فرهنگ و هنر

گفتگو با یک خاتم کار موفق و رمز موفقیت آن

گفتگو با یک خاتم کار موفق و رمز موفقیت آن

هنر خاتم‌کاری، یکی از هنرها و صنایع‌دستی است که تاریخچه اولیه‌اش مشخص نیست و انواع تاریخ‌ ها برای شروع این صنعت بیان می‌شود که تشخیص درستی این گفته‌ها، تنها با مورخین حاذق است. در همین رابطه برای آشناترشدن با این صنعت، با یکی از فعالان این هنر به گفت‌وگو نشستیم:

لطفا خودتان را معرفی کنید؟
رحیم  کریمی و  دارای مدرک کارشناسی هستم.
 از چه زمانی و به چه دلیل به شغل خاتم‌کاری رو آوردید؟
در دوران تحصیل دانشگاه برای کمک به شرایط اقتصادی و تامین هزینه دانشگاه به این شغل رو آوردم.
   خاتم و خاتم‌کاری را در یکی دو جمله تعریف کنید.
خاتم تشکیل‌شده از مثلث‌های منظمی است که بر اساس نقشه قبلی در کنار هم چیده می‌شوند و شکل زیبایی را تشکیل می‌دهند؛ البته این مثلث‌ها از جنس چوب، فلز برنج و استخوان گاو و شتر است. خاتم‌کار، این رشته‌های مثلثی را که طول آن 60 سانتی‌متر است در کنار هم قرار می‌دهد و پروفیل قطوری ایجاد می‌شود که از مقطع بریده و تصویر زیبایی پدیدار می‌شود.
لطفا کمی درباره اختراع خود نیز توضیح دهید؟
رشته‌های مثلث چوبی که طول آن‌ها 32 سانتی‌متر است، به‌صورت سنتی توسط دست بریده می‌شوند؛ اما من دستگاهی اختراع کردم که این رشته‌ها  به‌صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست برش داده شوند. شماره ثبت اختراعم هم 45383 است.
 آیا این اختراع را توانسته‌اید تجاری‌سازی هم بکنید؟
به‌تازگی با بچه‌های خاتم‌کار چند قرارداد بسته‌ام.
 درآمد این شغل چطور است؟
اگر انسان به‌صورت حساب‌شده و به‌روز کار کند، درآمدش از حقوق پایه بالاتر است.
داشتن درآمد بالا در این شغل به چه عواملی بستگی دارد؟
به نظر من در این شغل مقدار سرمایه‌ای که شخص می‌آورد مهم‌ترین عامل است. به‌عبارتی هرچه قدر در این حرفه آورده بیشتر باشد، برداشت هم بیشتر می‌شود.
فواید اختراع دستگاه شما چیست؟
 فواید اختراع دستگاهم به سه قسمت تقسیم می‌شود: اول، با این دستگاه کیفیت رشته‌های تولیدشده فوق‌العاده بالاتر است. دوم، از نظر حوادث برای کارگر ایمنی این دستگاه بسیار بالاتر است و سوم، تولید رشته‌ها بالاتر از روش سنتی است.
درحال حاضر فروش این صنعت به چه شکل است؟
الان که تحریم‌ها کمتر شده صادرات نیز بهتر شده است؛ اما یک مشکل بزرگ که در زمینه فروش و صادرات وجود دارد این که محصول نهایی خاتم با بسته‌بندی مناسبی مواجه نیست، پدیده‌ای که باعث پایین‌آمدن ترغیب خریدار به خرید خاتم می‌شود؛ زیرا کاربرد محصولات خاتم بیشتر برای هدیه‌دادن است و نداشتن بسته‌بندی مناسب موجب بروز مشکلات متعددی در این زمینه می‌شود که مهم‌ترین مشکل آسیب‌خوردن محصول خاتم است.
 مهم‌ترین مشکل شما چیست؟
ما در این شغل با مسائل متعددی مواجه هستیم؛ برای مثال، هنوز هستند هنرمندانی که بیمه صنایع‌دستی نیستند یا به‌عنوان مثال، اگر شرایطی فراهم شود که شرکت‌های تولیدکننده مستقیما با شرکت‌های تعاونی خاتم‌سازان وارد معامله شوند قیمت تمام‌شده و همچنین سود محصول نهایی هنرمند تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
چه انتظاری از مسئولان دارید؟
اگر ارگان‌های مربوط از صنف خاتم‌سازان حمایت همه‌جانبه بکنند،  باعث می‌شود این شغل رونق دوچندانی بگیرد و جوان‌ها برای ورود به این شغل رغبت بیشتری از خود بروز دهند؛ البته نداشتن بسته‌بندی مناسب و حتی مشخص نبودن قیمت یک کالا از دیگر مشکلاتی است که امیدواریم  در آینده برطرف شود. حل مسائل ورود توریست به کشور و همچنین حل موانع صادرات از دیگر کمک‌هایی است که مسئولان می‌توانند به فعالان این صنف داشته باشند.
دلایل پیشرفت شما چیست؟
 بالابودن کیفیت محصولات تولیدی و داشتن اختراع.
 
چه توصیه‌ای به جوان‌ها دارید؟
به جوان‌ها توصیه می‌کنم اگر وارد هر کار هنری  به‌ویژه خاتم  شدند درصورتی که علاقه زیادی داشته باشند و محصول باکیفیتی تولید کنند، می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند و در این حرفه پیشرفت کنند؛ بنابراین به جوان‌ها توصیه می‌کنم اگر واقعا علاقه‌مند باشند با بالابردن کیفیت محصول نهایی خود مطمئن باشند با استادشدن در کار خود می‌توانند به درآمد مناسبی دست یابند؛ زیرا به‌جرات می‌توانم بگویم ما در این حرفه استادی نداریم که فقیر باشد.
کلام پایانی شما؟
 از همه دوستان و به‌ویژه از شریکم و خانواده‌ام و به‌خصوص همسرم که من را با همه شرایط درک کرده و تنهایم نگذاشته‌اند، تشکر می‌کنم.
khatam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا