مشاوره زناشویی

چگونه پوسیدگی دندان خود را برطرف کنیم؟

چگونه پوسیدگی دندان خود را برطرف کنیم؟

در اثر فعالیت باکتری ها پوسیدگی و کرم خوردگی ایجاد میشود. وجود این باکتری ها منجر به تولید سم هایی در دهان میشود که باعث خراب شدن مینا دندان و عاج آن میشود. با این که فلورایدی که در خمیردندان است و مواد معدنی موجود در بزاق دهان باعث ترمیم شدن مینای دهان میشوند اما خیلی ها بر این باورند به طور طبیعی کرم خوردگی دندان درمان نمیشود. اما محققان به روش تازه ای برای از بین بردن پوسیدگی و احیا شدن مینای دندان دست پیدا کرده اند. در واقع این روش میگوید با رژیم غذایی مناسب پوسیدگی و کرم خوردگی دندان کامل رفع میشود.

در تحقیقی که روی 62 کودک با دندانهای پوسیده و کرم خورده انجام شد برای بررسی رژیم های گوناگون غذایی، افراد به 3 دسته تقسیم شدند. گروه اول رژیم غذاییشان جوی دو سر بود . جو دو سر  پر از اسید فیتیک است. دسته دوم غذاهای پر از ویتامین دی در رژیم غذاییشان بود. در دسته سوم غلات کلا حذف شد و ویتامین D به آنها داده شد. طبق نتایج بدست آمده اکثر پوسیدگی ها در دسته اول بچه ها مشاهده شد. رژیم غذایی دسته اول غلات و اسید فیتیک بود. دسته دوم بچه ها وضعشان از دسته اول بهتر بود. اما بیشترین بهبود کرم خوردگی و پوسیدگی دندان در دسته سوم  بچها که در  رژیم غذاییشان غلات حذف شده بود مشاهده شد. قدیم ها مردم فکر میکردند نشاسته و شکر که روی دندان بماند سبب ایجاد پوسیدگی میشود. تحقیقات امروزه نشان میدهد رژیم غذایی تاثیر زیادی در بهبود پوسیدگی دندان دارد.

طبق گفته دانشمندان 4 عامل موثر در پوسیدگی دندان عبارتند از:

مصرف زیاد شکرهایی که  فرآوری شده اند.

.مصرف خیلی زیاد اسید فیتیک

کمبود ویتامینهایی مانند  A، D، E و K  که از دسته ویتامین‌های محلول در چربی هستند

کمبود منیزیم، فسفر  و کلسیم  در رژیم غذایی که همان  مواد معدنی هستند.

برای از بین بردن پوسیدگی و کرم خوردگی دندان روشهای زیر را به کار ببرید.

از خمیر دندان های بدون فلوراید و دارای مواد معدنی استفاده کنید.

اسید فیتیک را از رژیم غذایی خود حذف کنید زیرا این اسید مواد معدنی را مسدود میکند و بازدارنده آنزیم های بدن است.  اسید فیتیک در آجیل، لوبیاهای غیر ارگانیک و غلات یافت میشود. مصرف اسید فیتیک ما را به پوکی استخوان و کمبود مواد معدنی مبتلا میکند. خوردن مواد طبیعی بدن را از اسید فیتیک مصون میدارد.

برای جلوگیری از رشد باکتری در دهان شکر را حذف کنید.

روغن غر غره کنید. این کار به ضد عفونی کردن دهان کمک میکند یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بردارید و 20 دقیقه در دهانتان بچرخانید. میتوانید اول کار 3 تا 5 دقیقه این کار را بکنید. سپس بعد از زمان گفته شده روغن را از دهان بیرون بریزید.

مواد مغذی مانند روغن‌های سالم مانند روغن نارگیل، آجیل و دانه های روغنی ، آووکادو و  سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

با پوسیدگی دندان برای همیشه خداحافظی کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا