فرهنگ و هنر

کتاب مدیریت توحش : مانیفست داعش

معنی کلمه مانیفست

مانیفست به معنای نوشته­ای است که در آن یک گروه یا حزب، نظریه‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی، فلسفی و ادبی خود را اعلام می­کنند. در پیش‌گفتار کتاب به قلم سیدجواد میری، بنیادی­ترین مسئله­ امروز جهان اسلام «نحوه­ روبه­روشدن با دیگری» عنوان می­شود و سپس توضیح می­دهد: اگر دیگری را انسان­هایی که در مذهب با شما اختلاف عقیده دارند معنا کنیم، نحوه­ برخورد با این افراد دلیل اصلی ظهور گروه­های تروریستی چون داعش بوده­ است.

اما اندیشه­ حذف «دیگری» که در طالبان تنها به سرزمین افغانستان و قسمت­های اندکی از خاک پاکستان ختم می‌شد، در داعش با رویای امت بزرگ اسلامی فراتر از جهان اسلام، شکل جهانی گرفت و با تعریف خود به‌عنوان خیر مطلق و دشمن به‌عنوان شر مطلق، اساساً هیچ راه گفت‌وگویی را باز نگذاشت! خواندن این کتاب از آن جهت توصیه می‌شود که می‌توان در لابه­لای نوشته‌هایش، دلایل رشد جریان‌های خشونت­گرا به نام اسلام، عموماً در کشورهای اسلامی را یافت و تکرار آیات قران و احادیث پیامبر در کتاب، عمق سوءبرداشت و تلقی­های نادرست از دین را نشان می­دهد.

جهان بی نظم

نویسنده در ابتدا با مرور تاریخ، جهان امروز را جهانی سراسر توحش و بی­نظمی تلقی می‌کند که نیاز به مدیریت در جای‌جای آن دیده می­شود؛ سپس تصویری ایده­آل از مدینه­ فاضله­ای که با دردست‌گرفتن حوزه­ مدیریت توحش برای عموم مردم جهان خواهد ساخت ارائه می­دهد که بسیار شبیه به مدینه­ پس از پیامبر است. طنزی که اگر موصل، دیرالزور و… نبودند شاید این اندازه تلخ نبود! نکته­ای که بارها در کتاب بر آن تأکید می­شود، فرسوده ­سازی قدرت­های مرکزی با ایجاد حداکثری رعب و وحشت است. برای مثال، خراب‌کردن یک ساختمان هرگز نباید ایده­آل مجاهدین باشد؛ بلکه با خاک یکسان‌کردن، تصویری است که رسانه ­ها باید از قدرت داعش در جهان منتشر کنند.

جعل روایت

ناجی، در سراسر اثر خود، برای نشان‌دادن حقانیت کلام، به ذکر نمونه‌ها و الگوهایی از صدراسلام روی می‌آورد و در این میان، حتی از جعل روایت نیز ابایی ندارد. او بارها در کتاب، رفتار وحشیانه­ داعش را با زمان پس از رحلت پیامبر مقایسه­ می­کند و شدت عمل را تنها راه نجات دین می­داند. در پایان کتاب، هفت مقاله آورده شده است که طنز از آغاز، در مقاله­ پنجم با عنوان «روش ما رحمتی است بر عالمیان» اوج می­گیرد و در آن، با ارجاع خواننده به شدت عمل ابوبکر و امام علی (ع) در مواقع به‌خطرافتادن دین، دولت خود را تنها راه نجات مردم دنیا از سلطه­ استعمار شرق و غرب نوشته است و مردم را به صبر، تا تماشای دنیای زیبای سرشار از مهربانی تحت حکومت خود دعوت می­کند. محمد خلیل‌الحکیم، یکی از کادرهای برجسته­ القاعده، استراتژیست اسلامی و مغز متفکر عملیات روانی داعش در شبکه‌های اجتماعی­، جزوه­ درون سازمانی اداره التوحش را در سال 2004 با نام مستعار ابی­بکرالناجی، به صورت اینترنتی منتشر کرد و البته چند سال بعد توسط نیروهای نظامی آمریکایی کشته شد.

 نویسنده : ریحانه نعمتی

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا