پزشکی و سلامت

کدام غذاها بدون کلسترول یا مقدار کمی کلسترول دارند

 

شهزاد محمدیان 

اکنون بهتر است بدانید چه غذاهایی حاوی مقدار کمی کلسترول یا اصولاً بدون کلسترول هستند و می توانید برنامه غذایی خود را با این مواد پرکنید.از دسته غذایی چربیها تمام چربیهایی که مایع هستند کلسترول کمی دارند زیرا چربی آنها اغلب از نوع اشباع نشده می باشد.اما بهترین چربیها که مقدار کلسترول آن از همه کمتر است روغن آفتابگردان بوده و در درجه بعد روغن ذرت قرار دارد.اغلب دانه های روغنی مجاز هستند و کلسترول آنها ناچیزاست.از این دانه ها می توانیم از گردو و بادام نام ببریم.مارگرینها و روغن های گیاهی مثل روغن زیتون کلاً حاوی کلسترول کمی هستند. از گروه پروتئین ها شیر سر شیر گرفته شده،پنیر کم چربی و ماست کم چربی مناسب بوده،کلسترول کمی دارند.گوشت سفید مانند گوشت ماهی تازه و نیز گوشت مرغ ( به شرط اینکه پوست آن جدا شده باشد ) ، مناسب هستند . گوشتهای کاملاض بدون چربی مانند خوراک بطور گهگاه می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.بن شنها و حبوبات مانند لوبیا ، باقالا و سویا حاوی پروتئین بوده کلسترول آنها ناچیز است. از گروه مواد قندی باید گفت ترکیبات قندی طبیعی که به همراه با قند حاوی مواد غذایی دیگر نیز می باشند مناسب بوده و کلسترول کمی دارند،برخی از این مواد حتی قادر به کاهش کلسترول خون هستند.جو دو سر از این دسته مواد است.کلاً موادی که از آرد کامل ( نه آرد سفید ) تهیه شده اند،جوانه گندم ، بلغور ، سبوس و برنج سبوسدار ، ارزن ، گندم کامل ( با پوست ) ، ذرت ، میوه های تازه و خشک و عسل بدون کلسترول هستند یا کلسترول آنها ناچیز است. دسته دیگر مواد غذایی فیبرها هستند . فیبرها به علت افزایش فعالیت روده و نیز تصحیح نوع باکتری های مستقر در روده که با شکستن کلسترول موجب دفع کلسترول می شوند ، بسیار مناسبند . سبزیجات و میوه جات تازه سرشار ازز فیبرهای غذایی می باشند . برخی از مواد غذایی ضمن آنکه موجب افزایش کلسترول خون نمی شوند ، بلکه قادرند کلسترول خون را کاهش داده و به حد طبیعی برسانند. 1) سیروپیاز : اثر این دو ماده غذایی در کاهش کلسترول اثبات شده است.این مواد باید بصورت خام و منظم مورد استفاده قرار بگیرند.اما اگر از طعم آنها راضی نیستید می توانید از قرص سیر(گارلت)استفاده نمایید.برای از بین بردن بوی سیر می توانید جعفری خام بجوید. 2) سیب : سیب به دلیل داشتن ماده ای به نام پکتین در کاهش کلسترول مؤثر است.سیب را به صورت خام و با پوست مصرف نمایید. 3) جو دوسر : شوربا و آش بلغور و جودوسر می توانند موجب کاهش کلسترول شوند.جودوسر مقدار فراوانی فیبر دارد که موجب دفع چربیهای اضافی از روده و تعدیل چربی خون می گردد. 4) لسیتین : لسیتین یک ماده غذایی است که موجب حل شدن کلسترول می شود و مقدار آن در زرده تخم مرغ فراوان است اما زرده تخم مرغ از طرف دیگر حاوی کلسترول فراوانی نیز می باشد.به همین دلیل برای تأمین لسیتین،روغن سویا و روغن آفتابگردان پیشنهاد می شوند. درآخر ویتامین ها دسته ای دیگر از مواد هستند که استفاده از آنها برای پیشگیری و درمان کلسترول بالا لازم است.ویتامین E از مهمترین موادی است که موجب حل شدن کلسترول و تری گلیسریدها می گردد.ویتامین E موجب افزایش قدرت قلب می شود و به همین دلیل در بیمارانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند باید با احتیاط استفاده شود.در غیر از این بیماران روزانه به600 واحد ویتامین E  نیاز است.

ویتامین E به طور طبیعی در دانه ها ( حبوبات ) و جوانه گندم وجود دارد.ویتامین های گروه B چند نوع هستند و از میان آنها ویتامین B3 و B6 مهمتر هستند.قرص های ویتامین B کمپلکس از این نظر که همه ویتامین های B را دارند مناسب می باشند.ویتامین C نیز به دلیل اینکه موجب خاصیت ارتجاعی در جدار رگها می شود باید در برنامه غذایی کنترل کلسترول قرار بگیرد.

بعلاوه این ویتامین می تواند موجب مصرف کلسترول در کبد شود . ویتامین C به مقدار فراوان در مرکبات و سبزیجات تازه ( خام ) وجود دارد . مواد غذایی دیگری به نام اسیدهای چرب ضروری نیز وجود دارند که موجب کاهش کلسترول می گردند . این اسیدهای چرب در روغن آفتاب گردان ، روغن ماهی ، روغن سویا یا تخمه آفتاب گردان و تخمه کدو تنبل یافت می شوند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا