پزشکی و سلامت

چگونه موهایی سالم و انبوه داشته باشیم

وقتی موی شما درخشان، براق و پر از چین و شکن باشد، احساس شادابی، جذابیت و طراوت می‌کنید‌. با رنگ و مدل زیبایی مو قادرید توجه دیگران را به خود جلب کنید‌. با داشتن موهایی خوش‌رنگ و خوش‌مدل می‌توانید بر روی هر شخصی تاثیر گذاشته و توجه همه را به طرف خود برگردانید‌. حال چگونه می‌توانید چنین موهایی زیبایی داشته باشید‌.
همه ما خواهان موهایی پرپشت و سلامت هستیم‌. بهترین راه برای داشتن موهایی فوق‌العاده بلند کردن آن است‌. ما در اینجا اطلاعات لازم را برای محافظت از مو و داشتن موهایی سلام را در اختیارتان می‌گذاریم‌. از همین امروز شروع کنید‌. شما دارید کاری می‌کنید که از دیدن موهایتان لذت ببرید دست یافتن به موهای زیبا کار دشواری نیست‌.

آن بخش از مو که روی سر قرار دارد و قابل مشاهده است را تار مو (Shaft) می‌نامند‌. هر تار مو شامل سه لایه متحدالمرکز است‌. پوشش مو (کوتیکول) پوسته مو (کورتکس) و مغز مو (مدولا)‌.
پوشش مو خارجی‌ترین لایه است که از بخش داخلی مو محافظت می‌کنند‌. این لایه نازک و بی رنگ است آسیب در این لایه باعث می‌شود تا مو بد شکل به نظر برسد‌. همچنین این لایه پر منفذ، رطوبت را جذب می‌کند‌.
پوسته مو لایه میانی مو است‌. پروتئین‌‌های موجود در پوسته مو خاصیت ارتجاعی به مو می‌دهد پوسته مو دارای ملانین است که به مو رنگ می‌دهد‌. ملانین به پوست رنگ قهوه ای یا مشکی می‌دهد در حالی که فوملانین باعث قرمزی مو می‌شود‌. موی بلوند در نتیجه وجود مقدار بسیار کم ملانین در پوسته سر است‌. وقتی که دیگر ملانین در ریشه مو تولید نشود مو بدون رنگ دانه رشد کرده و سفید می‌شود‌.
مغز مو داخلی ترین لایه مو است‌. این لایه سبب انعکاس نور در تارهای مو می‌شود دلیل اینکه مو در روز و هنگام بودن در معرض نور خورشید متفاوت به نظر می‌رسد همین است‌.

موی سالم به دو عامل بستگی دار:
۱- داشتن پوسته سر سالم همراه با غدد مویی سالم
۲- رساندن مواد مغذی لازم به بدن برای ساختن موهایی قرمزی، درخشان و شفاف
برای داشتن پوسته سر سالم نیاز به پروتئین، چربی‌‌های سالم، آب پاکیزه، ویتامین و مواد معدنی به میزان لازم است اگر از هر کدام این مواد بیش از میزان مورد نیاز استفاده شود به جای اصلاح دست به خرابکاری زده اید‌. به عنوان مثال مصرف بیش از حد مواد مغذی باعث ریزش مو می‌شود.

ویتامین‌‌های با ارزش

بسیاری از ویتامین‌‌ها و مواد معدنی تجاری ادعا می‌کنند که این محصولات رشد مو را سریع کرده، باعث تقویت تارهای مو شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند‌. اما باید بگوییم اگر شما رژیم غذایی مناسبی داشته باشید به هیچکدام از این محصولات نیاز ندارید‌. حتی استفاده از بعضی از این محصولات باعث می‌شود که مواد مغذی که از غذاها دریافت می‌کنید خنثی شوند‌. در ادامه به چند ویتامین که برای سلامت پوسته مو و افزایش رشد و فراوانی تارهای مو لازم است اشاره می‌کنیم:

بتا کاروتن/ ویتامین A
ویتامین Aنقش موثری در رشد و سلامت سلول‌‌ها و بافت‌‌های بدن از جمله سلول‌‌های پوسته و موی سر دارد‌. ویتامینAبه عنوان یک آنتی‌اکسیدان حلال چربی به تولید و محافظت از چربی (سیبوم) در پوسته سر کمک می‌کند در حالیکه کمبود این ویتامین منجر به شوره سر می‌شود‌. از طرف دیگر افزایش مصرف ویتامین A(بستگی به ترکیبات آن دارد) هم باعث ریزش مو می‌شود‌. بهترین روش برای دریافت ویتامین Aمصرف بتا- کاروتن است چرا که بدن آن را تبدیل به ویتامین Aمی کند‌. میزان قابل توجهی بتا کاروتن در سیب زمینی، اسفناج، کیوی و گوجه فرنگی است‌. همچنین می‌توانید با غذاهایی نظیر کدو، هویج، فلفل، انبه، طالبی و زردآلو بتا کاروتن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید‌. ویتامین Aدر ماست و قزل آلا وجود دارد‌.

مجموعه ویتامین B

بدون ویتامین B رشد مو کنده شده و تارهای مو ضعیف و شکننده می‌شود‌. بعضی از مشتقات ویتامین B از ریزش مو جلوگیری کرده، بعضی به تولید کراتین کمک می‌نماید و بعضی دیگر به جریان خون در پوسته سر کمک می‌کنند‌. ویتامین B6 به تولید ملانین که به مو رنگ می‌دهد کمک می‌کند‌. یکی از مهم ترین محصولات تجاری این روزها بیوتین (B7) است چرا که کمبود این ویتامین سبب ریزش مو می‌شود‌. بعضی از شامپوها اگرچه حاوی بیوتین هستند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آیا این شامپوها در عدم ریزش مو موثر هستند یا خیر‌. ویتامین B6، B12 و فولیت (B9) همگی به شکل گیری سلول‌‌های خونی که اکسیژن را به مو رسانده و در رشد و سلامت مو موثر هستند کمک می‌کنند‌. همان‌طور که قبلا خواندید مجموعه ویتامین Bهمه با هم کار می‌کنند و کمبود یکی از آنها سبب نقص در عملکرد گروه‌‌های دیگر می‌شود‌. غذاهای مختلف، ویتامین B مختلف دارند بنابراین تنوع غذایی منجر به دریافت تمام مجموعه ویتامین B می‌شود‌. بهترین منبع تیامین (B1) و بیوتین(B7) گردو، بهترین منبع ریبوفلاوین (B2) و اسید پانتوتنیک (B5) ماست، بهترین منبع نیاسین (B3) قزل‌آلای وحشی، بهترین منبع فولیت (B9) اسفناج و بهترین منبع کوبالامین (B12) که تنها از منابع حیوانی به دست می‌آید میگو است‌. اسفناج، گردو و قزل‌آلا بهترین منبع پیرودوکسین (B6) هستند‌.

آب لیمو

اگر آب لیمو را روی موهایتان بمالید و در محیطی بسته بمانید هیچ اتفاقی نمی‌افتد حتی موهایتان را خشک‌تر هم می‌کند برای مشاهده درخشندگی مویتان مقدار زیادی عصاره لیمو را به موهایتان بمالید در این حین اسید سیتریک لیمو جذب موهایتان می‌شود و باعث باز شدن منفذهای پوشش مو می‌گردد‌. در این شرایط مو نسبت به نور خورشید حساس می‌شود‌. ترکیب اسیدها، اکسیژن و اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث درخشیدن مو می‌شود‌. عصاره لیمو با انجام فعل و انفعالاتی در درخشندگی مو موثر است‌. به این عمل اکسیداسیون کاتالیز اسید گفته می‌شود‌.

ویتامین C

ویتامین C در داشتن موهایی زیبا و پوسته سر سالم عنصری حیاتی است‌. اسیدهای این ویتامین در افزایش جریان خون در پوسته سر و سلامت مویرگهایی که از غدد مویی محافظت می‌کنند ضروری هستند اگر روزانه غذاهای حاوی ویتامین C کافی مصرف نکنید، هرگز قادر نخواهید بود تا گیسوانی زیبا و فریبنده داشته باشید‌. در واقع کمبود ویتامینC سبب شکنندگی مو می‌شود‌. ویتامین C در آلبالو، کیوی، سیب زمینی، اسفناج، گوجه فرنگی موجود است‌. همچنین ویتامین C در غذاهای چون فلفل، پرتقال، توت فرنگی، لیمو و بروکلی یافت می‌شود‌.

ویتامین E

به دلیل اینکه آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است ویتامین E از روغن طبیعی پوسته سر محافظت می‌کند‌. همچنین این ویتامین در حفاظت از غشا لیپیدها با آنتی اکسیدان‌‌های دیگر همکاری می‌کند تا جریان خون را در پوسته سر افزایش دهد. ویتامینE در کیوی، اسفناج، گوجه فرنگی و گردو وجود دارد‌. دیگر منابع ویتامین E شامل ریشه گندم، تخم آفتاب گردان، روغن تخم آفتاب گردان، بادام، هلو، آلو، کلم، مارچوبه و آووکادود است

مواد معدنی

برای داشتن موهایی زیبا نیاز به مواد معدنی به مقدار کم دارید این مواد معدنی در رشد مو رنگ و بافت آنها تاثیر شگرفی دارد‌.

آهن

آهن در سلامتی مو نقش موثری دارد چرا که کمک می‌کند تا سلول‌‌های خونی اکسیژن لازم را به غدد مویی برساند‌. اگر چه کم خونی یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو در زنان است اما حتی اگر کم خون هم نباشید‌. می تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد این گواه آن است که زنان مبتلا به ریزش مو (یا طاسی) اغلب دچار کمبود آهن هستند‌. برای این زنان مکمل‌‌های آهن در رشد موهایشان موثر است‌. کمبود آهن سبب خشکی و شکنندگی مو نیز می‌شود‌. بهترین منبع آهن اسفناج و گوجه فرنگی است‌. منابع دیگر حیوانی شامل گوشت گاو، بوقلمون، اردک، مرغ، میگو و تخم مرغ است‌. منابع گیاهی، آهن، سویا، عدس، لوبیا و سبوس است‌. باید یاد آور شویم که آهن منابع گیاهی به اندازه آهن منابع حیوانی قابلیت جذب در بدن را ندارند پس برای افزایش قابلیت جذب آهن این منابع لازم است در هر وعده غذایی ویتامین C نیز مصرف شود‌.

مس

علاوه بر نقشی که در ساختار ساقه مو دارد، در رنگ مو نیز حیاتی است‌. به دلیل اینکه مس در شکل گیری هموگلوبین ضروری است در رساندن اکسیژن به غدد مویی نیز موثر می‌باشد‌. کمبود مس در بدن اغلب به دلیل مشکلات ژنتیکی و یا عدم مصرف مکمل‌‌های روی رخ می‌دهد که البته این کمبود در بدن می‌تواند ارثی باشد‌.

سلنیوم

برای داشتن موهایی سالم بدون شک نیاز به سلنیوم داریم چرا که این ماده معدنی برای پوسته سر لازم است‌. سلنیوم با حفاظت از سلول‌‌ها در برابر آسیب رادیکال‌‌های آزاد به مو نرمی و خاصیت ارتجاعی می‌دهد‌. در عین حال مصرف بیش از اندازه سلنیوم (سلنوسیس) سبب ریزش مو می‌شود‌. آجیل منبع خوبی از سلنیوم است‌. منابع دیگر سلنیوم ماهی تن، نان گندم، ریشه گندم، سیر، تخم مرغ و برنج قهوه ای است‌.

سیلیکون

این عنصر به فراوانی در طبیعت وجود دارد‌. هر چه بیشتر مواد معدنی را از خاک خارج کنیم میزان سیلیکون در طبیعت هم کاهش پیدا می‌کند‌. در بدن انسان سیلیکون منحصراً در پوست و مو وجود دارد‌. سیلیکون برای سلامت پوست سر، مهم است و سبب تقویت تارهای مو می‌شود‌. رژیم‌‌های دارای فیبر بالا میزان قابل توجهی سیلیکون دارند که این میزان بیشتر از همه در حبوبات وجود دارد‌. همچنین سیلیکون در موز، سبزیجات، برنج، سویا و غذاهای دیگر نیز یافت می‌شود‌.

سولفور

سولفوریک ماده معدنی مهم و حاوی «سیستین» یکی از آمینواسیدهایی است که در رشد مو موثر می‌باشد‌. سولفور به داشتن موهـایی قوی و بلند کمک می‌کند و در بسیاری از غذاهـا موجود است مثل تخم مرغ، گوشت، ماهی، لبنیات، پیاز و سیر‌.

روی

همه می‌دانیم که روی در داشتن موهایی فریبنده و پوستی سالم مهم است چرا که کمبود روی سبب ریزش مو و حتی ریزش مژه‌‌ها می‌شود‌. کمبود روی همچنین پوست سر را خشک و پوسته پوسته می‌کند‌. روی به عنوان یک آنتی اکسیدان از پوست سر (و دیگر جاهای بدن) در برابر صدمات رادیکال‌‌های آزاد محافظت می‌نماید‌. خیلی‌‌ها دچار کمبود روی هستند اما مصرف مکمل‌‌های آن بدن را در حالت تعادل میان روی و مس قرار می‌دهد‌. ماست به میزان قابل توجهی روی دارد‌. غذاهای دیگر حاوی روی شامل غذاهایی دریایی، گوشت گاو، تخم مرغ، غلات و آجیل‌.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مو یا رزرو نوبت در کلینیک تخصصی پوست و موی رخ آرا می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۶۶۰۱۹۰۰۰۲۱۲۶۶۰۲۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا