پزشکی و سلامت

کشف تأثیر یک ماده شیمیایی محلول در آبها بر کاهش تعداد اسپرم

 

نتایج یک پژوهش جدید حاکی از آن است که کاهش تعداد اسپرم می‌تواند در نتیجه وجود یک ماده شیمیایی محلول در آبهای آشامیدنی باشد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، به گفته دانشمندان آمریکایی، هورمون استرادیول که برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده بوده و بدون پالایش در تصفیه‌خانه‌ها به درون آب راه می‌یابد، بیشترین تاثیر را نسبت به بیسفنول ای بر روی اسپرم دارد.

بیسفنول ای در برخی پلاستیک‌های مورد استفاده برای ساخت ظروغ غذا، بطری‌ها و پوشش‌های قوطی‌های حلبی و همچنین کاغذ حرارتی اسکناس‌ها موجود است.

اما محققان مدعی شده‌اند که این ماده می‌تواند هورمون‌ها را مختل کرده و خطر ابتلا به تعداد زیادی از بیماری‌ها مانند دیابت، چاقی و سرطان را افزایش دهد.

استفاده از این ماده شیمیایی در حال حاضر در بطری شیر کودکان اروپایی بدلیل نگرانی‌های ایمنی ممنوع شده است. اما رزین شفاف هنوز برای پوشش‌دهی بیشتر بسته‌بندی‌های پلاستیکی و حلبی غذا استفاده می‌شود.

متخصصان ژنتیک‌ دانشگاه ایالتی واشنگتن در پژوهش جدید خود توانستند ارتباط مستقیمی بین بیسفنول ای و اختلال در تولید اسپرم را شناسایی کنند.

به گفته محققان، این ماده شیمیایی باعث اختلال در تعاملات ظریف بین دی‌ان‌ای‌ها برای تولید اسپرم می‌شوند. آنها همچنین دریافتند که هورمون کنترل باروری استرادیول که بدون پالایش از تصفیه‌خانه عبور کرده و وارد آب آشامیدنی می‌شود، از تاثیر بیشتری بر اختلالات اسپرمی برخوردار است.

آنها بر این باورند که این یافته‌ها شاید بتواند دلیل آنکه چرا تاکنون پژوهشهای بیشمار در مورد کاهش میزان اسپرمها بی‌نتیجه مانده را توضیح دهد.

محققان در این پژوهش به موش‌ها دوزهای خوراکی بیسفنول ای دادند. آن‌ها همچنین موش‌ها را در معرض استرادیول استروژن اتینیل مصنوعی قرار دادند.

دانشمندان بیضه‌های در حال رشد را در معرض این ماده قرار داده و مشاهده کردند که اسپرم این موجودات کار تقسیم سلولی را ضعیف‌تر انجام می‌دهد. در نتیجه، اسپرمهای بیشتری می‌مردند.

این بررسی در مجله PLOS Genetics منتشر شده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا