اجتماعی

گران ترین ماده جهان ساخته شد

دستاورد جدیدی از محققان؛

 

محققان دانشگاه آکسفورد در انگلستان توانستند ماده ای موسوم به اندوهدرالفولرن تولید کنند که گران قیمت ترین ماده جهان محسوب می شود.

 

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل ازایرنا، محققان 200 میکروگرم (یک میلیونیم گرم) از این ماده گران قیمت را که در حدود یک پانزدهم یک دانه برف یا یک سوم تار موی انسان وزن دارد، به قیمت 32000 دلار فروختند.

 

اندوهدرالفولرن ها نانوساختارهای کروی از جنس کربن هستند. این نانوساختارها از یک شبکه محکم متشکل از 60 اتم کربن ساخته شده اند که درون آن اتم هایی از عناصر غیرفلزی یا مولکول های ساده مانند نیتروژن، فسفر و هلیم به دام افتاده اند.زمانی که این مواد حاوی اتم های نیتروژن هستند، به دلیل طول عمر بسیارطولانی اسپین الکترون، قابلیت تغییر نحوه سنجش زمان را دارند.
محققان به دنبال راهکارهایی برای استفاده از این ماده در دقیق ترین ابزارهای سنجش زمان، یعنی ساعت های اتمی هستند. از آنجا که اندوهدرالفولرن ها امکان کوچک کردن ساعت های اتمی به اندازه یک تراشه را فراهم می کنند، می توان ساعت های اتمی را درون گوشی های تلفن یا دستگاه های GPS نصب کرد. دقت دستگاه های GPS موجود بین یک تا پنج متر است؛ در حالی که با استفاده از ساعت های اتمی می توان دقت این دستگاه ها را تا یک میلیمتر کاهش داد.

 

این فناوری کاربردهای متعددی دارد که واضح ترین آن ها وسایل نقلیه هستند. تنها ماده موجود در سطح زمین که ارزش آن با قیمت نجومی اندوهدرالفولرن برابری می کند، پادماده است. بر اساس برآورد ناسا هزینه تولید پادماده 61 تریلیون دلار به ازای هر گرم است.کنسرسیوم محققان انگلیسی و آمریکایی که اولین مشتری اندوهدرالفولرن است، در تلاش است راهکار مناسبی را برای تولید ساعت های اتمی کوچک با استفاده از این ماده بیابد.

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا