پزشکی و سلامت

کوآنزیم کیوتن چیست؟

کوآنزیم Q10

کوانزیم ترکیبی ست محلول در چربی که ظاهری مانند ویتامین K دارد . نام دیگر کوانزیوم کیوتن ، یوبی کوئینون میباشد. اولین بار محققان در سال 1957 این ترکیب را در میتوکندری گاو یافتند. این نام از کلمه Ubiquitous(یعنی حاضر در همه جا) گرفته شده است. کوانزیم آنتی اکسیدان قوی میباشد که در غشای داخلی میتوکندری تمام بافت ها وجود دارد .

کدام مواد غذایی کوآنزیم q10 دارند؟

کوانزیم هم در بدن تولید میشود هم میتواند از مکمل ها و مواد غذایی به بدن برسد. گوشت قرمز، قلوه، ماهی های چرب، دل، جگر ، سبزی جات خصوصا اسفناج و کلم بروکلی ، غلات سبوس دار ، روغن کانولا، مرغ، جوانه گندم ، روغن سویا ، تخم مرغ ، آجیل، سویا و بادام زمینی کوانزیم دارند

میزان مصرف کوانزیم در روز چقدر است؟

افراد سالم به 30 الی 60 میلی گرم روزانه از این ماده نیاز دارند.

افراد مبتلا به فشار خون بالا و نارسایی قلبی باید روزانه 50 الی 150 میلی گرم از آن مصرف کنند.

تاثیر کوآنزیم Q10 بر بیماری ها

میگرن :

مصرف روزانه و به اندازه کوآنزیم دفعات ابتلا به میگرن و مدت زمانی که فرد تحت حمله میگرنی قرار میگیرد را میکاهد.

بیماری فشار خون بالا:

کوانزیوم کیوتن فشار خون دیاستولیک و سیستولیک را کاهش میدهد.

دیابت:

داروهای کاهش دهنده قند خون افراد دیابتی مثل Tolazamid و Glyburide احتمال دارد مانع از تولید طبیعی کوآنزیوم کیوتن شوند. باید بدانید این نوع کوآنزیوم در تنظیم قند خون تاثیر دارد پس با مصرف مکمل کوانزیم Q10 احتمالا داروهای دیابتی با دوز پایین تری برای بیمار تجویز میشوند.

جراحی قلب

طبق تحقیقات مصرف مکمل کوانزیم کیوتن دو هفته مانده به جراحی قلب مدت ماندن در بیمارستان را کوتاه کرده و به بهبود عملکرد قلب کمک میکند.

بعد از سکته قلبی:

مصرف مکمل آن از مشکلات بعد از حمله قلبی مانند حمله مجدد قلبی، مشکلات بعد از سکته قلبی، مرگ ناشی از سکته ، حملات آنژین صدری و آریتمی میکاهد. برای افرادی که سکته قلبی کرده اند اگر سلنیوم همراه با این مکمل مصرف شود بسیار مفید است البته این کار باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

بیماری پارکینسون:

کوآنزیم Q10 منجر به کند شدن روند پیشرفت بیماری پارکینسون میشود.

نارسایی احتقانی قلب(CHF)

از دیگر بیماری هایی که این مکمل ها برای آنها مفید است نارسایی احتقانی قلب میباشد البته مکمل ها باید در کنار درمان های دیگر استفاده شوند نه به جای آنها.

نارسایی احتقانی قلب یک سری نشانه دارد مثل : خستگی، گردش خون ناکافی و تنفس کوتاه

از علل نارسایی احتقانی قلب میتوان به افزایش سن، بیماری عروق کرونری ،فشار خون بالا، کاردیو میوپاتی (اختلال عضله قلب) و حمله قلبی اشاره کرد.

افراد مبتلا به این بیماری به نسبت افراد سالم کوانزیم کیوتن کمتری در سلول های عضلانی قلبشان دارند.

کاردیومیوپاتی (اختلال عضله قلب) :

برخی مطالعات نشان میدهند مصرف مکمل کوآنزیم Q10 برای بیماران مبتلا به بعضی از بیماری های عضله قلبی مفید است.

سرطان:

کوآنزیم Q10 باعث افزایش قدرت سلول های سیستم ایمنی میشود ، سلول های سرطانی را از بین میبرد و از پیشرفت سرطان جلوگیری میکند.

نقش کوآنزیم Q10 در بدن

انرژی داخل سلولی را تامین میکند. الکترون ها را در زنجیره انتقال الکترون میتوکندری ها منتقل کرده و به سنتز آدنوزین تری فسفات در غشای آن ها کمک میکند.

چون به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی میباشد از پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی پیشگیری میکند و  به غشای سلول کمک میکند تا تثبیت شود و عملکرد سلول را بهبود میبخشد. سیستم ایمنی بدن را تحریک میکند.

کوآنزیم کیوتن در همه سلول ها مخصوصا لوزالمعده، کبد، قلب و کلیه از اسید آمینه تیروزین تشکیل میشود و انرژی داخلی سلول را تامین میکند.

برای سنتز کوانزیم در بدن به کوفاکتورهای نیاسین، ویتامین C، فولیک اسید، اسید پانتوتنیک، ویتامین  B12، B6 و B2 احتیاج است. با بالا رفتن سن توانایی بدن در تولید کوآنزیم کیوتن کاهش میابد. جذب این ماده در بدن از طریق روده کوچک و با توجه به غذا انجام میگیرد. یعنی اگر مکمل همراه با غذای چرب خورده شود جذب بیشتری دارد و اگر معده خالی باشد جذب کمتری دارد.

علل کمبود کوآنزیم Q10

 نقص های اکتسابی یا ژنتیکی در متابولیسم یا سنتز

تولید ناکافی این ماده در بدن به دلیل کمبود مواد معدنی مورد احتیاج برای تولید آن و افزایش سن

تداخلات دارویی

دریافت کم کوآنزیم خصوصا اگر به دلیل یک بیماری نیاز به آن بیشتر شود.

مصرف مکمل کوآنزیم Q10

چون کوآنزیم کیوتن محلول در چربی است زمانی که به صورت کپسول های ژله ای نرم روغنی خورده شوند نسبت به اشکال دیگر آن (کپسول – قرص) بهتر جذب میشود.

مصرف مکمل کوآنزیم Q10 در بارداری

مصرف این مکمل برای کودکان ، زنان  شیرده و باردار ممنوع است

عوارض جانبی مکمل کوآنزیم Q10

مصرف کوآنزیم Q10 بی خطر است اما در دوزهای بیشتر از 200 میلی گرم روزانه نشانه های خفیفی از بیماری های گوارشی مثل راش های پوستی و گیجی دیده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا