آموزش

چگونه عکاس حرفه ای شویم؟

چگونه عکاس حرفه ای شویم؟

رازهای عکاس حرفه چیست؟

با 5 روشی که در زیر شرح میدهیم شما قادرید یک عکاس حرفه ای شوید. برای اینکه عکاس هنری بشوید نیاز به تجربه های زیادی دارید. باید تمرین زیادی داشته باشید و حالتهای مختلف عکاسی را امتحان کنید. 5 مدل عکس در عکاسی خیلی مهم است که در زیر به آنها میپردازیم.

همه عکاسان باید بتوانند 5 مدل عکس زیر را بگیرند.

هر عکاس هنری باید تکنیک 5 نوع عکس پایه را بلد باشد. لازمه فراگیری همه تکنیک های عکاسی آموختن گرفتن این 5 نوع عکس پایه است. اگر علاقه مند به عکاسی هستید یا عکاس هستید باید این 5 تکنیک را فرا بگیرید. اگر قادر باشید در شرایط نوری متفاوت یعنی با وجود نور مصنوعی یا بدون وجود آن 5 نوع عکس پایه را بگیرید معنیش این است که به خوبی میتوانید از دوربین استفاده کنید البته عکس ها باید با تکنیک خاصی گرفته شوند.

اگر در زمینه عکاسی تازه کار هستید و نمیدانید تنظیمات لازم برای رسیدن به عکس مطلوب چقدر است با ما همراه باشید. تنظیمات شامل سرعت دیافراگم، حساسیت ایزو و سرعت شاتر است.

اول: عکس گرفتن با پس زمینه تار:

اشخاص زیادی دوست دارند عکسهایی با پس زمینه تار بگیرند. به این مدل عکس ها ، عکس هایی با عمق میدان کم میگویند. اگر قادر باشید این طور عکسها را با هر دوربینی حتی دوربین موبایل بگیرید و تاری موردنظر خود را ایجاد کنید یعنی شما ارتباط بین تار بودن و وضوح را متوجه شده اید و در عکس این رابطه را درک میکنید.برای گرفتن عکس با پس زمینه تار باید سوژه را در عمق میدان قرار دهید. سپس زاویه باید به گونه ای تنظیم شود که پیش زمینه ای در قبل از سوژه  یا پس زمینه پشت سوژه  در قسمت تار عکس گذاشته شود. در این حالت شاتر عکس را فشار دهید. اگر بخواهید حرفه ای عکس بگیرید باید عمق میدان و عواملی که روی آن تاثیر میگذارند را درک کنید. عوامل موثر بر عمق میدان فاصله کانونی، فاصله و اندازه دیافراگم است.

تاری متحرک:

این مدل از عکاسی به گونه ای است که سوژه متحرک در صحنه عکاسی تار به نطر میرسد. عکاسان جدید از این مدل عکاسی بیشتر خوششان می آید. عکس با تاری متحرک نیازمند سرعت شاتر پایین برای سوژه در حال حرکت است. این مدل عکس وضوح بسیار مهم است. اگر میخواهید عکاسی به روش متحرک را یاد بگیرید باید از شاتر در سرعت های پایین استفاده کنید و همچنین مهارت میدان دید و فوکوس کردن را هم بیاموزید و با نوردهی و روشنایی هم آشنایی پیدا کنید.

عکس شارپ یا واضح:

اگر بدون اینکه از فلش بهره ببرید بتوانید عکس های واضح بگیرید به پیروزی بزرگی رسیده اید. کسانی که از مناظر عکس میگیرند برای گرفتن عکس وقت زیادی میگذارند تا به عکسهایشان زیبایی عمق میدان را اضافه کنند. اگر عمق میدان گسترده باشد سبب میشود همه چیز با وضوح بالا ثبت بشود. این مسئله به دلیل گستردگی عمق میدان است.  در این گونه عکاسی سوژه های متحرک  استثنا میباشند. اگر سوژه تاری در عکس متحرک وجود داشته باشد کمی تاری در عکس دیده میشود. در این نوع عکس ها عکاسان باید به مسئله ابرکانونی توجه زیادی کنند. بیشتر مردم حتی با استفاده از دوربینهای کامپکت میتوانند چنین عکس هایی بگیرند.

توقف کردن حرکت:

 عکس گرفتن از پخش شدن تکه های یک شیشه در حال شکستن یا عکس گرفتن از یک قطره آب که روی هوا معلق است از این دست عکسهاست که میخواهیم یک سوژه در حال حرکت را در سکون عکسش را بگیریم. ایده عکس توقف سوژه متحرک از دوربین خط پایان مسابقات ماشین سواری یا دو ومیدانی گرفته شده است تا نخستین جسم متحرک که از خط پایان عبور میکند را تشخیص داده و آن لحظه را ثبت کند.  تکنیک توقف حرکت Stop motion  نام دارد. برای گرفتن عکس Stop motion میتوان از نورهای مصنوعی استودیو یا نور فلش بهره گرفت یا اینکه در ساعات مناسب روز با نور طبیعی این مدل عکس ها را گرفت. در موقعیت های مختلف میتوان این عکس ها را گرفت . اما باید حتما سرعت شاتر و روش کارکردن شاتر در سرعت های بالا را یاد بگیرید تا اثری هنری خلق کنید. عکاسها باید قادر باشند با استفاده از فلش یا بدون استفاده از آن چنین عکسهایی را بگیرند.

عکس‌ گرِینی یا دانه‌دار:

دانه‌بندی فیلم  قبل از به وجود آمدن عکاسی دیجیتال از پدیده هایی به شمار می آمد که بعضی عکاسها زیبایی آن را درک میکردند . ظاهر شدن دانه های فیلم  در عکس به ASA یا همان سرعت فیلم بستگی داشت زمانی که با دوربین های قدیمی که حتی دیجیتال هم نبودند در نور کم یا شب عکاسی میشد گرین هایی ایجاد میشد که عکس ها را زیبا میکرد. با آمدن دوربین های دیجیتالی مشخص شد این گونه دوربین ها تن های تیره را کنترل نمیکنند.دوربین ها دیجیتال نمیتوانستند تجربه‌ی گرِین فیلم را که با دوربین های قدیمی گرفته شده بود تکرار کنند زیرا نتیجه ای که در اثر ایزو بالا ایجاد میشد نویز زیاد بود.

عکاسان اصولا علاقه ای به نویز دیجیتال ندارند. اگر عکس هایی که حاوی نویز باشند را زوم کنید  تا حدی که پیکسل های آنها را ببینید مقداری تداخل پیکسلی در آنها مشاهده میکنید که حتی اگر عکس با وضوح هم گرفته شود مقداری در آن تاری قابل رویت است. این تداخل پیکسلی هنگام استفاده از ایزو بالاتر بدتر هم میشود.
باید دانست نویز همیشه هم تشخیص داده نمیشود. عکس هایی که با ایزو بالا ثبت شده اند پدیده گرین را تداعی میکنند. باید عکاس بداند که با چه میزان روشنایی چه تنطیمات ایزویی را استفاده کند.قطعا در مواقعی که نور کم است حساسیت ایزو را افزایش میدهید که باعث افزایش نویز دیجیتال میششوید.

چگونه عکاسی حرفه ای باشیم؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا