پزشکی و سلامت

کرم ضد‌آفتاب فقط عامل جلوگیری از پرتوی نور نیست

 

شاید خیلی از شما در جواب اینکه چگونه از پوست خود مراقبت می‌کنید؟ بدون هیچ وقفه‌ای بگویید کرم ضد‌آفتاب به پوستم می‌زنم اما باید به نکاتی هم در برابر نور آفتاب توجه کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران شاید خیلی از شما در جواب اینکه چگونه از پوست خود مراقبت می‌کنید؟ خیلی سریع بگویید کرم ضد‌آفتاب به پوستم می‌زنم اما با توجه به تخریب لایه‌ی اوزون و مضر بودن اشعه خورشید مراقبت از پوست، به این راحتی هم نباشد.

 

حسن اعتماد‌زاده در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: موضوعی که بسیار معمولی به نظر می‌رسد و با توجه به سن استفاده می‌شود کرم ضد‌آفتاب است.

 

همانطور که می‌دانید نور‌آفتاب از چند جزء تشکیل شده، نور مرئی که می‌بینید، مادون قرمز که فرد احساس گرم شدن می‌کند و اشعه ماورا بنفش که به ساخت ویتامین D در بدن کمک می‌کند.

اما با‌ توجه به اینکه پوست یکی از ارگان‌های حساس بدن است بهتر است در محافظت از آن بکوشید.

 

وی ادامه داد: خیلی از مردم بر این باور اشتباه هستند که با زدن کرم ضد‌آفتاب می‌توانند هر‌کاری کنند، در صورتیکه باید توجه نمود که کرم ضد‌آفتاب به معنای محافظت کامل از پوست نیست. لذا فردی که کرم ضد‌آفتاب می‌زند اجازه ندارد ساعت زیادی زیر آفتاب باشد.

 

می‌توان گفت: بهتر است فرد ساعات 12 صبح تا 16/30 بعد از ظهر که بیشترین تشعشع آفتاب را داریم کمتر خارج از منزل باشد و یا از کلاه‌های لبه دار، عینک آفتابی، لباس‌های روشن استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: گاهی اوقات روی کرم‌های ضد‌آفتاب spf نوشته شده که به منظور حفاظت در برابر نور خورشید است. که ادر جهت پخش میزان ماورا بنفش مورد نیاز برای ایجاد قرمزی پوست استفاده می‌شود و قادر است 95 درصد نور آفتاب را کنترل کند.

 

البته گفتنی است که کرم ضد‌آفتاب برای بعضی از افراد مثل افرادی که آکنه دارند جزئی از درمان به حساب می‌آید.

 

وی خاطرنشان کرد: می‌توان عوامل پیری پوست را آفتاب و سیگار هم دانست. بنابراین افراد با اصلاح رفتار خود با استفاده از کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی، لباس روشن یا در صورت امکان نخی‌، راه رفتن در سایه و یا خودداری از بیرون رفتن در ساعاتی که نور آفتاب شدید است می‌توان تا حد زیادی از پوست خود محافظت کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا