پزشکی و سلامت

کپک‌ها تسریع کننده سرطان

 

کپک‌ها می توانند بر روند ابتلا به سرطان تأثیر گذاشته و آن را تسریع کنند.

حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تأثیر کپک بر ابتلا به سرطان بیان کرد: کپک‌ها انواع مختلفی دارند و نمی‌توان گفت به طور مستقیم فرد را به سرطان مبتلا می‌کنند، اما کپک‌ها می‌توانند روند ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

 

وی افزود: کپک‌ روی افرادی که به طور ژنتیکی استعداد ابتلا به سرطان را دارند، بیشتر تأثیر می‌گذارند همان طور که هوای آلوده این تأثیر را دارد.

 

رستگار با اشاره به تأثیرات مخرب کپک‌ به تمامی سیستم‌های بدن اظهار کرد: کپک‌ها می‌توانند تأثیرات منفی را روی کبد بگذارند که این صدمات می‌تواند روی کوچکترین جز تا یاخته‌های کبدی باشد، علاوه بر این چون کپک‌ها نوعی سم هستند روی کلیه‌ها نیز تأثیر می‌گذارند و در  واقع کبد و کلیه دو عضو حساس به کپک‌ها هستند.

 

رییس آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو در پایان از انتخاب معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به عنوان قطب زعفران کشور خبر داد و گفت: امیدواریم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بتواند با کمک پژوهشکده صنایع غذایی، زعفران مختلف را پایش کند و برندهای غیرمجاز آن را اعلام کند.

 

این مرکز بیش از 70 درصد از تولیدات زعفران را در دست دارد و به همین علت به عنوان قطب زعفران نام گرفته است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا