فناوری

چگونه گوشی، لپتاپ یا تبلت گمشده خود را رصد و کنترل کنیم؟

چنانچه گوشی هوشمند، لپتاپ و یا تبلت شما گم شده یا دزدیده شده است، شما قادر خواهید بود که به سادگی آن را رصد کرده و در صورت لزوم از راه دور پاکسازی نمایید. اما برای اینکار باید قبل از گم شدن دستگاه، یکسری از اقدامات بر روی آن صورت بگیرد. پس منتظر نمانید و از هم اکنون اقدامات لازم را برای دستگاه هوشمند خود صورت دهید…!

چنانچه گوشی هوشمند، لپتاپ و یا تبلت شما گم شده یا دزدیده شده است، شما قادر خواهید بود که به سادگی آن را رصد کرده و در صورت لزوم از راه دور پاکسازی نمایید. اما برای اینکار باید قبل از گم شدن دستگاه، یکسری از اقدامات بر روی آن صورت بگیرد. پس منتظر نمانید و از هم اکنون اقدامات لازم را برای دستگاه هوشمند خود صورت دهید…!

به گزارش «تابناک» این روزها گم شدن دستگاه های هوشمند اعم از گوشی یا تبلت و لپتاپ دردسر بزرگی است که کاربران با ا« روبرو میشوند. از همین روی است که ابزارهای رصد و کنترل این دستگاه ها از راه دور یکی از ملزومات اساسی و بایسته هایی است که هر دستگاه هوشمند باید به آن مجهز باشد.

پیش از این در چند گزارش به شکل پراکنده به موضوع رصد گوشی های هوشمند اندروید پرد اخته ایم. در این گزارش سعی میکنیم شما را با روشهای مرسوم در رصد دستگاه های هوشمند اعم از گوشیهای هوشمند (اندروید، ویندوز فون و iOS) و تلبت ها و لپتاپ ها آشنا سازیم.

البته قبل از هر چیز ذکر این نکته لازم است که برای رصد و کنترل از راه دور، لازم است که دستگاه روشن بوده و به اینترنت متصل باشد. این موضوع در خصوص گوشی های هوشمند که از اینترنت سیم کارت استفاده میکنند بسیار ساده است اما در خصوص لپتاپ بسیار دشوار:

رصد و کنترل iPhone، iPad و Mac

برای رصد و کنترل دستگاه های اپل باید از سرویس Find My Device این شرکت استفاده نمایید. این سرویس از طریق iCloud قابل دسترسی است و برای فعال کردن آن باید به تنظیمات iCloud در دستگاه مربوطه مراجعه نمایید (برای iPad و iPhone در بخش Setting قسمت iCloud).

بعد از فعال کردن این قابلیت شما میتوانید از طریق وب سایت iCloud (اینجا) اقدام به رصد دستگاه خود و کنترل یا پاکسازی آن کنید. در میان همه دستگاه های هوشمند باید گفت که روش اپل برای رصد دستگاه بسیار خوب و منحصر به فرد است. زمانی که دستگاه خود را در حالت Lost Mode قرار دهید، iCloud به شکل مرتب به رصد حرکت ها و فعالیت های گوشی میپردازد و شما یک تاریخچه از این فعالیت ها را در دست خواهید داشت.

جالب آنکه حتی اگر دستگاه هوشمند شما Factory Reset شود و به تنظیمات کارخانه باز گردانده شود نیز همچنان قادر به رصد گوشی هوشمند خود خواهید بود. و از همه بهتر آنکه اپل هرگز دستگاه هوشمندی که به حالت Lost Mode تنظیم شده باشد را فعال نخواهد کرد. در نتیجه دستگاه شما تا زمانی که به دست خود شما نرسد، بی ارزش و بلااستفاده خواهد بود:

در خصوص لپتاپ های اپل یا Mac هم این اقدام قابل انجام است و به محض قفل کردن یا Lock کردن، دستگاه Shut Down شده و برای روشن کردن آن لازم است که گذرواژه Firmware وارد شود. همچنین تا زمانی که این گذرواژه که شما تعریف میکنید وجود نداشته باشد، هیچ سیستم عاملی بر روی دستگاه نصب نخواهد شد.

نکته آخر اینکه اگر اطلاعات حساس و شخصی بر روی دستگاه های اپل دارید، میتوانید به شکل کنترل از راه دور این دستگاه ها را به شکل کامل و به صورت غیر قابل بازیابی، پاکسازی کنید.

رصد و کنترل گوشی و تبلت های اندروید

پیش از این در مورد گوشی های اندروید و رصد آنها سخن گفته ایم. برای رصد و کنترل این دستگاه ها باید از Android Device Manager یاری بگیرید و برای فعال کردن آن باید بر روی تبلت یا گوشی هوشمند خود وارد تنظیمات مربوط به Google شده و این قابلیت را فعال کنید.

بعد از فعال کردن این قابلیت، وارد Play Store شده و بر روی دکمه تنظیمات آن کلیک کنید و Android Device Manager (ADM) را انتخاب نمایید. در این صورت موقعیت فعلی دستگاه را بر روی نقشه مشاهده خواهید کرد. متاسفانه بر خلاف روش اپل، ADM بعد از بازیابی گوشی به تنظیمات کارخانه یا Factory Reset کردن آن، از کار خواهد افتاد. همچنین امکان رصد مداوم و تاریخچه ای فعالیت های گوشی در این قابلیت وجود ندارد:

اما در کنار این، راه ها و ابزارهای دیگری برای رصد و کنترل دستگاه های اندرویدی وجود دارد که برخی از آنها بسیار پیشرفته تر و بهتر از ADM هستند. برای مثال برخی از این ابزارها همچون Avast Anti Theftدر صورتی که دسترسی Root در دستگاه فراهم باشد، بر روی Rom اصلی نصب شده و از Factory Resetنیز جان سالم به در میبرد.

همچنین ابزار Android Lost (لینک دانلود در انتهای مطلب) این امکان را به شما میدهد که دستگاه خود را حتی در صورتی که پیش از این قابلیت رصد را فعال نکرده باشید، رصد و کنترل کنید. برخی ابزارهای دیگر نیز به شما قابلیت های بیشتری همچون عکس گرفتن با دوربین گوشی از محلی که در آن قرار دارد و یا گوش کردن به صدای محیط اطراف گوشی را ارائه میکنند.

رصد و کنترل دستگاه های ویندوز فون

سیستم عامل مایکروسافت ویندوز فون مجهز به ابزار کنترل و رصد با نام Find My Phone است. برای دسترسی به این ابزار در Settings بر روی Find My Phone کلیک نمایید تا آن را پیکر بندی نمایید. بعد از انجام این تنظیمات میتوانید به وب سایت ویندوز فون و بخش Find My Phone (اینجا) رفته و گوشی هوشمند خود را رصد و کنترل نمایید:

نکته اینکه همانند ADM در صورتی ک دستگاه های ویندوز فون Factory Reset شوند، دیگر قابل رصد و کنترل نخواهند بود.

رصد و کنترل تلبت و لپتاپ های ویندوز

متاسفانه مایکروسافت برای رصد و کنترل لپتاپ و تبلت های ویندوز هیچ ابزار ذاتی تعبیه نکرده است. اما خوشبختانه ابزارهای جانبی فراوانی در بازار برای این منظور وجود دارد که یکی از مشهورترین و معتبر ترین آنها پروژه Open Source با نام Prey است (اینجا).

این ابزار کاملا رایگان است و در نتیجه لازم نیست برای یک رصد ابتدایی هیچ هزینه ای صورت دهید. این نرم افزار باید از قبل نصب و تنظیم شده باشد. بعد از آن چنانچه دستگاه خود را گم کنید میتوانید در وب سایت آن وارد شده و اقدام به رصد و کنترل دستگاه کنید:

البته متاسفانه یک چنین روش هایی به اندازه روش اپل قدرتمند نیست و در صورتی که حتی دستگاه قفل شده باشد، با نصب سیستم عامل جدید، همه چیز از دست خواهد رفت.

در عین حال ابزارهای دیگری همچون Windows Location Tracker از Store ویندوز قابل دانلود و استفاده است که کارایی مشابهی را ارائه میکند البته بدون قابلیت کنترل و تنها با قابلیت رصد دستگاه.

در نهایت همانگونه که گفته شد، روش اپل برای کنترل و رصد دستگاه های دزدیده یا گم شده بسیار عالی و منحصر به فرد است و گوگل و مایکروسافت نیز قول داده اند در آینده روش مشابهی را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین مایکروسافت قرار است که ویندوز و ویندوز فون را یکپارچه سازی کند در نتیجه هیچ بعید نیست که در آینده شاهد یک ابزار ذاتی مشترک برای این هردو باشیم.

دانلود Android Lost با لینک مستقیم

تابناک

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا