ورزش

کاهش سایز یا کاهش وزن؟

شاید بهتر است این سوال را این گونه مطرح کنیم: یک کیلو پنبه یا یک کیلو آهن،کدامیک سنگین تر است ؟

بارها و بارها در محافل ورزش با این موضوع مواجه شده ایم که چرا تناسب بین سایز اندام ها و آنچه به چشم می آید، با وزن بدن وجود ندارد ؟

به طور مثال در دو فرد با وزن های مشابه، اختلاف محسوسی در سایز کلی بدن آنها وجود دارد!

و اینجا دقیقا تفاوت همان پنبه و آهن به میان می آید.

“موضوع، میزان چگالی چربی در مقابل عضلات است “

چربی ها به خاطر چگالی کم، حجم بیشتر را با وزن کمتر نسبت به عضلات اشغال می کنند، به طوری که یک کیلوگرم عضله، سایز کمتری نسبت به یک کیلو گرم چربی دارد. با این حال در بدن افرادی که میزان درصد عضلات بیشتر است، با سایز کمتری نسبت به افرادی که با وزن مشابه اما چربی بیشتری نسبت به بافت عضلانی دارند مواجه می شویم.

اما در مقایسه با کاهش وزن،ما با کاهش چشمگیر آب بدن مخصوصا در شروع دوره تمرینی خود روبرو می شویم  و در برخی اوقات به اشتباه، این کاهش وزن برای ما خوشایند می آید. اما با تمرینات اصولی بر پایه افزایش بافت عضلانی (تمرین های قدرتی) و کاهش بافت چربی، می توان در مسیر صحیح تناسب اندام قرار گرفت.

با تمرکز بر تمرین های قدرتی و رعایت یک رژیم صحیح و ترجیحا با پروتئین نسبتا بیشتر در وعده های غذایی نسبت به درشت مغذی های دیگر، بافت عضلانی تحریک شده و با رشد عضلات،خون رسانی بیشتر، افزایش دمای اندام و مصرف انرژی بالا توسط عضلات، چربی ها به عنوان یکی از منابع تامین انرژی در دسترس قرار گرفته و در این حالت، کاهش سایز، به صورت محسوس، در اندام های با تجمع چربی، (پهلو،شکم و ران ها) رخ می دهد.

در کنار این موضوع، مصرف مکرر آب (۶ تا ۸ لیوان روزانه)، می تواند باعث عدم از دسترس رفتن آب بدن و مانع افتادگی و شل شدن پوست بعد از لاغری شود.

حال که با یکی از فرمول های فیزیک با عنوان چگالی روبرو شدیم (P=m/v)،بهتر است، ادامه مسیر را با یکی دیگر از این قوانین ادامه دهیم و آن فرمول کار یا( w=f*d)،به طور کلی طبق این قاعده، بایدبرای بالا بردن کار انجام شده و مصرف کالری بیشتر، از حرکت های تمرینی قدرتی که دامنه حرکتی بیشتری دارند استفاده کرد.

به طور مثال، تمرینات ترکیبی و چند مفصله مانند: پرس سینه، اسکات یا نشست و برخاست با بار اضافه،کالری بیشتری نسبت به حرکت های تک مفصله مانند خم و راست کردن بازو با دمبل (جلو بازو) یا صرفا انجام حرکت دراز نشست مصرف می کنند.

اگر برای کاهش سایز و به دست آوردن تناسب اندام تمرین می کنید، تفاوتی در مکان یا زمان تمرین وجود ندارد بلکه نوع و کیفیت فعالیت های اجرا شده، تعیین کننده میزان کالری مصرفی، تحریک بیشتر عضلات و در نتیجه کاهش اصولی سایز  می باشد.

با انجام تمرین های ترکیبی و چند مفصله در مقابل تمرین های تک مفصله،گروه های عضلانی بیشتری تحریک می شوند که این موضوع علاوه بر انجام کار بیشتر اگر با رعایت یک رژیم اصولی و بر پایه پروتئین همراه شود می تواند تناسب را بین گروه های عضلانی ایجاد کند.

پس قدم اول را با تهیه یک رژیم اصولی بردارید، سپس زمان تمرین و فعالیت خود را صرف انجام تمرینات قدرتی و چند مفصله کنید. شاید بهتر باشد تا قبل از شروع تمرینات خود با یک متخصص تناسب اندام مشورت کنید تا با تشکیل پرونده،تمرینات متناسب با وزن و قدرت شما را به صورت یک برنامه منظم طراحی کند و بر پایه شدت و حجم تمرینات، یک برنامه غذایی مناسب توسط متخصص علوم غذایی طراحی شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

وحید رضا حمیدی خواه (مجموعه ورزش و تناسب اندام سورن)

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا