روانشناسی

چگونه کارهایمان را اولویت بندی کنیم؟برنامه ریزی با اولویت (prioritize)

چگونه کارهایمان را اولویت بندی کنیم؟برنامه ریزی با اولویت (prioritize)

 

چگونه برای کارهای مهم برنامه ریزی کنیم؟ به کدام برنامه ها و کارهایمان اولویت بدهیم؟

 

یکی از اصلی‌ترین موضوعات در زندگی، تعیین مهم‌ترین کارها برای خودمان است که به آن «اولویت‌بندی» می‌گویند. اگر در زندگی «اولویت‌بندی» نداشته باشیم، وقت و پول خود را صرف کارهای درجه‌دو یا حتی سه خواهیم کرد؛ آن‌وقت برای کارهای درجه‌یک، وقت یا پول کافی نخواهیم داشت.

علاوه بر وقت و پول، در دیگر زمینه‌ها هم دچار «محدودیت منابع» هستیم؛ برای نمونه، ما در بین مردم، صاحب اعتباری اجتماعی هستیم، اما این اعتبار، «بی‌نهایت» نیست. اگر اعتبارمان را درجایی خرج کنیم که ارزش کمی دارد، درجایی دیگر که به آن نیاز داریم و از درجه‌ اهمیت بالاتری برخوردار است، «اعتبار» کم می‌آوریم و دیگر رویمان حساب نمی‌کنند.

هنر مدیریت زمان، جنبه‌ ضروری دادن به کارهای مهم در برنامه‌ریزی روزانه است. کارهای مهم از کجا سرچشمه می‌گیرند؟ باید گفت که با توجه به روحیه، دیدگاه، ارزش‌ها و نیازهای درونی هر انسانی متفاوت است؛ این ارزش‌ها به‌طور یقین درون ما وجود دارند فقط باید آنها را مورد شناسایی قرارداد.

همه‌ سلیقه‌های ما را دیگران نمی‌توانند برآورده کنند؛ پس باید بااهمیت‌ترین علایقمان را به‌وضوح و روشنی بیان کنیم، تا دیگران در مراوده‌ با ما، ارزش‌های ما را پاس بدارند. نمی‌توانیم تمام کسانی را که می‌شناسیم، راضی نگه‌داریم؛ پس لازم است تکلیف خودمان را روشن کنیم که مهم‌ترین اشخاص در زندگی ما چه کسانی هستند و بیشترین سرمایه‌گذاری عاطفی را روی چه کسانی باید انجام دهیم؟

ما نمی‌توانیم از هر چیزی لذت ببریم و برای بعضی لذت‌ها، لازم است از برخی دیگر بگذریم؛ پس باید امور زندگی خود را اولویت‌بندی کنیم؛ به‌عبارت دیگر، چه چیزی را به چه چیزی ترجیح می‌دهیم؟

رسیدن به هر خواسته‌ای، راه و روش خودش را دارد. اگر می‌خواهیم خوش‌اندام باشیم نمی‌توانیم هر غذایی را بخوریم؛ زیرا حفظ یک اندام زیبا، نیازمند رژیم غذایی است؛ پس باید تکلیف خود را روشن کنیم؛ «اندام زیبا» مهم‌تر است یا «کیک خامه‌ای»؟!

در دیگر امور زندگی هم ‌چنین قانونی حاکم است. مثلا ما نمی‌توانیم در مورد همه‌چیز اظهارنظر کنیم؛ ازاین‌رو بهتر است مهم‌ترین زمینه‌های موردعلاقه‌مان را مشخص کرده، دانش خود را در آن موضوعات بالا ببریم.خیلی‌ها انجام کارهای خود را مدام به تأخیر می‌اندازند و بهانه‌های زیادی برای آن می‌آورند؛ کارها را به بعد موکول می‌کنند و فردا را باشکوه‌ترین روز زندگی می‌دانند؛ فردایی که معلوم نیست چگونه از راه می‌رسد.فردا، متعلق به تنبل‌ها و بهانه‌ای است برای آنها تا به‌درستی زندگی نکنند. اشخاص منفعل با به تأخیر انداختن هرکاری، فرصت‌های عالی را به دیگران واگذار می‌کنند؛ درنگ در انجام هرکاری، آن را در ذهن، بزرگ، سخت و غیرممکن کرده و شخص را دچار نگرانی می کند؛ به‌طوری‌که مجبور می‌شود زیر فشار دلواپسی و اضطراب در لحظات آخر، کار را به هر قیمت و کیفیتی انجام دهد. بهتر است هرچه زودتر با برنامه‌ریزی دست به اولویت‌بندی در امور مختلف زندگی خود بزنیم.

چگونه کارهایمان را اولویت بندی کنیم؟برنامه ریزی با اولویت (prioritize)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا