدل در آن بسیار بالا بود. ما برای هر سلیقه ای کاری طراحی کرده بودیم تا بتوانیم مخاطب را از هر تیپ و سلیقه ای راضی نگه داریم.

_ قیمت کارهایتان را چگونه تعین می کنید؟
قیمت ها بر اساس طراحی هایی که انجام میشود و کیفیت پارچه ای که استفاده میگردد تعین میشود. کیفیت و مرغوبیت پارچه برای ما بسیار مهم است. تولیدات ما همه دارای ضمانت و کیفیت دوخت است و سعی مان در این است که مشتری را بعد از خرید هم راضی نگه داریم که این باز میگردد به جنس پارچه ای که استفاده میشود.قیمت ها با توجه به طرح و جنس پارچه و ریزه کاری های کار متغیر است.

_ هیچ ایده ای برای گسترش آناج دارید؟
بله، برند آناج هدف های بزرگی دارد که امیدواریم مرحله به مرحله اجرا شود. مرحله اول افتتاح برند آناج بود که تا امروز موفقیت آمیز بوده است.یکی از آرزوهایمان این است که بتوانیم طرح های برند آناج را به تولید انبوه برسانیم و در کنار آن اشتغال و کارآفرینی داشته باشیم.

بهاره افشاری از دنیای مد و طراحی لباس می گوید / درحال تلاش برای ایجاد شعبه در ترکیه 

رتبه لباس لیلا حاتمی در جشنواره کن

این پسر ایرانی، لباس های کریس رونالدو و بهرام رادان را طراحی می کند

بازتاب لباس ایرانی «اشتون» در یک روزنامه انگلیسی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا