پزشکی و سلامت

کاکائو جذب کلسيم شير را کم مي‌کند

وجود شيركاكائو باعث شده که بسياري از کودکان تمايلي به مصرف شير معمولي نداشته باشند.

 به نقل از روزنامه شهروند، شير و کاکائو هريک فوايد بسياري دارند. شير ارزش غذايي بالايي دارد و داراي موادمغذي‌اي است كه همه گروه‌هاي سني بايد آنها را روزانه دريافت كنند. کاکائو نيز داراي فلاونوييد است که يک آنتي‌اکسيدان قوي محسوب مي‌شود.

شير کاکائو، ترکيبي از اين ۲ماده خوراکي و نوشيدني‌اي مطلوب و پرطرفدار به‌خصوص بين کودکان است. شايد علت محبوبيت اين نوشيدني طعم، رنگ و بوي خوب و متفاوت آن با شير باشد اما شيرکاکائوهايي که به شکل آماده و صنعتي در بازار به فروش مي‌رسند، چندان بي‌ضرر نيستند. مشكل مهم اين نوشيدني‌ها، اضافه كردن شکر زياد براي خوش‌طعم کردن آنهاست. شکر، کالري شيرکاکائو را افزايش مي‌دهد و اگر اين مقدار مازاد نياز بدن باشد، مي‌تواند در طولاني‌مدت باعث اضافه‌وزن شود. همچنين کاکائو حاوي پلي‌فنول‌هايي است که اگر با کلسيم موجود در شير ترکيب شوند، پيوند به‌نسبت محکمي برقرار مي‌كنند و جذب کلسيم را کاهش مي‌دهند بنابراين جذب کلسيم با مصرف شيرکاکائو نسبت به زماني كه شير معمولي مصرف مي‌كنيم، كمتر است.

موضوع مهم ديگري که همه مصرف‌کنندگان شير يا شيرکاکائو بايد به آن توجه کنند، وجود قندي به نام لاکتوز در شير است. لاکتوز، ماده مناسبي براي فعاليت باکتري‌هاي موجود در دهان است و باعث توليد پلاک‌هاي دنداني مي‌شود و شرايط را براي پوسيدگي دندان مهيا مي‌کند. از آن‌جا که شير کاکائو خوشمزه‌تر از شير معمولي است، بيشتر هم مصرف مي‌شود و احتمال پوسيدگي دندان با خوردن مداوم اين نوشيدني بيشتر خواهد شد، بنابراين بهتر است مصرف شير يا شيرکاکائو در ساعت‌هاي خاصي از روز باشد.

اگر شيرکاکائو براي ايجاد تنوع مصرف مي‌شود، بهتر است در ميان‌وعده ميل شود و بعد از خوردن آن نيز يک ليوان آب نوشيده شود تا ميزان قند باقي‌مانده در دهان کاهش يابد.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا