کسی نیست پنچری این شبکه را بگیرد / سریال «پنچری» شبکه 3 را پنچر میکنیم
کسی نیست پنچری این شبکه را بگیرد / سریال «پنچری» شبکه 3 را پنچر میکنیم
کسی نیست پنچری این شبکه را بگیرد / سریال «پنچری» شبکه 3 را پنچر میکنیم
سریال پنچری به کارگردانی برزو نیک نژاد به همان اندازه که از سوژهای تکراری رنج میبرد، دارای استیصال ذهنی است. این پدیده طنازانه در قالب یک رسانه ملی میتواند به غروب مه آلود این سبک از ساخت آثار تلویزیونی منجر شود. این سریال تنها فرمول درستی را که در پیش گرفته، استفاده از چهرههای شناخته شده و بالقوه طناز در یک اثر بصری است؛ اما برای این ابژههای غیر دراماتیک هیچ مابه ازای بیرونی در این اثر به ظاهر داستانی تعریف نشده و نویسنده فیلمنامه صرفا بر اساس یک قالب خنداننده متلکهایی را نه به طور واضح و مبرهن، بلکه بسیار گنگ و دست و پا بسته به وضعیت اجتماعی وارد میکند. در ابتداییترین شکل ساخت یک اثر تلوزیونی مؤلف باید محدودیتهای بصری را در نظر بگیرد به عنوان مثال نمیتوان زوایای دوربین گذاری و طرز بازی گرفتن از بازیگران را با سینما مقایسه کرد. اگر برزو نیک نژاد را یک کارگردان طناز محسوب کنیم، آنطور که کارنامه کاریاش تا به اینجا ثابت کرده است، این اثر ضعیفترین کار اجرایی او است.
کسی نیست پنچری این شبکه را بگیرد / سریال «پنچری» شبکه 3 را پنچر میکنیم
*بهروز خالی بند، پُر جذبه شده
مهران غفوریان در این اثر هرچند متفاوت اما فرساینده به ایفای نقش میپردازد. مهران از آن دسته بازیگران و البته کارگردانان خوش سابقه و کاربلد سینما و تلویزیون است که از قابلیتهای ذاتی وی در حوزه طنز سو استفاده ابزاری خواهد شد. به عنوان مثال حضور او در فصل اول سریال «درحاشیه» اثری از مهران مدیری، ایفای نقش غفوریان در قامت یک بازیگر گنجانده نخواهد شد؛ چراکه مؤلف و کارگردان با استفاده از نفوذ بصری و چهره و رفتار جذاب وی بیننده را پای گیرندههای تلویزیون میخکوب میکنند. باید گفت که تا به اینجا مهران غفوریان در سریال «پنچری» وجودی خارج از متن داشته و عملا به عنوان یک سیاه لشکر خیلی جدی در یک اثر بصری شناخته خواهد شد. نکته بسیار مهم که این سریال را دچار تزلزل دراماتیک کرده است وجود شاخصههای شخصیتی، فردی بازیگران موجود است که به نظر میرسد نویسنده قبل از نگارش متن بازیگران مورد نظر را در ذهن خود مرور کرده. این امر بسیار نا معقول و غیر قابل درک است که چرا نویسنده نباید به اندازهای از قوه تخیل و ادراک داستانی استفاده کند که کارگردان بر اساس کاراکترهای های موجود بازیگر را انتخاب کند؛ البته هنوز قضاوت در مورد کلیت این سریال و به خصوص بازی مهران غفوریان در این اثر زود است؛ اما مطلع هر اثر هنری مهمترین موضوع برای پیگیری آن است که در بسیاری از آثار تلویزیونی و سینمایی کشورمان مورد توجه قرار نگرفته است.
کسی نیست پنچری این شبکه را بگیرد / سریال «پنچری» شبکه 3 را پنچر میکنیم
*چند نکته به این راوی
قرار دادهای نمایشی چهارگانه موجود در یک نمایشنامه پای بند به قضاوتهای اتفاقی در هنگام نگارش آن است؛ البته که کار نویسنده قضاوت کردن نیست و فقط مسئول روایت حقیقتی است که از تخیل خود بر میگیرد در همین راستا میتوان پنچری را پر از قضاوتهای نابجا و ناحق در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی داستان و احیانا در مواجهه با جامعه و نوع دیدگاه اشخاص انتخابی عنوان کرد. حال آنکه برزو نیک نژاد بارها، حتی در سینما نیز ثابت کرده مدیوم تلویزیون را به خوبی به نمایش میگذارد در این اثر هیچ ردپایی نه از تلویزیون به چشم میخورد و نه از سینما و بزرگترین دلیل آن گنده گویی، اضافه گویی و مخصوصا بسطهای نامتعارف دراماتیک در حین روایت است. ما به عنوان مخاطب عام؛ اما دنبال کننده یک اثر طنز هنوز نمیدانیم که با فرمول تلویزیونی از ادبیات نمایشی طرف هستیم یا باید به طرز سینمایی با آن برخورد کنیم. سؤال غم انگیز اما تا اندازه زیادی منطقی از صدا و سیما این است که در شرایطی که سازمان شما دارای بودجه درست و درمانی برای حمایت از مولفان مستعد با ایدههای نو و جذاب نیست، چه دلیلی دارد به همان روشی عمل کنید که بارها و بارها اثبات کرده هیچ گاه نمیتواند رقیب جدی ماهواره و دیگر ابزار رسانهای موجود باشد. اگر با هدف و منطق درست پیش برویم میتوانیم به این نتیجه ناممکن برسیم که جوانان جویای نام و فارغ التحصیلان رشته ادبیات نمایشی میتوانند با دیدگاههای نو و مدرن مخاطب امروزی تلویزیون را تا فردا پای گیرندهها میخکوب نگاه دارند.
کسی نیست پنچری این شبکه را بگیرد / سریال «پنچری» شبکه 3 را پنچر میکنیم
نویسنده : علی رفیعی وردنجانی