پزشکی و سلامت

ژن‌های اوتیسم با هوش بالا رابطه دارند

نتایج یک پژوهش نشان داد

 

تحقیقات صورت‌گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند و ادینبورگ نشان می‌دهد که ژن‌های مرتبط با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم می‌تواند با هوش و استعداد بالاتر نیز مرتبط باشد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه اصفهان، رابطه بین اوتیسم و هوش هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما بیش از 70 درصد افراد مبتلا به این اختلال دچار ناتوانایی‌های مرتبط با هوش هستند. از سوی دیگر، بعضی از مبتلایان به اوتیسم از هوش مناسبی برخوردارند و حتی بعضی دیگر از مبتلایان نیز دارای هوش غیرکلامی بالاتر از میانگین عادی هستند.

اوتیسم، نوعی ناتوانی توسعه‌پذیر است که می‌تواند تاثیرات مخربی را بر زبان و گفتار بگذارد. هوش غیرکلامی، افراد را قادر به حل مشکلات پیچیده‌ای با استفاده از مهارت‌های بصری می‌کند که نیازی به استفاده از زبان در آنها نیست.

طی این پژوهش، محققان 10 هزار شخص عادی را از لحاظ قدرت شناخت عمومی و همچنین تحلیل DNA خونشان مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند که حتی در میان افرادی که هیچ‌گاه به اوتیسم مبتلا نشده‌اند، ژن‌های حامل ویژگی‌های این اختلال وجود دارد که با به دست آوردن امتیاز بیشتر در آزمون‌های شناختی مرتبط است.

محققان حین این مطالعه، با انجام آزمایشاتی دیگر روی 921 بزرگسال، شواهدی را مبنی بر رابطه بین ژن‌های وابسته به اوتیسم و هوش پیدا کردند.

این نتایج نشان می‌دهد تنوع ژنتیکی که باعث افرایش خطر اوتیسم می‌شود، با قدرت شناختی بهتر در افراد غیر اوتیسمی مرتبط است.

نتایج این پژوهش در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا